WHO a UNICEF: Výrobcovia náhrad materského mlieka ovplyvňujú zdravotníkov, aby ženám odporúčali umelú výživu

Patricia Poprocká, 17. marca 2022 o 05:05

Len 44 percent polročných bábätiek na svete je dojčených, no mohla by byť drvivá väčšina. Prečo tak málo? Dôvodov je viac, no podstatný vplyv má aj agresívna a manipulatívna reklama výrobcov umelého mlieka. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a UNICEF teraz opätovne konštatovali, že je potrebné pred ňou matky a tehotné ženy chrániť.

Jednoduché, lacné, najlepšie, nenahraditeľné. A predsa veľa žien aj napriek počiatočnému odhodlaniu dojčiť skončí pri umelej výžive.

Foto: shutterstock

„Marketing náhrad materského mlieka je i naďalej neprijateľne rozšírený, zavádzajúci a agresívny. V záujme ochrany zdravia detí je potrebné urýchlene prijať a presadzovať predpisy týkajúce sa škodlivého marketingu,“ konštatoval predseda WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Nedávno zverejnená správa WHO a UNICEF konštatovala, že reklame je vystavená väčšina rodičov a tehotných žien. Prieskum medzi 8 500 matkami, resp. tehotnými ženami a 300 zdravotníckymi pracovníkmi v Bangladéši, Číne, Mexiku, Maroku, Nigérii, JAR, Veľkej Británii a Vietname ukázal, že marketingu náhrad materského mlieka je vystavených 84 % žien vo Veľkej Británii, 92 % vo Vietname a 97 % v Číne, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že sa rozhodnú pre náhradu materského mlieka.

Aj keď si niekto možno povie, že žena predsa neprestane dojčiť kvôli nejakej reklame, problém je podľa odborníkov zložitejší. Neustály tok zavádzajúcich informácií, ktoré sú súčasťou reklamných odkazov, totiž pomáha upevňovať mýty o dojčení a materskom mlieku a podkopáva sebavedomie žien ohľadom ich schopnosti úspešne dojčiť.

Ide napríklad o nesprávne informácie o nevyhnutnosti použiť umelé mlieko v prvých dňoch po pôrode, ďalej informácie o tom, že materské mlieko nedokáže dostatočne pokryť výživové potreby bábätka, takzvané „slabé mlieko“. Tiež informácie, že určité konkrétne zložky umelej výživy dokázateľne zlepšujú vývoj imunity dieťaťa. Niektoré slogany zasa vyvolávajú predstavu, že umelé mlieko dokáže bábätká zasýtiť na dlhšiu dobu alebo, že kvalita materského mlieka sa s časom znižuje.

Zdravotníci a ich rady

Správa WHO a UNICEF tiež potvrdila alarmujúcu skutočnosť, a to, že veľké množstvo zdravotníckych pracovníkov v sledovaných krajinách bolo oslovených výrobcami náhrad materského mlieka, aby ovplyvnili, čo budú odporúčať novopečeným matkám. „Výrobcovia upevňovali svoj vplyv prostredníctvom darovaných reklamných predmetov, bezplatných vzoriek, financovaním výskumov, platených stretnutí, konferencií, dokonca i províziami z predaja, čo priamo ovplyvňuje rozhodovanie rodičov o spôsobe výživy,“ konštatuje UNICEF.

Keď teda napríklad personál v nemocnici odporučí umelé mlieko, priamo to ovplyvní odhodlanie žien dojčiť. V spomínanom prieskume až tretine žien zdravotnícky personál odporučil konkrétnu značku umelého mlieka.

Proti tejto mašinérii invazívnej reklamy, ktorá v mnohých krajinách nie je vôbec regulovaná, stoja často len neziskové organizácie a skupiny zdravotníkov s neporovnateľnými finančnými zdrojmi. Výsledkom je, že celkové počty dojčených bábätiek na svete sa za posledné dve desaťročia síce veľmi mierne zvýšili, no predaj umelej výživy sa viac než zdvojnásobil.

Komeptentní volajú po náprave. „Nepravdivé a zavádzajúce odkazy o náhradách materského mlieka predstavujú podstatnú prekážku pre dojčenie, o ktorom vieme, že je pre deti a matky najlepšie,“ skonštatovala výkonná riaditeľka UNICEF Catherine Russellová. „Potrebujeme silnú politiku, legislatívu a investície do dojčenia, aby sme zaistili, že ženy budú chránené pred neetickými marketingovými praktikami, a že budú mať prístup k informáciám a podpore, ktorú potrebujú,“ dodala.

Žiaľ, k náprave zrejme tak skoro nedôjde. Keďže väčšina štátov má momentálne iné priority a problémy, zostane to len na ženách a ich odhodlaní, resp. odolnosti voči reklamnému nátlaku.

Tri fakty o dojčení

1. Dojčenie počas prvej hodiny po narodení nasledované výlučným dojčením po dobu šiestich mesiacov a sústavným dojčením do dvoch rokov alebo dlhšie predstavuje účinnú obranu proti všetkým formám zlého stravovania detí, vrátane podvýživy a obezity.

2. Dojčenie funguje ako prvé očkovanie detí, chráni ich pred mnohými bežnými detskými chorobami.

3. U žien znižuje budúce riziko cukrovky, obezity a niektorých foriem rakoviny.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Zdravie - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >