„Dojčenská“ voda pre bábätká? Zbytočný biznis, vhodnejšia je z vodovodu

Patricia Poprocká, 19. novembra 2020 o 04:12

„Bábätku dávajte špeciálnu dojčenskú vodu, inú nepoužívajte. Pre istotu.“ Koľko matiek sa stretlo s takouto radou? „Dojčenská voda“ sa odporúča, keď dieťa začína piť z pohárika, ako nápoj pre dojčiace mamičky, dokonca aj pri varení príkrmov. Ale prečo? V čom je však lepšia, než obyčajná? Odpoveď je jasná: V ničom, ide o marketingový ťah, navyše neetický.

Voda z vodovodu je čerstvejšia, lacnejšia aj ekologickejšia.

Foto: ahojmama.sk/Patricia Poprocká

Logika je v tomto prípade jasná. Používanie dojčenskej vody mamičkám radia brožúrky, ktoré dostávajú v pôrodniciach. Kto nimi listuje pozorne, nemôže v nich prehliadnuť reklamu výrobcu známej „dojčenskej“ vody. Ani ten, kto nečíta, nemôže prehliadnuť – fľašu „dojčenskej“ vody, ktorú mamičky dostávajú v pôrodnici ako jeden z darčekov v reklamnom kufríku.

Reklama má veľký záber – ktorá matka by pre svoje dieťa nechcela „to najlepšie“, najmä ak výrobcovia sľubujú vyvážený pomer minerálov, zaručenú čistotu a vôbec – „vhodnosť“? Takže reklamy sľubujú a mamičky kupujú balíky petfliaš vo veľkom. Zbytočne prichádzajú o peniaze a zbytočne zaťažujú životné prostredie.

Upozorňuje na to aj združenie profesionálnych laktačných poradkýň MAMILA na svojej stránke: „Keď dojčenému bábätku začnete po 6. mesiacoch výlučného dojčenia dávať vodu, nepotrebuje žiadnu špeciálnu vodu. Ak máte pitnú vodu z verejnej siete, nemusíte mu dávať kupovanú balenú vodu ani nemusíte vodu na pitie prevárať. Pitná voda z vodovodu je kvalitná, je čerstvejšia ako balená voda a spĺňa potrebné kritériá.“ Navyše, plne dojčené bábätká nepotrebujú prvých šesť mesiacov žiadnu vodu, materské mlieko plne pokrýva všetky potreby.

Po spomínaných šiestich mesiacoch môže teda bábätko piť obyčajnú vodu, podávanie špeciálnej nie je potrebné. „Zbytočne zaplatíte viac peňazí a vášmu bábätku v našich podmienkach môžete dať čerstvejšiu vodu z vodovodu. Takéto riešenie je lepšie pre zdravie vášho bábätka a tiež pre životné prostredie,“ konštatuje MAMILA.

Neetická reklama

Firmy predávajú balenú vodu v plastových fľašiach, ktorú nazývajú „dojčenskou“, pretože ich reklama a marketing sú zamerané na bábätká či matky. Ako však MAMILA zdôrazňuje, reklama a marketing balenej vody špeciálne pre dojčatá je neetická a pokrýva ju Kódex WHO o marketingu náhrad materského mlieka.

„Podľa neho nesmie byť na výrobkoch tohto typu vyobrazenie idealizujúce daný výrobok či jeho použitie, obrázky detí či bábätiek. Tiež nesmie byť použité pomenovanie, ktoré je zavádzajúce a v zákazníkovi vytvára dojem, že ide o vodu špeciálne určenú pre bábätká či malé deti, ako napríklad pomenovanie „dojčenská voda“, podobne ako pri umelom mlieku nemá byť názov „dojčenské“ mlieko,“ pripomína MAMILA.

Nesmú byť používané ani popisy, ktoré výrobok idealizujú alebo mu pripisujú vlastnosti vedecky nepreukázateľné. Reklama nesmie vyvolávať dojem, že použitie výrobku je nevyhnutné pre zdravie bábätiek či detí.

Myslite na to, keď najbližšie pri nákupoch natrafíte na „dojčenskú“ vodu...

Celý článok MAMILY o dojčení a tekutinách si môžete prečítať TU.



ANKETA:

Kupujete, prípadne ste kupovali „dojčenskú“ vodu pre svoje bábätko?

45,8%



34,2%



20,0%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Prvý rok - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >