SERIÁL Lucia na Mauríciu 4: Objavujeme podmorský svet a neskutočnú milotu miestnych

Lucia Kuková, spolupracovníčka ahojmama.sk, 16. februára 2020 o 04:33

Človek sa tu cíti jednoducho dobre. Krásne prostredie, milí a usmievaví ľudia. Lucia Kuková píše pre ahojmama.sk ďalšie svoje zážitky z ostrova Maurícius, kde trávi s manželom a dvoma malými deťmi dva mesiace.

Hinduistický chrám, najväčší na Mauríciu.

Foto: archív Lucie Kukovej

Naša najobľúbenejšia pláž je Trou aux Biches. Dlhá a široká pláž lemovaná palmami. Voda je tu úplne priehľadná a celkovo to tam vyzerá ako z pohľadnice. Je vzdialená zhruba 20 minút jazdy autobusom od mestečka Pereybere, kde bývame. Vyrážame tam väčšinou cez víkend, keď Radko nepracuje a nič nás nesúri. Miestni tu oslovujú turistov a ponúkajú rôzne výlety loďou.

Jedným z nich je aj plavba loďou s preskleným dnom na miesto, kde je možné zaplávať si s divokými morskými korytnačkami, na ktorú sme sa vydali. Doplavili sme sa zhruba 200-300 m od pláže. Deti išli od radosti z kože vyskočiť, keď cez presklené dno videli plávať obrovské korytnačky a rôznofarebné rybky.

Korytnačky miestni kŕmia, aby neodplávali inde.

Foto: archív Lucie Kukovej

Domáci na tomto mieste korytnačky pravidelne kŕmia, aby neodplávali k inému pobrežiu. Ja mám zo šnorchlovania trochu strach, tak ostávam na lodi s deťmi. Ostatní skáču do vody a plávajú popri fascinujúcich tvoroch. Môj manžel je z toho taký nadšený, že sa mu nechce z vody von. Neskôr, keď už ležíme na pláži, ukazuje mi fotky a videá spod hladiny a hovorí: „Je to úžasné. Predstav si, že na takéto niečo ľudia pozerávajú na NatGeoWild a ja som to zažil na vlastnej koži.“ Raduje sa ako malé dieťa. Je to veľmi milé. Usmievam sa.

Radovan ako potápač.

Cap Malheureux a chrám Maheswarnath

Dva chrámy. Obidva krásne a zároveň úplne iné. Katolícky kostolík známy ako „Red Roof Church“ sa nachádza v dedinke Cap Malheureux na severe ostrova. V roku 1810 sa práve tu vylodili anglické vojská a obsadili Maurícius.

Je to nádherné miesto. Pri pláži sa dajú kúpiť čerstvé ryby od miestnych rybárov. Boli sme tam cez týždeň doobeda a bolo tam takmer prázdno. Rybári posedávajúci v tieni pod stromami. Pani predávajúca náramky a náhrdelníky. A zopár turistov. O zábavu pri nich nie je núdza.

Katolícky chrám.

Foto: archív Lucie Kukovej

Stretli sme tam českú rodinku. Maminka s dcérkou kupujú bižutériu, tato sa prechádza popri kostolíku. Malý, zhruba 3-ročný, syn sa čľapká vo vode, zrazu si stiahne nohavice a kaká nich. Bez slova potom širokou chôdzou s nohavicami na kolenách a s celým tým nákladom mieri k maminke. Tá veselo švitorí o náramkoch. Sedíme na lavičke vedľa nej, tak sa pýtame: „Ten chlapček je váš?“ Ona: „Jo, jo, snad se tam netopí.“ Nie, ale má iný problém. Na to už zareaguje: „Né, tohle né. Není náš. Tenhle není náš!“ Už ho berie a umýva zakakanú riťku a nohavice v oceáne. Ok, na tú stranu sa kúpať nepôjdeme. Potom niekam zmiznú.

O hodinku ich stretávame zas. Maminka kričí na syna: „Brýle si stratil! Klobouk taky! Z lode seš skoro vypadl! Já už mám toho dost!“ Hm, to nám niečo pripomína. Nielen naše deti nám dávajú zabrať...

No ale poďme naspäť k chrámom. Je tu ešte jeden, najväčší hinduistický chrám Maurícia. Volá sa Maheswarnath a nachádza sa v meste Triolet. Zvonku je krásne zdobený, zvnútra skôr strohý. Je obklopený vysokými stromami a kvetinovou záhradou. Tvorí ho hlavná najväčšia budova a okolo je niekoľko menších. Pred vstupom dovnútra sa treba vyzuť. Tu sme nestretli žiadnu zábavnú rodinu, ale zato Aďo našiel dve stonožky.

Raj pre chuťové poháriky

Ponúknete sa?

Foto: archív Lucie Kukovej
Všade samé ananásy, papáje, mangá a kopa ovocia, ktoré sme v živote nevideli. Tak ochutnávame.

Obzvlášť pekne vyzerá cyklámenová pitaya (dragon fruit). Chutí trochu nevýrazne, ale s troškou cukru či v ovocnom šaláte so sladším ovocím je skvelá.

Druhá mňamka, ktorú tu tiež dostanete na každom rohu, sú ryby. Rybku sme kúpili čerstvú na rybacom trhu v Grand Baie. Priamo od rybárov. Krásne nám ju očistili a naporcovali. Andrejko na nich mohol oči nechať, keď šikovne spracovávali rybu s obrovským nožom. No o chvíľu na to nám oči vypadli všetkým štyrom.

Usmievavý rybár berie Andrejka za ruku a vedie ho k moru. Máva aj na nás a volá: „Come, I will show you something.“ Tak ideme všetci k vode. Hádže do plytkej vody hneď pri pláži zvyšok z ryby. Pozerám do mútnej vody, nevidím nič. Ešte si v duchu vravím, že je tam toho. Pripláva ryba a zožerie to. Čo je na tom. V tom sa vo vode hneď pri našich nohách niečo sivé zavlní. Tri alebo štyri obrovské raje s dlhými chvostami tesne pri nás. Skoro sme odpadli. Rybár ich dokonca hladkal. Perfektné!

Berieme rybu a ďakujeme rybárom, ktorí nám s úsmevom mávajú. Rybku sme si včera večer aj s druhou slovenskou rodinkou a Salmanom, majiteľom nášho apartmánu, ugrilovali. Keď miestni naši susedia videli, že sedíme vonku a grilujeme, pustili nám hudbu, priniesli na stôl veľkú misku ich miestnej špeciality.

Grilovačka bola veselá. Radovan a Salman.

Vľúdnosť na každom kroku

Budem sa opakovať, ale musím: Na Mauríciu žijú úžasní ľudia. Áno, zarábajú na turistoch, ale nech. Rada im dám zarobiť. Lebo sú usmiati, úprimní a milí. Každý deň s nimi zažívame kopu drobných čarovných situácií. Asi som z toho taká nadšená preto, lebo na Slovensku to tak nie je. Doma vidíme viac vážnych tvárí, ako tých usmiatych. Škoda. Lebo toto je tak príjemné.

„Mami, ten ujo ma pohladkal po hlavičke,“ kričí Aďo. Alebo dnes ráno ma zdravili smetiari. Poobede ideme z pláže a uhneme sa autu idúcemu za nami. To pri nás spomalí, vodič stiahne okienko a nahlas nám ďakuje: „Merci.“ Pre nás neuveriteľné, tu asi bežné. Maurícius vonia rybami a človečinou... Pozdravujeme domov a usmejte sa zajtra na niekoho na ulici, prosím.
Viac o zážitkoch a ďalšie fotografie si môžete pozrieť na Luciinej facebookovej stránke S deťmi v batohu.

Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa

Lucia s rodinou na Mauríciu (seriál) - ďalšie články

Lucia na Mauríciu 10. Všade dobre, doma najlepšie

Z Maurícia odišli v poslednej chvíli. Lucia Kuková s rodinou pôvodne premýšľali, že by pandémiu koronavírusu prečkali na ostrove, napokon sa rozhodli pre návrat. Ukázalo sa to ako najlepšie rozhodnutie. Už deň po odlete začal počet nakazených stúpať na ostrove stúpať a vláda zaviedla tvrdé opatrenia.

Lucia na Mauríciu 9. Všetko je inak, ide sa domov!

Pôvodne si mysleli, že obdobie koronavírusu prečkajú na Mauríciu, nákaza však už dorazila aj tam. Ešte pred potvrdením prvého prípadu sa však Lucia Kuková a jej rodina rozhodli pre návrat. Veľká neistota, priveľa rizík a otáznikov – situácia, kedy je najlepšie byť doma. Tak sa vydali na dlhú cestu cez Dubaj na Slovensko.

Lucia na Mauríciu 8. Návrat odložený na neurčito, nik nevie, čo bude ďalej

Koronavírus na Mauríciu zatiaľ ešte nie je, Lucii Kukovej a jej rodine však už zmenil plány. 19. marca mali po dvojmesačnom pobyte letieť domov, pre uzatvorené letiská však nemôžu. Nie je to zvlášť príjemné, neistotu, čo bude ďalej, dopĺňa pocit neslobody. Je iné, keď niekde zostávate preto, že chcete a iné, keď musíte.

Lucia na Mauríciu 7: Dychberúca exotika medzi delfínmi a makakmi

Na Mauríciu sú už ako doma, čoraz lepšie poznajú miestne zvyky i jedlá, čo sa týka ale prírodných krás, stále je čo nové objavovať. Lucia Kuková, jej manžel Radovan, päťapolročný syn Andrej a o tri roky mladšia Hanka spoznali ďalšie čarovné zákutia ostrova.

Lucia na Mauríciu 6: Za novými dobrodružstvami na západ ostrova

Pobyt na exotickom Mauríciu sa Lucii Kukovej prehupol do druhej polovice. Kým Slovensko žilo voľbami, Lucia s manželom a dvoma deťmi sa vydali na ďalšie cesty, spoznať nové miesta na tomto krásnom ostrove.

SERIÁL Lucia na Mauríciu, piata časť: Hlavné mesto ako obrovské trhovisko

Lucia Kuková z Pezinka je s rodinou na ostrove Maurícius už takmer mesiac. Stále majú čo objavovať, tentoraz sa vydali do vnútrozemia, preskúmať hlavné mesto. Čo tam zažili a ako na nich zapôsobilo?

Lucia na Mauríciu, tretia časť: V očakávaní cyklónu

Nie je každý deň slniečko, platí to aj o exotickom Mauríciu, kde trávi Lucia Kuková s manželom Radovanom, 5 a pol ročným Andrejkom a 2 a pol ročnou Hankou dva mesiace. Ako zvládli obdobie dažďov, cyklón i výlet do Botanickej záhrady, o tom v dnešnej tretej časti seriálu ahojmama.sk Lucia na Mauríciu.