Piatiaci a šiestaci by sa nemali učiť z domu, ale chodiť riadne do školy

Silvia Bodláková, učiteľka, 8. novembra 2020 o 04:03

Učitelia to dnes nemajú ľahké. Učiť svojich žiakov na diaľku, bez priameho kontaktu nie je veru jednoduché, najmä ak niektorí pri tom vylihujú v posteli s mobilom či tabletom v ruke. Silvia Bodláková vyučuje už dlhé roky matematiku a v našej dnešnej rubrike píše o úskaliach dištančného vzdelávania i o tom, ako si s nimi poradiť.

Silvia Bodláková sa aj pri distančnom vzdelávaní snaží deťom ukázať, že matematika nie je strašiak, ale veľmi užitočný predmet.

Foto: archív Silvie Bodlákovej

Už pár rokov, možno desaťročí, si sama robím pracovné listy, pomôcky na vyučovanie pre prvý i druhý stupeň. Na jar, počas prvého vyučovania z domu, som ich veľmi využívala. Mám ich na svojom webe, založila som si tiež kanál youtube a robila videá k vysvetľovaniu učiva. Zapojila som sa do všetkých skupín, kde si učitelia aj rodičia radia o učení z domu. Nie vždy so všetkým súhlasím. Vyberám si a robím svoj názor. Snažím sa si pomôcť sama.

Silvia Bodláková
Vyučuje matematiku a informatiku na Spojenej škole na Tilgnerovej ulici v Bratislave. Okrem toho píše učebnice, vytvára vlastné učebné pomôcky a vyrába rôzne užitočné i ozdobné predmety z rôznych vecí. Má svoju stránku Dobré nápady, kde okrem spomínaných učebníc a návodov prináša aj recepty a tipy na hry či iné aktivity pre celú rodinu.
Teraz som sa po zaškolení našou milou pani zástupkyňou odhodlala a pridala aj dve on-line hodiny do týždňa. Keďže učím aj na prvom stupni, v mojej triede som si napojila počítač a robím s deťmi videohovor. Píšem na tabuľu, zotieram. Lenže...

Nie všetky deti majú počítače, mnohí používajú mobily, ktoré im to ale nezobrazujú, čiže nevidia, čo im ukazujem. Navyše, dosť ich pri vyučovaní leží s mobilom či tabletom v posteli a sú síce zapojení do hodiny, nevnímajú ju však tak, ako by bolo treba.

Na škole sme boli ochotní pomôcť, lenže to by sa musel niekto prihlásiť, že pomoc potrebuje. Takže tak niekedy končí naša snaha.

Piataci a šiestaci mali ostať v škole

Najmä mladšie deti nie sú podľa mňa ešte na dištančné vzdelávanie zrelé. Myslím si, že piataci a šiestaci mali určite zostať s prvým stupňom v škole. Učenie z domu chce hlavne sebadisciplínu dieťaťa a v tomto veku sa jej ešte len učia. Vlastne sa len učia sa učiť. Preto je dôležitá kontrola rodiča, nielen pri učení sa z domu, ale celkovo. Myslím, že ešte aj v týchto ročníkoch je pri domácej výuke naozaj veľmi dôležitý rodič a jeho prístup.

Ôsmaci, to už je niečo úplne iné. Na rozdiel od malých sa napríklad veľmi potešili, že im robím videohovor z triedy. Boli nadšení, že vidia tabuľu. Aj sa hlásili, že mi ju chcú prísť zotrieť.

Tí, ktorí ma poznajú aj od štvrtej triedy, mi teraz v ôsmej aj vedia napísať mail, požiadať o predĺženie termínu, o on-line hodinu navyše a pokojne navrhnú hneď niekoľko termínov, hoci aj popoludní. V šiestej triede sme ich na informatike dosť natrápili tým, ako správne mailovať a riešiť situácie radšej vopred ako dodatočne. Teraz to dokážu využiť.

Ôsmaci naozaj vnímajú situáciu inak. Dosť z nich malo minulý rok súrodencov a kamarátov v deviatom ročníku. Vedia, čo prežívali, v akej boli neistote a ako viacerí z nich majú pocit, že vlastne neskončili základnú školu. Chýba im akási bodka.

Matematika nie je strašiak

Na hodinách sa deťom snažím matematiku priblížiť. Už dlhšie mám pocit, že z nej robia média strašiaka. Deťom ukazujem, že matemtiku alebo jej časti nájdu všade. Moji ôsmaci by vám vedeli povedať, čo všeličo sa dá spojiť s matematikou. Tento rok sa tešili, že po prebratí kruhu a kružníc budene robiť strih na raglánový rukáv. Budeme???

V júni som začala na svojom webe písať aj svoje učebnice. Už ich žiaci nestratia, nezabudnú. Majú ich v mobile. Ten si žiaci nikdy nezabudnú, to sa veru ešte nestalo.

Prvú učebnicu som robila ôsmakom. Nájdete ju TU. Vedela som, že tých budem určite od septembra učiť. Veď ich mám od piatej triedy. V učebnici je vysvetlenie na obrázkoch, na videách, na pracovných listoch i úlohy na precvičenie. Nie, nerobila som všetky videá. Keď som našla u kolegov, prelinkovala som tie. Urobila som aj odkazy na doplnkové učebnice, ktoré odporúčam zakúpiť budúcim gymnazistom či žiakom, čo chcú ísť študovať technické školy.

Na konci minulého školského roka som zistila, že budem učiť šiestakov. Nuž pre nich som pokračovala. Učebnica je TU. Chýba mi ešte na konci zhodnosť trojuholníkov, no to dorobíme. V učebnici je vysvetlenie na obrázkoch, na videách, na pracovných listoch i úlohy na precvičenie.

V auguste ma v škole prekvapili a dali mi aj piatakov a menej informatiky. Nuž od konca augusta pracujem nad piatackou učebnicou. K dispozícii je TU. V učebnici je vysvetlenie na obrázkoch, na videách, na pracovných listoch i úlohy na precvičenie. Rodičom odporúčam aj knižky, ak chcú skúsiť s dieťaťom prijímacie pohovory na 8-ročné gymnáziá.

A čo edupage?

Tento web som neobišla. Aj keď som dosť často nešťastná, že veľa vecí sa tu robí kostrbato, vyhovuje mi prepojenie na žiacku knižku a triednu knihu. Aj na edupage sa posnažili počúvať naše požiadavky a čo to už upravujú.

Sem som každej triede urobila z každého učiva prezentácie s úlohami na precvičenie v štýle T9. Dieťa vyrieši na papieri, do počítača vloží výsledok, alebo vyberie jednu zo štyroch možných odpovedí. Keď odošle výsledok, môže si pri niektorých úlohách pozrieť vzorové riešenie, ktoré som k úlohe vpísala či vložila naskenované z ručne popísaného riešenia na papieri.

V edupage deťom robím aj testy tým istým spôsobom. A aj tu vidieť, ako inak pristupujú k riešeniu ôsmaci, a ako šiestaci či piataci. Piatakom som zatiaľ dala len skúšobný test na dva pokusy bez známky. Nech si len vyskúšajú či zvládajú a tak... Deti píšu bez diakritiky, je im jedno či napíšu malé alebo veľké písmeno, či správne vyskloňujú, občas sú to len proste preklepnuté písmená...

Našla som aj výhodu

Jednu ôsmacku triedu som si rozdelila na skupiny, pretože pri on-line hodine je priveľa mať naraz 31 detí. To mi umožnilo prerozdeliť deti na skupiny podľa úrovne vzdelávania alebo porúch učenia, čo bežne v škole neviem zrealizovať. S každou skupinou mám teraz teda hodinu zvlášť. Nevadí im, že popoludní. Dokonca podľa ich slov im vyhovuje, že si dajú cez obed dve hodiny voľno a sú oddýchnutí. Aj testy im môžem takto lepšie prispôsobiť.

Uvidíme, čo bude ďalej, pochopila som však, že ak sa chce, cesta sa nájde.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Tento týždeň píše - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >