Základná škola v Lozorne, ktorá upútala perfektne zvládnutou online výučbou, sa na prvom stupni rozhodla pre klasické známky, niektoré predmety však hodnotené neboli a žiak dostal na vysvedčení len informáciu, že absolvoval. To sa týkalo predmetov ako výtvarná či telesná výchova. Ku známkam deti dostali aj pochvalu, pričom každý učiteľ sa mohol rozhodnúť, v ktorom predmete bude žiaka pochvalne hodnotiť.
Na druhom stupni to už bolo inak, žiaci sa známkami neklasifikovali, dostali slovné hodnotenie rovnako vo forme pochvaly. „Na pochvaly sme si ako škola vytvorili svoj vlastný špeciálny dokument, ktorý deti dostali ako prílohu," hovorí riaditeľka základnej školy Lýdia Šuchová.
Prečo škola zvolila jeden systém v prípade prvého stupňa a iný na druhom stupni? „Učitelia prvého stupňa sa s deťmi stretávali počas dištančného vyučovania online niekoľko hodín denne, zatiaľ čo na druhom stupni, kde každý predmet učí iný učiteľ, to bolo oveľa menej. Pedagógovia na prvom stupni si tak mohli napriek zatvoreným školám trúfnuť ohodnotiť žiakov známkami. Na druhom stupni by to korektné nebolo, pretože bežná výučba pred koronakrízou prebiehala len štyri týždne," vysvetlila Lýdia Šuchová.
Vzor vysvedčenia, aké dnes môžu dostať deti.
Foto: www.ucimenadialku.skRodičia chcú slovné hodnotenie aj naďalej
Podľa prieskumu, ktorý agentúra Focus urobila pre Komenského inštitút, súhlasí aj so slovným hodnotením na konci tohto školského roka až 84 percent opýtaných. Z toho 23 percent rodičov by privítalo tento rok len slovné hodnotenie bez známok a 61 percentám vyhovuje kombinácia so známkami. Až 63 percent rodičov si myslí, že by slovné hodnotenie malo v nejakej forme pretrvať aj po skončení koronakrízy. „Prieskum ukázal, že rodičia vítajú navrhované zmeny vo vzdelávaní, a to nielen v čase trvania pandémie, ale aj po nej," podotkol riaditeľ agentúry Martin Slosiarik.Slovné hodnotenie vyhovuje aj Eve Bachárovej zo Starej Turej, mamičke Nikolky, ktorá skončila prvú triedu a Anetky, ktorá zavŕšila tretiu triedu. „Na známkach netrvám. Viem, že moje dievčatá sa učia dobre a iné ako jednotky by som ani neočakávala, ak by sa známkovalo," vraví. Staršia Anetka mala na vysvedčení z niektorých predmetov aj známky.
Žiaci prvých až piatych ročníkov sa do škôl vrátili prvého júna. Hoci sa učilo, známky nedostávali. Rodičia sa mohli rozhodnúť, či dieťa do školy pošlú alebo nie. Ak sa báli, že by sa tam mohlo nakaziť, mohli ho nechať aj naďalej doma v dištančnej výučbe.
Od 22. júna boli brány škôl otvorené aj pre žiakov druhého stupňa a stredoškolákov, ale výučba už neprebiehala, žiaci a učitelia sa stretli, aby si vymenili organizačné pokyny, vrátili učebnice a podobne. Aj tu bola školská dochádzka dobrovoľná.
Ďalšou veľkou novinkou skončeného školského roka je, že žiadny žiak nemohol prepadnúť a opakovať znovu ten istý ročník. Na Slovensku ide ročne približne o desaťtisíc detí, z toho najviac prvákov.