Pozor, reklamy na fľaše pre bábätká klamú. Drvivá väčšina obsahuje zavádzajúce údaje

Patricia Poprocká, 17. marca 2024 o 07:11

Reklamám neradno veriť, zvlášť tým v baby-priemysle. Výrobcovia umelých mliek a tzv. pomôcok pre bábätká sa v snahe prilákať čo najviac rodičov neštítia klamlivých tvrdení. A to v nemalej miere, čo potvrdil najnovší prieskum v Nemecku.

Najlepšie, najbližšie matke, antikolikové či dokonca podporujúce samostatnosť bábätka. Tvorcovia reklám na fľašky pre bábätká fantázii medze nekladú.

Foto: shutterstock.com

Situácia sa nezlepšuje, hoci už vyše 40 rokov existuje Medzinárodný kódex marketingových náhrad materského mlieka, ktorý upravuje predaj a propagáciu tak, aby reklamné kampane neohrozovali dojčenie a teda aj zdravie detí. Okrem umelej výživy sa týka aj fľašiek, cumlíkov a podobne. Dlhodobý problém je, že výrobcovia ho ignorujú a to v podstate beztrestne. Dokonca, čo viac, na podporu svojich aktivít sa im darí získavať aj zdravotníkov či celebritných rodičov, výsledkom čoho je nízky počet dojčených detí a vysoké zisky firiem.

Na nekalé praktiky reklám poukázal najnovší národný prieskum o reklame na fľašky pre bábätká v Nemecku z februára 2024. Výsledky sú alarmujúce: Drvivá väčšina, až 93 % výrobcov fľašiek používa falošné, nepravdivé, nevhodné alebo zavádzajúce tvrdenia na propagáciu svojich produktov.

„73 % fľašiek je v reklame opisovaných ako rovnocenných s dojčením a 78 % fľašiek je v reklame spájaných s falošnými tvrdeniami o prospešnosti používania danej fľašky pre zdravie bábätka,“ cituje závery výskumu slovenské združenie MAMILA, ktoré pomáha ženám s dojčením a informuje o ňom na základe vedeckých poznatkov a štúdií.

To nie je všetko, takmer tri štvrtiny, 73 % fľašiek, sú v reklame opisované ako „prirodzené“ a štvrtina je spájaná s klamlivým tvrdením, že podporuje samostatnosť bábätka. Samostatnosť bábätka je však falošná méta, dieťa v skutočnosti vôbec nemá byť samostatné, naopak, pre svoj zdravý vývoj potrebuje blízkosť matky, mať s ňou vybudovanú bezpečnú vzťahovú väzbu, o čom hovorí aj renomovaný slovenský psychiater Jozef Hašto. Výrobcovia sa v snahe zvýšiť predaj uchyľujú aj k spomínaným odporúčaniam od zdravotníkov či lekárov.

„Najzávažnejším zistením tejto štúdie je to, že reklamy na fľašky opisujú správanie dojčených detí ako problematické a o fľaškách nevedecky a nepravdivo tvrdia, že znižujú riziko koliky, grckania, bolestí bruška, refluxu či plynatosti,“ konštatovala podpredsedníčka MAMILY Andrea Poloková. Za „antikolikové“ bolo označovaných až 62 % fľašiek, hoci v skutočnosti žiadna fľaška nemá na tzv. koliku vplyv.

Slogany zľudoveli

Mnohé z reklamných sloganov výrobcov umelých mliek si už ľudia zobrali za svoje, pričom často netušia, že ide o marketingové tvrdenia, ktoré majú v nich vyvolať pocit dôvery a ovplyvňovať rozhodnutie, či dojčiť alebo nie. Tu sú najčastejšie z nich:

„Nebudeš prvá ani posledná, ktorá nebude dojčiť.“

„Aj my sme vyrástli na umelom mlieku a nič nám nie je.“

„S dojčením sa to dnes preháňa.“

„Keď je bábätko alergické na bielkovinu kravského mlieka, treba prejsť na umelé mlieko.“

„Mám málo mlieka, dojčenie sa už neoplatí, je jednoduchšie prejsť na umelé mlieko. Načo sa trápiť?“

„Spokojná matka, spokojné dieťa.“

„Matka vie, čo je pre jej dieťa najlepšie.“

„Veľmi blízke materskému mlieku. Najlepšie hneď po mamičke.“





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Takto to robím ja - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >