Platené celebrity, súťaže i poradne. Vplyv výrobcov umelého mlieka na matky šokujúco rastie, konštatuje WHO

Patricia Poprocká, 29. mája 2022 o 05:03

Reklama na umelé mlieko je premyslená a nenápadná až tak, že väčšina ľudí odmieta predstavu, že by ich ovplyvňovala. V skutočnosti je to však opačne, naše vnímanie starostlivosti o bábätká je do veľkej miery skreslené práve odkazmi výrobcov umelého mlieka. Na neustály narastajúci vplyv firiem poukázala najnovšia štúdia Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), ktorá ho označila za šokujúci.

Dojčenie je pre dieťa to najlepšie, ale... Častý úvod k propagácii umelého mlieka.

Foto: shutterstock.com

Koľko ľudí si pri zmienke o bábätku predstaví cumeľ či fľašu? Koľkí dojčenie a nosenie dieťaťa v náručí? „Firmy vyrábajúce umelé mlieko majú v médiách a na sociálnych sieťach na matky trikrát väčší dosah ako vedecké informácie o dojčení z nekomerčných zdrojov,“ skonštatovala správa Svetovej zdravotníckej organizácie, ktorú prináša aj portál mamila.sk.

Reklama na umelé mlieko veľmi často vôbec nevyzerá ako reklama, a preto je tak veľmi účinná. WHO poukazuje na fakt, že firmy si platia priestor v sociálnych médiách, ponúkajú matkám rozličné aplikácie, podporné skupiny na internete, „baby kluby“, poradne, súťaže, testovanie výrobkov, rady či články, ktoré vyzerajú ako nezávislé či dôveryhodné informácie. A aj keď mnohé neraz vyzdvihujú dojčenie ako „to najlepšie pre dieťa“, vzápätí ho podsúvajú ako trápenie, resp. ako niečo náročné, bolestivé, problematické. Prezentované rady následne vedú k neodôvodnenému používaniu umelého mlieka a spochybňovaniu materského. Ženy potom riešia, či bábätkám materské mlieko neškodí napríklad hovoria o kolikách, bolestiach bruška, grckaní, plači, refluxe, alergiách alebo alergiách na bielkovinu kravského mlieka.

Výsledkom, na ktorý poukazuje v súvislosti s touto správou MAMILA, napríklad je, že používanie umelého mlieka vo veku dvoch rokov sa považuje za snahu rodičov o čo najlepšie zdravie dieťaťa, ale dojčenie dieťaťa vo veku jedného či dvoch rokov sa považuje za nezdravé, zbytočné či dokonca škodlivé.

Platené celebrity

Ďalším významným marketingovým pomocníkom pre umelé mlieko sú aj podľa WHO platení influenceri a influencerky. Tí matky buď osobnými príbehmi alebo len názormi presviedčajú, resp. vytvárajú dojem, že prejsť na umelé mlieko vyrieši ich rodičovské trápenia. Aj známe repliky „Každá matka chce pre svoje dieťa to najlepšie“ alebo „Dieťa potrebuje hlavne šťastnú matku, lebo šťastná matka rovná sa šťastné dieťa“, sú vlastne reklamnými odkazmi výrobcov umelého mlieka.

Slovensko nie je výnimkou, už roky veľa našich známych matiek na svojich sociálnych sieťach propaguje (resp. svojho času propagovalo) firmy vyrábajúce umelé mlieko. Napríklad športovkyne Dominika Cibulková, Nasťa Kuzminová, speváčka Mária Čírová, herečka a spisovateľka Kristína Tormová či moderátorka Jasmina Alagič Vrbovská.

Potreba kúpiť produkt

Azda najznámejšími výnimkami, ktoré naopak, využívali svoju popularitu na podporu dojčenia, sú herečka Slávka Halčáková či tanečníčka Anči Strike, ktorá sa dokonca stala laktačnou poradkyňou a nedávno vysvetľovala záležitosti okolo dojčenia aj v RTVS.

„Mala som ponuky, ale odmietala som ich rad za radom. Myslím si, že dojčenie je to, čo treba podporovať. Žijeme v spoločnosti, kedy ľudia majú pocit, že si potrebujú kúpiť produkt, aby mali pocit, že robia pre dieťa niečo správne a dobré. Dojčenie nám ale neponúka žiaden produkt,“ povedala Anči Strike v súvislosti s reklamami na umelé mlieko pred časom v rozhovore pre ahojmama.sk.

WHO volá po obmedzeniach

Firmy, vyrábajúce umelé mlieko majú podľa WHO hodnotu 55 miliárd dolárov a svoje odkazy, ktorými presviedčajú rodiny o kvalitách umelého mlieka, postujú približne 90-krát za deň okolo 229 miliónom používateľov a používateliek.

WHO volá po obmedzení reklamy a najmä takýchto praktík. „Propagácia umelého mlieka mala byť obmedzovaná už desiatky rokov. To, že výrobcovia umelého mlieka teraz využívajú silnejšie a záludnejšie marketingové techniky, aby zvýšili svoje predaje, je neospravedlniteľné a musí to byť zastavené,“ povedal Dr Francesco Branca z WHO. Žiaľ, väčšina krajín, vrátane Slovenska, túto záležitosť nijako zásadnejšie nerieši. Reklama na umelé mlieko je u nás prakticky všade, matkám ho odporúča neraz aj samotný zdravotnícky personál.


ANKETA:

Ste za obmedzenie reklamy na umelé mlieko?

91,0%



9,0%



0,0%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Úrady a peniaze - ďalšie články

  • Obrázok Nezosobášené páry a partneri rovnakého pohlavia získajú viac práv

    Nezosobášené páry a partneri rovnakého pohlavia získajú viac práv

    Nezosobášené páry sa budú môcť oboznamovať so zdravotnými informáciami partnera alebo udeliť v jeho mene súhlas so zdravotnou starostlivosťou.

  • Obrázok Rozvedení rodičia si budú môcť starostlivosť o dieťa upraviť aj bez súdu

    Rozvedení rodičia si budú môcť starostlivosť o dieťa upraviť aj bez súdu

    Rozvedení rodičia sa budú môcť na podmienkach starostlivosti o dieťa dohodnúť aj bez toho, aby ich určil súd. Umožňuje to zavedenie nového inštitútu - spoločná osobná starostlivosť obidvoch rodičov. Zmeny vyplývajú z novely Civilného mimosporového poriadku a zmien v zákone o rodine, ktoré sú účinné od januára.

  • Obrázok UNICEF: Takmer každé dieťa na Ukrajine je vo vážnom ohrození

    UNICEF: Takmer každé dieťa na Ukrajine je vo vážnom ohrození

    Takmer sedem miliónov detí na Ukrajine, teda skoro každé dieťa v krajine je vo vážnom ohrození v dôsledku pokračujúcich útokov na kritickú infraštruktúru, ktoré vedú k rozsiahlym výpadkom elektriny a prerušeniam dodávok vody a tepla, upozornil Detský fond Organizácie spojených národov UNICEF.

  • Obrázok Od januára sa prídavok na dieťa zdvojnásobuje

    Od januára sa prídavok na dieťa zdvojnásobuje

    Ešte v januári dostanú rodičia prídavok na dieťa vo výške 30 eur, od februára im však začne na účet chodiť dvojnásobná suma. Prídavok vo výške 60 eur schválili poslanci.

  • Obrázok Prídavok na dieťa sa zvýši na 60 eur mesačne

    Prídavok na dieťa sa zvýši na 60 eur mesačne

    Prídavok na dieťa sa zvýši od januára na 60 eur mesačne. Opätovne sa tiež zavedie jednorazové zvýšenie prídavku v sume 110 eur pre deti pri nástupe do prvého ročníka základnej školy. Plénum Národnej rady v utorok schválilo novelu zákona o prídavku na dieťa.

  • Obrázok Otcovské môže byť aj 55,87 eura denne

    Otcovské môže byť aj 55,87 eura denne

    Otcovské je nový typ dávky zo Sociálnej poisťovne, ktorý prináleží otcovi dieťaťa v období šiestich týždňov od narodenia potomka po dobu 14 dní. Je nárokovateľný ako dvojtýždňové pracovné voľno v tejto dobe. A to bez ohľadu na to, či matka poberá materské alebo rodičovský príspevok.

  • Obrázok Od januára sa má o 20 či 30 eur zvýšiť rodičovský príspevok

    Od januára sa má o 20 či 30 eur zvýšiť rodičovský príspevok

    Výška rodičovského príspevku by mala stúpnuť na 301 eur alebo na 412,60 eura za mesiac v prípade, že rodič poberal materské. Rodiny s deťmi do troch, respektíve šiestich rokov v prípade dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu dieťaťa, by si tak prilepšili o viac ako 20 eur a takmer 30 eur, ak poberali materské.

Ďalšie články v rubrike >