Bábätko sa reklamám brániť nevie, ostáva to na nás, dospeých.
Foto: Shutterstock.comČeská vláda na odporúčanie Rady vlády pre rovnosť žien a mužov rozhodla, že pristúpi k dôslednému zladeniu českej legislatívy s ustanoveniami spomínaného Kódexu marketingu náhrad materského mlieka. Kódex predstavuje ochranu rodičov a ich detí pred agresívnymi marketingovými praktikami výrobcov umelého mlieka. „Aktuálne vedecké poznatky čím ďalej viac odkrývajú, aký negatívny vplyv má marketing náhrad materského mlieka, cumlíkov a fľašiek na dôveru žien a ich rodín v dojčenie a schopnosť dojčiť. To má potom nežiaduci dopad na zdravie žien i detí a v konečnom dôsledku i na rodinné a verejné rozpočty,“ konštatovalo české ministerstvo zdravotníctva v správe o prijatí nových opatrení.
Kódex WHO zaisťuje, aby rodičia získali informácie o dojčení a umelej výžive bábätiek vecne správne, vedecky overené, a to od nezávislých odborníkov, ktorí poznajú situáciu konkrétnych rodičov, a nie od firiem, resp. agentúr, ktorých primárnou snahou je maximalizovať zisk z predaja produktov na úkor dojčenia.
Manipulácie a hry na city
Ako totiž vysvetľujú predkladatelia návrhu na obmedzenie marketingu náhrad umelého mlieka, obdobie po pôrode je pre rodičov veľmi krehkým. Na jednej strane sa tešia z dieťaťa, na druhej sa úplne prirodzene obávajú, aby s ním bolo všetko v poriadku a aby oni neurobili pri starostlivosti o dieťa nejakú chybu. „Odborné štúdie ukazujú, že komerčné spoločnosti veľmi sofistikovane zneužívajú obavy rodičov, aby im predali svoje produkty. Tie prezentujú ako riešenie problémov, ktoré v skutočnosti problémami nie sú, ale predstavujú štandardné správanie novorodencov – napríklad budenie sa v noci v dôsledku kratších spánkových intervalov. Som preto rada, že vláda v súlade s odporúčaniami WHO a UNICEF škodlivú propagáciu komerčnej detskej výživy, cumlíkov a fľašiek obmedzí a sťaží marketingové manipulácie s emóciami a rodičovskými očakávaniami v tomto zraniteľnom období,“ konštatovala splnomocnenkyňa českej vlády pre ľudské práva Klára Šimáčková Laurenčíková, jedna z predkladateliek návrhu.O čo pôjde? Hlavnými zmenami sú sprísnenie zákonných pravidiel pre marketing náhrad materského mlieka, cumlíkov a fľašiek, vytvorenie metodického pokynu pre poskytovateľov zdravotných služieb či pravidelný monitoring situácie. Vďaka nemu bude možné lepšie reagovať na rozvoj marketingových praktík i s ohľadom na nástup digitálnych médií.
Záujmy rodín sú viac než zisky firiem
Na odporúčaniach pracovali českí odborníci z viacerých oblastí, napríklad ministerstva zdravotníctva, ministerstva priemyslu a obchodu, Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie za okrúhlym stolom „Som rád, že vláda rozhodla v tak dôležitej téme o lepšej koordinácii medzi rezortami a uprednostnila záujmy rodín s deťmi pred finančnými záujmami niekoľkých komerčných subjektov,“ vyhlásil námestník českého ministra zdravotníctva Josef Pavlovic, ktorý je zároveň predsedom Komisie pre výživu kojencov a malých detí.Súbežne s napĺňaním Kódexu plánujú v Česku tiež školenia zdravotníckeho personálu a cielené riešenie potrieb rodičov, ktorých deti nemôžu byť dojčené. Tie chráni Kódex najmä tým, že stanovuje požiadavky na kvalitu umelej výživy, jej bezpečnú prípravu, skladovanie i používanie.
Detí ubúda, trh rastie
V Česku je od roku 2003 trvalý pokles výlučne dojčených detí pri odchode z pôrodnice. Znižuje sa i pôrodnosť. Napriek tomu sa však neočakáva zmenšenie trhu s umelou detskou výživou, naopak ten má podľa prognóz do roku 2027 ešte rásť. „V kombinácii so znižujúcou sa pôrodnosťou možno preto očakávať o to väčší boj o zákazníka, rozvoj a rozšírenie marketingových stratégií, lobingu a ďalších aktivít na ovplyvnenie relevantných aktérov, vrátane zdravotníckeho personálu,“ očakáva české ministerstvo zdravotníctva.Dodržiavanie Kódexu ale dokáže na tieto trendy reagovať. Medzinárodné porovnania dokazujú, že pri zásadnom obmedzení priamych i nepriamych komerčných vplyvov na rodičov stúpa podiel výlučne dojčených detí v prvých šiestich mesiacoch veku o 20 percentuálnych bodov a štáty, ktoré Kódex plne implementujú, prekonávajú hranicu 50 percent výlučne dojčených detí v 6 mesiacoch. Viac v článku Čím menej reklamy na umelé mlieko, tým viac dojčených detí.
Slovensko bez obmedzení
Slovensko medzi krajiny, ktoré by komerčné praktiky firiem nejako obmedzovali, nepatrí. Naopak, reklamu a marketingové aktivity firiem tu nereguluje nikto. Umelú výživu propagujú aj mnohé celebrity na svojich sociálnych sieťach, reklamné predmety sú v nemocniciach, ambulanciách pediatrov aj v lekárňach. Viac o propagácii sme písali v tomto článku a o celebritách na tomto mieste.ANKETA: