Slová vo výchove nestačia

Mgr. Lýdia Adamcová, klinická psychologička, 31. januára 2021 o 05:00

Poznáte to? Deťom vysvetľujete, čo a prečo urobili zle, čo sa stane, ak to nezlepšia, a naopak, čo by robiť mali, no aj tak máte pocit, že sa vaša námaha míňa účinku? Nezúfajte, je to prirodzené, detská myseľ funguje viac na obrazoch ako na slovách, čo ako pekných. Ako sa deťmi účinne hovoriť, vysvetľuje v našej rubrike Tento týždeň píše klinická psychologička Lýdia Adamcová.

Skúste si predstaviť, ako by ste vychovávali svoje deti, ak by ste nevedeli rozprávať, odporúča Lýdia Adamcová.

Foto: archív Lýdie Adamcovej

V prípade problémového správania dieťaťa, využívajú rodičia najčastejšie kritizovanie, vysvetľovanie a moralizovanie. Slovami dieťaťu opisujú jeho nevhodné správanie. Vytvárajú teórie o tom, čo sa stane, ak sa nebude správať slušne, ak sa nebude učiť…

Detské správanie a emócie nezmeníte slovami, naučenými frázami ani naučenými radami. Myseľ dieťaťa pracuje v obrazoch, a tieto sú spojené predovšetkým s emóciami.

Predstavte si ako sa dieťa „vlečie“ cez cestu a vy ho hrešíte, vysvetľujete mu, čo všetko sa môže stať. Skúste sa dieťaťa spýtať: „Predstav si, čo by sa asi stalo slimákovi, keby išiel takto cez cestu?“

Je dôležité uvedomiť si, že bežné výchovné situácie a problémy, aj ich riešenie môžete pretlmočiť do obrazovej formy. Je to zložitejšie a možno si to vyžiada určitý tréning predstavivosti a imaginácie.

Ako nás mnohé slová, myšlienky, informácie ovplyvňujú?
– Ľudia vedia o škodlivosti fajčenia, a FAJČIA.
– Mnohí rodičia vedia o zbytočnosti množstva hračiek, a KUPUJÚ ich deťom.
– Mnohí rodičia vedia o výchovných problémoch spôsobených používaním mobilov, počítačov, tabletov, a deti ich MAJÚ k dispozícii.
– Mladí ľudia vedia o škodlivosti drog, ale niektorí ich aj tak UŽÍVAJÚ.
– Rodičia vedia o škodlivosti konfliktov pre psychiku dieťaťa, ale HÁDAJÚ sa.
– Rodičia vedia o škodlivosti rozvodu pre psychiku dieťaťa, a ROZVÁDZAJÚ sa.

Problémom dnešných informácií je, že informujú, ale neformujú. Zasahujú nás veľmi plytko. Množstvo slov, veľa rozprávania akoby bralo slovám silu pohnúť nami.

Slová sú mocné, ak majú za sebou pokojnú emóciu, majú svoju „váhu“, ak ich je menej a ak vedia pravdivo vystihnúť podstatu povedaného.

Naučte sa hovoriť bez slov. Neschovávajte svoju autoritu za slová. Využívajte mlčanie ako spôsob posilnenia svojej autority, ale aj v účinku slov.

Často pri riešení výchovných problémov prichádzajú inšpirujúce možnosti: „Predstavte si, že ste nevidiaci; predstavte si, že ste nemý; predstavte si, že ste imobilný a máte vychovávať“.

Prečo si to predstavovať? Mozog dostáva iný spôsob riešenia problémov, akoby „novú aplikáciu“ na ich riešenia.

Skúste si predstaviť, ako by ste vychovávali svoje deti, ak by ste nevedeli rozprávať. Ak potrebujete dieťaťu niečo neverbálne povedať, môžete jeho pozornosť iba získať, môžete využiť gestá, mimiku, pohľady, objatia a celú paletu svojich emócií a tak mu dať niečo najavo.

Precíťte a predstavte si:
… ako bez slov pomôžete dieťaťu, keď sa bojí
… ako ho bez slov vyhrešíte za zlé známky
… ako mu bez slov poviete, že je pre vás dôležité

Ako vrátiť slovám vnútornú silu pôsobiť a ovplyvňovať? Pracovať s predstavami potrebuje určitý tréning a pomáha to rozvíjať predstavivosť a tvorivosť aj deťom.

Prečo pracovať s obrazmi? Vieme, že vnímanie detí je obrazové a všetky spomienky sa ukladajú ako obrazové zážitky spojené s pozitívnymi alebo negatívnymi pocitmi. Riešiť traumatické obrazové spomienky z detstva môžete iba novými pozitívnymi obrazmi a emóciami, ktoré prekryjú staré traumatické spomienky.

Ak má dieťa strach zo psov a uvidí psa, aktivuje sa v jeho spomienkach neznáma (nevedomá) situácia spojená so strachom, ak ju niekto v minulosti zažil. Slová o psoch nemusia aktivovať starý zážitok a ani slová „neboj sa psa“ detský strach nezmenia. Ale opakované predstavy, ako sa s malými a potom aj väčšími psami hrá, ako ich trénuje, môžu pôvodný zážitok postupne anulovať. Mozog potrebuje nový pozitívny zážitok so psom, ale ten musí byť farebný, akčný, láskavý.

Začať môžete aj mentálnym tréningom. Skúste napríklad nevhodné správanie dieťaťa v obchode s hračkami pretlmočiť do živlov a vytvoriť mu príbeh: Hnev je ohňový živel, preto potrebujete vodu. Hračky sa ohňa boja, prídu hasiči a musia všetko uhasiť. Hračky sa potom na dieťa hnevajú, pretože sú mokré… To je symbolický obraz nevhodného správania. Ako tvoriť živlové alebo farebné náplaste na detské rany?

Text vyšiel aj na stránke Lýdie Adamcovej Výchova v kocke, kde si môžete prečítať aj články na ďalšie témy o výchove a rodinných problémoch.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Tento týždeň píše - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >