Pôrodník Jozef Záhumenský: Dobrú nemocnicu poznáte paradoxne aj podľa toho, že hlási viac problémov ako ostatné

gb, 20. septembra 2020 o 05:00

„Hoci by malo platiť, že čím viac má pracovisko hlásených nemocničných nákaz, tým je jeho kvalita starostlivosti menšia, opak je pravdou. Rozpoznanie a hlásenie nákaz je ukážkou kvality pracoviska," uvádza vo svojom druhom článku v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše uznávaný pôrodník a gynekológ, prednosta II. gynekologicko-pôrodníckej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Univerzitnej nemocnice Bratislava v Nemocnici Ružinov Jozef Záhumenský .

Jozef Záhumenský.

Foto: Ivan Majerský, Pravda

„Excelentná zdravotná starostlivosť je terminus technicus a nie iba taký abstraktný pojem. Definujú ju tri základné piliere, ktoré sú jasne definované a merateľné.

1. Kvalita - poskytovanie medicínskej starostlivosti podľa najnovších poznatkov lekárskej vedy v súlade s medicínou založenou na dôkaze (Evidence based medicine – EBM)
2. Financie - udržanie finančných nákladov v rozumných medziach
3. Spokojnosť – pozitívne hodnotenie starostlivosti konzumentom

Sledovanie kvality vlastnej zdravotnej starostlivosti by malo byť základom práce všetkých zdravotníckych pracovísk, ale aj regiónov a štátov. Existujú presne merateľné parametre, ktoré poukazujú na to, či pracovisko naozaj postupuje podľa najlepších poznatkov vedy. Niektoré sú spoločné pre všetky lekárske odbory (mortalita pacienta, počet opakovaných hospitalizácií, nozokomiálne /nemocničné/ nákazy a podobne), iné sú pre daný odbor špecifické, napríklad pre pôrodníctvo je to perinatálna úmrtnosť, počet prekladov novorodencov na intenzívnu starostlivosť, počet novorodencov s pôrodnou asfyxiou (nedostatkom kyslíka), frekvencia cisárskych rezov, frekvencia závažných pôrodných poranení matky, frekvencia nastrihnutia hrádze a podobne.

Poznáme približne ideálnu frekvenciu daných javov na kvalitnom pracovisku a cieľom je, aby sa k nim priblížilo každé zdravotné zariadenie. Niektoré sú však paradoxné. Typickým príkladom sú nozokomiálne infekcie. Hoci by malo platiť, že čím viac má pracovisko hlásených nozokomiálnych nákaz, tým je jeho kvalita starostlivosti menšia, opak je pravdou, pretože rozpoznanie a hlásenie nákaz je ukážkou kvality pracoviska. Mnohé oddelenia nákazy nehlásia a ignorujú, ale vo všeobecnosti platí, že každá infekcia (s podaním antiinfekčnej liečby) počas hospitalizácie (po 2. dni od prijatia) by sa mala hlásiť ako nozokomiálna nákaza.

Veľmi podobná situácia je aj so závažným pôrodným poranením hrádze. Je známe, že rozpoznanie poranenia zvierača konečníka počas pôrodu závisí na skúsenosti pôrodníka. Jedna veľká štúdia z Nového Zélandu konštatovala, že pôrodnice, ktoré hlásia vyšší počet ošetrených poranení zvierača, majú lepšie ukazovatele kvality v iných parametroch než nemocnice s malým počtom. Možno povedať, že pôrodné poranenie zvierača je bežné pôrodnícke riziko, ktoré sa vyskytuje až v desiatich percentách vaginálnych pôrodov, ale nepoznané a neošetrené poranenie už nie je excelentnou starostlivosťou. Takže čím viac nemocnica rozpozná a ošetrí poranení, tým poskytuje kvalitnejšiu starostlivosť.

Čo sa týka financií, je situácia menej komplikovaná, ako by sa zdalo. Obvykle najkvalitnejšia starostlivosť podľa EBM je aj najlacnejšou, pretože sa pri nej znižujú nielen náklady na zbytočné vyšetrenia, ale aj klesá počet rehospitalizácií a iných sekundárnych nákladov. Veľmi dôležitá je aj otázka mrhania a hýrenia. V štátnom zdravotníctve je folklór pomerne veľkoryso narábať so zdravotníckym materiálom, pretože úspory sa neodrazia v ohodnotení zamestnancov ani na ziskovosti kliniky.

V zahraničí majú dané presné počty materiálu vrátane šijacieho materiálu určeného pre danú operáciu a sledujú aj spotrebu jednotlivých operatérov. Je zrejmé, že jeden operatér je schopný vykonať cisársky rez s tromi návlekmi, iný robí operáciu s viac ako desiatimi návlekmi. Pri sledovaní literatúry je možné zistiť, že na ošetrenie nastrihnutie hrádze stačí lekárom v zahraničí jeden návlek, pretože pokračujúci steh sa lepšie hojí a je menej bolestivý. Financie však nikto nesleduje, a preto je stále naše zdravotníctvo čiernou dierou a aj preto žiaľ budú štátne pracoviská stále v strate oproti súkromným.

Spokojnosť konzumentov starostlivosti je asi najdôležitejší parameter. A paradoxne je to parameter veľmi zložitý a komplexný. Pacient žiaľ nevie sám posúdiť, či mu bola poskytnutá tá najlepšia starostlivosť. Ale vie posúdiť komunikáciu personálu, pohodu a prístup. Na sledovanie týchto parametrov existuje množstvo dotazníkov. Na našej klinike sme použili štandardný dotazník z USA a zistili sme, v čom by sme mali svoj prístup ku klientkam zmeniť a vylepšiť.

Porovnali sme hodnotenie žien maximálne spokojných a maximálne nespokojných a zistili sme, že najzávažnejší vplyv má kvalita komunikácie sestier a lekárov a poučenie pacientky pred podaním liečiva. Inak tento dotazník je v USA posielaný centrálne pacientom a na internete existuje rebríček nemocníc aj podľa získaných výsledkov. Musím sa pochváliť, že pri porovnaní sme sa ako pôrodnica v Ružinove s  výsledkami neumiestnili úplne zle."





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Tento týždeň píše - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >