Slová vo výchove nestačia

Mgr. Lýdia Adamcová, klinická psychologička, 31. januára 2021 o 05:00

Poznáte to? Deťom vysvetľujete, čo a prečo urobili zle, čo sa stane, ak to nezlepšia, a naopak, čo by robiť mali, no aj tak máte pocit, že sa vaša námaha míňa účinku? Nezúfajte, je to prirodzené, detská myseľ funguje viac na obrazoch ako na slovách, čo ako pekných. Ako sa deťmi účinne hovoriť, vysvetľuje v našej rubrike Tento týždeň píše klinická psychologička Lýdia Adamcová.

Skúste si predstaviť, ako by ste vychovávali svoje deti, ak by ste nevedeli rozprávať, odporúča Lýdia Adamcová.

Foto: archív Lýdie Adamcovej

V prípade problémového správania dieťaťa, využívajú rodičia najčastejšie kritizovanie, vysvetľovanie a moralizovanie. Slovami dieťaťu opisujú jeho nevhodné správanie. Vytvárajú teórie o tom, čo sa stane, ak sa nebude správať slušne, ak sa nebude učiť…

Detské správanie a emócie nezmeníte slovami, naučenými frázami ani naučenými radami. Myseľ dieťaťa pracuje v obrazoch, a tieto sú spojené predovšetkým s emóciami.

Predstavte si ako sa dieťa „vlečie“ cez cestu a vy ho hrešíte, vysvetľujete mu, čo všetko sa môže stať. Skúste sa dieťaťa spýtať: „Predstav si, čo by sa asi stalo slimákovi, keby išiel takto cez cestu?“

Je dôležité uvedomiť si, že bežné výchovné situácie a problémy, aj ich riešenie môžete pretlmočiť do obrazovej formy. Je to zložitejšie a možno si to vyžiada určitý tréning predstavivosti a imaginácie.

Ako nás mnohé slová, myšlienky, informácie ovplyvňujú?
– Ľudia vedia o škodlivosti fajčenia, a FAJČIA.
– Mnohí rodičia vedia o zbytočnosti množstva hračiek, a KUPUJÚ ich deťom.
– Mnohí rodičia vedia o výchovných problémoch spôsobených používaním mobilov, počítačov, tabletov, a deti ich MAJÚ k dispozícii.
– Mladí ľudia vedia o škodlivosti drog, ale niektorí ich aj tak UŽÍVAJÚ.
– Rodičia vedia o škodlivosti konfliktov pre psychiku dieťaťa, ale HÁDAJÚ sa.
– Rodičia vedia o škodlivosti rozvodu pre psychiku dieťaťa, a ROZVÁDZAJÚ sa.

Problémom dnešných informácií je, že informujú, ale neformujú. Zasahujú nás veľmi plytko. Množstvo slov, veľa rozprávania akoby bralo slovám silu pohnúť nami.

Slová sú mocné, ak majú za sebou pokojnú emóciu, majú svoju „váhu“, ak ich je menej a ak vedia pravdivo vystihnúť podstatu povedaného.

Naučte sa hovoriť bez slov. Neschovávajte svoju autoritu za slová. Využívajte mlčanie ako spôsob posilnenia svojej autority, ale aj v účinku slov.

Často pri riešení výchovných problémov prichádzajú inšpirujúce možnosti: „Predstavte si, že ste nevidiaci; predstavte si, že ste nemý; predstavte si, že ste imobilný a máte vychovávať“.

Prečo si to predstavovať? Mozog dostáva iný spôsob riešenia problémov, akoby „novú aplikáciu“ na ich riešenia.

Skúste si predstaviť, ako by ste vychovávali svoje deti, ak by ste nevedeli rozprávať. Ak potrebujete dieťaťu niečo neverbálne povedať, môžete jeho pozornosť iba získať, môžete využiť gestá, mimiku, pohľady, objatia a celú paletu svojich emócií a tak mu dať niečo najavo.

Precíťte a predstavte si:
… ako bez slov pomôžete dieťaťu, keď sa bojí
… ako ho bez slov vyhrešíte za zlé známky
… ako mu bez slov poviete, že je pre vás dôležité

Ako vrátiť slovám vnútornú silu pôsobiť a ovplyvňovať? Pracovať s predstavami potrebuje určitý tréning a pomáha to rozvíjať predstavivosť a tvorivosť aj deťom.

Prečo pracovať s obrazmi? Vieme, že vnímanie detí je obrazové a všetky spomienky sa ukladajú ako obrazové zážitky spojené s pozitívnymi alebo negatívnymi pocitmi. Riešiť traumatické obrazové spomienky z detstva môžete iba novými pozitívnymi obrazmi a emóciami, ktoré prekryjú staré traumatické spomienky.

Ak má dieťa strach zo psov a uvidí psa, aktivuje sa v jeho spomienkach neznáma (nevedomá) situácia spojená so strachom, ak ju niekto v minulosti zažil. Slová o psoch nemusia aktivovať starý zážitok a ani slová „neboj sa psa“ detský strach nezmenia. Ale opakované predstavy, ako sa s malými a potom aj väčšími psami hrá, ako ich trénuje, môžu pôvodný zážitok postupne anulovať. Mozog potrebuje nový pozitívny zážitok so psom, ale ten musí byť farebný, akčný, láskavý.

Začať môžete aj mentálnym tréningom. Skúste napríklad nevhodné správanie dieťaťa v obchode s hračkami pretlmočiť do živlov a vytvoriť mu príbeh: Hnev je ohňový živel, preto potrebujete vodu. Hračky sa ohňa boja, prídu hasiči a musia všetko uhasiť. Hračky sa potom na dieťa hnevajú, pretože sú mokré… To je symbolický obraz nevhodného správania. Ako tvoriť živlové alebo farebné náplaste na detské rany?

Text vyšiel aj na stránke Lýdie Adamcovej Výchova v kocke, kde si môžete prečítať aj články na ďalšie témy o výchove a rodinných problémoch.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Tento týždeň píše - ďalšie články

  • Obrázok Detská psychologička Mária Tóthová Šimčáková: „Takto učíte deti, aby neposlúchali.“

    Detská psychologička Mária Tóthová Šimčáková: „Takto učíte deti, aby neposlúchali.“

    „Častokrát sa stáva, že pri komunikácii s dieťaťom ste viac sústredení na to, čo chcete povedať, ako na to, či to vaše dieťa správne pochopí. Týmto nevedomky spôsobujete, že vás dieťa prestane poslúchať," upozorňuje obľúbená detská psychologička Mária Tóthová Šimčáková vo svojom novom článku.

  • Obrázok Zákaz interrupcií nie je cesta, pomoc ženám vyzerá inak

    Zákaz interrupcií nie je cesta, pomoc ženám vyzerá inak

    Spoplatnenie interrupcií pre ženy staršie ako 40 rokov najviac ublíži najzraniteľnejším skupinám – ženám, ktoré žijú v zlých podmienkach, na pokraji chudoby či zažívajú násilie. Ak chce minister zdravotníctva Marek Krajčí znižovať počet interrupcií a ženám naozaj pomôcť, mal by konať inak, odkazuje dlhoročná aktivistka v oblasti ľudských práv Adriana Mesochoritisová v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Psychológ Marek Madro: Rok v atmosfére strachu zanecháva na deťoch vážne následky

    Psychológ Marek Madro: Rok v atmosfére strachu zanecháva na deťoch vážne následky

    Nezvládnutá pandémia koronavírusu zo strany vlády drží väčšinu detí zatvorených doma už dlhé mesiace. Zlá situácia umožňuje otvoriť len zlomok škôl pre zlomok žiakov. Dlhodobá izolácia na deťoch zanecháva neblahé následky. Práve o nich a o možnostiach riešenia hovorí dnes psychológ Marek Madro z internetovej poradne pre mladých IPčko.sk v našej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Katka Králová z Nevýchovy: „Keď mama zlyhá. Chcem tu byť pre svoje dieťa, ale som podráždená a nepríjemná. Čo teraz?“

    Katka Králová z Nevýchovy: „Keď mama zlyhá. Chcem tu byť pre svoje dieťa, ale som podráždená a nepríjemná. Čo teraz?“

    „Bola si prosto Monča, Peťa, Linda, Zuzka... a nevedela si si predstaviť, že raz tu bude niekto maličký, za koho by si dýchala. A teraz je tu, sladký, dokonalý, a tá Monča, Peťa, Linda, Zuzka musia ísť nabok, však? Musíš byť na sto percent mama. Opýtaj sa jej, rovnako ako sa možno pýtaš svojho dieťaťa, čo by potrebovala? Čo by jej urobilo dobre?" píše Katka Králová, autorka prístupu Nevýchova, ktorý odmieta tvrdú, ale aj benevolentnú výchovu a snaží sa pochopiť a naplniť potreby detí, rovnako i potreby rodičov.

  • Obrázok Psychologička Mária Tóthová Šimčáková: Dobré rady pre rodičov, ako psychicky zvládnuť dnešné obdobie

    Psychologička Mária Tóthová Šimčáková: Dobré rady pre rodičov, ako psychicky zvládnuť dnešné obdobie

    Aj rodičia sú dnes v prvej línii. Máme na mysli prvú líniu stresu a povinností. Učiť sa doma s deťmi, starať sa o domácnosť, variť i viackrát denne, do toho samozrejme vykonávať svoje zamestnanie. Niet sa čo čudovať, že veľa mám, ale i otcov je na pokraji psychického zrútenia. Obľúbená psychologička Mária Tóthová Šimčáková má však zopár dobrých rád, ako tomu predísť. Prečítajte si jej článok v našej pravidelnej sobotňajšej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Každý z nás je pre svoje dieťa najlepším rodičom, treba len nájsť sebaistotu

    Každý z nás je pre svoje dieťa najlepším rodičom, treba len nájsť sebaistotu

    Byť rodičom nás nik neučil, a hoci nám veľa napovedajú naše inštinkty, nie vždy dokážeme reagovať tak, ako by sme si želali. Rád a odporúčaní je plný internet, tie sa však nedajú vždy zovšeobecňovať. Najdôležitejšie je nájsť odpovede v sebe, objaviť vlastnú silu a rodičovské kompetencie. K tomu má pomôcť rodičovský koučing. Ako funguje, vysvetľuje koučka Katarína Winterová z portálu mamedeti.sk v našej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Ako dohnať zameškané. Opakovať ročník alebo učiť aj v sobotu?

    Ako dohnať zameškané. Opakovať ročník alebo učiť aj v sobotu?

    Silvia Bodláková je dlhoročná učiteľka matematiky a informatiky na základnej škole Tilgnerova v Bratislave a súčasné dištančné vzdelávanie nepovažuje za dostatočné. Žiaci učivo neovládajú v požadovanej kvalite, mnohí sa dokonca neučia takmer vôbec. V našej rubrike Tento týždeň píše sa zamýšľa nad tým, ako deficit dobehnúť a vôbec sa neobáva nepopulárnych riešení.

Ďalšie články v rubrike >