Slovenskí žiaci nie sú voči spolužiakom, ktorí sa niečím odlišujú, príliš ústretoví, naopak. .
Foto: Shutterstock.comVýsledky príliš potešujúce veru nie sú, naopak. Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská hovorí o alarmujúcich číslach. Tolerancia k odlišnostiam a spolupatričnosť sa u žiakov kontrolovaných základných škôl ukázala ako slabá. Ať tretina detí pociťuje k spolužiakom, ktorí sú nejakým spôsobom odlišní, negatívne emócie.
Z výsledkov prieskumu tiež vyplynulo, že dve tretiny žiakov poznajú žiaka so špeciálnymi vzdelávacími potrebami a štvrtina žiakov sa s ním priamo stotožňuje. Zároveň sú však postoje k nim odmietavé, málo ústretové, formálne.
Sociálny odstup sa prejavoval napríklad v neochote prijať pozvanie na návštevu k takémuto žiakovi, či pozvať ho na oslavu narodenín. Dve tretiny žiakov uviedli, že nie sú ochotní vzdať sa svojho voľného času v prospech znevýhodneného žiaka a tajomstvá by im prezradila len tretina z nich.
„Akceptovanie spolužiakov z iných skupín, či už zdravotne znevýhodnených, alebo pochádzajúcich z odlišných pomerov, je pre žiakov a celkovú atmosféru v škole mimoriadne dôležité. Školy by mali vedno s rodičmi rozvíjať u detí empatiu, aktívne počúvanie, súdržnosť. Výsledkom má byť spolupatričnosť, avšak naša kontrola ukázala alarmujúce čísla. Zarážajúcim zistením je, že až tretina žiakov pociťuje negatívne emócie voči žiakom, ktorí sú iní,“ povedala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Celkovo možno podľa záverov inšpekcie konštatovať, že v kontrolovaných školách v jednotlivých ročníkoch žiaci prítomnosť rozmanitých skupín žiakov v triedach nevnímali priateľsky, ale skôr formálne. Napriek tomu, že všetky kontrolované školy deklarovali realizáciu skupinových preventívnych aktivít, ani jedna z nich nebola zameraná na rozvíjanie empatie, aktívneho počúvania, súdržnosti v triede, zvýšenej tolerancie k odlišnostiam a posilneniu spolupatričnosti.