Petra Slezáková radí: Tipy a triky, ako neplytvať potravinami a správne ich skladovať

Petra Slezáková, Zero Waste Slovakia, 11. októbra 2020 o 04:26

„Buď kreatívny pri varení, aby si využil všetky zbytky a odrezky. Zo zbytkov zeleniny urob rizoto alebo polievku, prípadne rôzne zbytky zapeč s cestovinami a syrom," radí našim čitateľom Petra Slezáková, propagátorka bezodpadového života a zakladateľka iniciatívy Zero Waste Slovakia. Toto je jej prvý príspevok v našej nedeľnej rubrike Tento týždeň píšem ja.

Petra Slezáková učí ľudí, ako žiť bez odpadu.

Foto: archív Petry Slezákovej


„Tretina všetkých vyrobených potravín končí v koši. Len tak. Akoby sme odchádzali zo supermarketu s tromi taškami plnými jedla a jednu by sme pred domom hodili rovno do kontajnera. Nevyhadzujeme len naše peniaze. V pozadí je obrovské neviditeľné plytvanie zdrojmi. Vyčerpaná pôda, vysychajúca voda, minutá elektrická energia a zbytočne vynaložená tvrdá práca človeka. A nebodaj pesticídy a herbicídy. Navyše takýto potravinový „odpad” vytvára na skládke metán. A toto všetko má za následok zbytočné urýchľovanie globálneho otepľovania

Ak by potravinový odpad bol krajinou, bol by tretím najväčším emitentom skleníkových plynov, hneď po Číne a USA. Preto je aj jedným z cieľov udržateľného rozvoja OSN znížiť množstvo potravinového odpadu do roku 2030 na polovicu.


A vieš, kto plytvá najviac? My! Až 42 % potravinového odpadu majú na svedomí domácnosti!

Čo s tým môžeš urobiť už dnes?

1. Vždy kupuj len toľko, čo spotrebuješ. Radšej urob viac malých nákupov počas týždňa.

2. Nakupuj sýty a so zoznamom.

3. Nauč sa správne skladovať potraviny, hlavne ovocie a zeleninu.

4. Udržuj si prehľad o zásobách. Pomôcť môže aj krabica v chladničke na tie potraviny, ktoré treba čo najskôr spotrebovať. Takto ich máš vždy na očiach.

5. Nauč sa rozlišovať dátum spotreby a dátum minimálnej trvanlivosti. Potraviny po dátume minimálnej trvanlivosti (ako cestoviny, strukoviny, ryža) sa dajú ešte dlho, dlho v pohode konzumovať. Oproti tomu dátum spotreby býva na čerstvých mliečnych a mäsových produktoch a tu sa naozaj oplatí ním riadiť (plus mínus).

6. Buď kreatívny pri varení, aby si využil všetky zbytky a odrezky. Zo zbytkov zeleniny urob rizoto alebo polievku, prípadne rôzne zbytky zapeč s cestovinami a syrom. Pokojne môžeš prihodiť aj zbytky mäsa zo včerajšieho obeda a podobne. Mňaaaam. Ja takto „vyplienim” chladničku aspoň raz za týždeň.

7. Objavuj nové recepty a var aj z častí, ktoré ostatní bežne vyhadzujú:
⇒ Vrchné časti hlúbika do polievky či rizota (karfiol, brokolica, kapusta)
⇒ Čerstvé mladé listy z reďkovky či cvikly do šalátu
⇒ Pesto alebo smoothie z vňati (mrkva, reďkovka, cvikla)
⇒ Pečené karfiolové listy
⇒ Chipsy zo šupiek

8. Čo nevládzeš zjesť, odlož si na zajtra, zamraz alebo daruj. Aspoň spoznáš susedov a možno naštartuješ vašu komunitu. Prípadne využi FB skupinu Delené.

9. Ak máš v sezóne veľké prebytky v záhrade, tak ich môžeš predať či darovať cez rôzne facebookové skupiny s farmárskymi prebytkami. Alebo vylož pred dom debničku s oznamom pre okoloidúcich/susedov, aby sa ponúkli. A samozrejme nezabudni zavárať, mraziť, sušiť či robiť ovocnú kožu. Takto ušetríš nielen peniaze (v zime nemusíš toľko nakupovať), ale aj životné prostredie (zabrániš plytvaniu jedlom a v zime nemusíš kupovať balené produkty z ďalekých krajín).

10. Ak nemáš dosť pohárov na zaváranie, tak cez facebook ich hravo zoženieš zadarmo.

11. A nezabudni všetok bio-odpad kompostovať! Viac sa o tom dozvieš tu: www.zerowasteslovakia.sk/kompostujme

Potraviny môžete skladovať aj takto.

Foto: Petra Slezáková

Z mojich workshopov viem, že najväčšie medzery máme v kreatívnom varení zo zásob a v správnom skladovaní potravín. S tým prvým ti bohužiaľ pomôže len prax, tak neváhaj a skúšaj, kombinuj, mixuj, ochutnávaj… Ale s tým druhým ti viem pomôcť aj ja.

Ako správne skladovať potraviny?

Bez vňate
Koreňová zelenina, reďkovky, cvikla – hneď po kúpe z nich odstráň vňať, ktorá zbytočne vysáva živiny a vlhkosť z koreňa. Vňať si postav do pohára s vodou a neskôr spotrebuj do šalátu či smoothie.

Trik je vo vlhkosti
Šalát a všetka listová zelenina, bylinky, vňate, ale aj karfiol, brokolica, mrkva a špargľa majú radi vlhkosť, aby ostali čerstvé a chrumkavé. Vňate, listy, špargľu a mrkvu stačí postaviť do pohára s vodou ako kytičku. Veľké hlavy ako šalát, brokolica a karfiol je najlepšie zabaliť do vlhkej kuchynskej utierky, dať na tanier a šup do chladničky. Utierku pravidelne kontroluj a navlhči, keď treba. Neuveríš, ale šalát takto ostane chrumkavý viac ako týždeň. Prípadne si môžeš mrkvu a reďkovku očistiť a ponorené vo vode zatvoriť do zaváracieho pohára. Samozrejme všetko skladuj v chladničke.

Tma a sucho
Zemiaky, cibuľa, cesnak – to sú klasické plodiny, ktoré obľubujú tmu a sucho. Ak už nemáš miesto v skrinke, tak postačí aj papierové vrecko s malými dierkami na vetranie. A ideálne je cibuľu a zemiaky skladovať oddelene, inak začnú rýchlo klíčiť. K zemiakom radšej pridaj jedno dve jablká a ostanú ti dlhšie čerstvé.

Zabudni na misu s ovocím
Nie všetky typy ovocia a zeleniny sa majú navzájom radi. Niektoré totiž uvoľňujú etylén a iné druhy v ich blízkosti začnú rýchlo hniť. Takže krásna veľká farebná misa s ovocím je úplná blbosť. Vždy skladuj osobitne hlavne jablká, hrušky, slivky, marhule, banány, melóny (iné ako červené), mango a paradajky. Tieto totiž emitujú veľa etylénu.

Chlieb bez plastového vrecka
Čerstvý chlebík uvoľňuje veľa vlhkosti, preto nie je múdre zatvoriť ho do nepriedušného plastového vrecka. Vlhkosť v ňom uviazne a chlieb začne rýchlo plesnivieť. Výskumy (a aj moja skúsenosť) ukazujú, že najlepšie je chlieb zabaliť do bavlnenej utierky a zatvoriť do chlebníka. Vlhkosť tak môže unikať a zároveň chlebík nestvrdne. Ďalšia možnosť je špeciálne ľanové vrecúško alebo vrecko s včelím voskom.

Bez kyslíka
A samozrejme všetky zbytky varených jedál, načatú či ošúpanú zeleninu a ovocie treba skladovať bez prístupu vzduchu. Inak ti všetko obschne, zhnedne, zoxiduje, napáchne a podobne. Takže všetko pekne schovaj do dózy alebo zabaľ do voskového obrúska. Fantázii sa medze nekladú.

Mrazenie v skle
Keď potrebuješ potraviny uskladniť na dlhší čas, tak najlepším riešením je mrazenie (pri väčšine jedál). Vôbec však nemusíš používať jednorazové plastové vrecúška.

Mraziť sa dá aj inak:
1. Plastové dózy (hoci aj po zmrzline). Každý ich má doma milión.
2. Hrubé plastové vrecká (ideálne tzv. zip sáčky). Dajú sa veľakrát vymyť a znova použiť.
3. Špeciálne silikónové vrecká.
4. Sklenené zavarovačky. Áno, toto je môj obľúbený spôsob. Netreba sa toho vôbec báť. Musíš len nechať cca 2cm voľného priestoru na rozpínanie tekutiny a jedlo vychladiť skôr, než ho dáš do mrazáku. Ešte mi nikdy žiadny pohár nepraskol.

Petra Slezáková
Zakladateľka iniciatívy Zero Waste Slovakia a úspešného rovnomenného blogu o bezodpadovom živote. Na svojich workshopoch vo firmách, na školách a festivaloch už motivovala tisícky ľudí k ekologickejšiemu životu. V prípade záujmu o zero waste workshop naživo či online kontaktujte Petru Slezákovú na www.zerowasteslovakia.sk.







Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Tento týždeň píše - ďalšie články

  • Obrázok Zuzana Krišková zo Ženských kruhov: Nástrih nie je ochrana hrádze

    Zuzana Krišková zo Ženských kruhov: Nástrih nie je ochrana hrádze

    „O nástrihu hrádze (epiziotómii) sa v minulosti predpokladalo, že je prevenciou ťažkých poranení konečníka. No opak je pravdou. Vedeckými štúdiami bol tento predpoklad vyvrátený a dokonca nástrih hrádze riziko poranenia konečníka zvyšuje. Naopak účinnou prevenciou pred poranením sú slobodná voľba polohy, prikladanie teplých obkladov na hrádzu a tlačenie podľa potrieb tela," uvádza vo svojom ďalšom článku v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše Zuzana Krišková, predsedníčka združenia Ženské kruhy.

  • Obrázok „Pediatrička na mňa hľadela, akoby som spadla z Marsu.“ Dojčenie a matky adoptovaných bábätiek

    „Pediatrička na mňa hľadela, akoby som spadla z Marsu.“ Dojčenie a matky adoptovaných bábätiek

    Dojčenie nie je len o nasýtení bábätka, veľmi dobre si to uvedomujú matky, ktoré si adoptovali dieťa. Dojčiť môže aj žena, ktorá nerodila, aj žena, ktorá pri vlastnom dieťati nemala dostatok mlieka. O tom, ako dojčenie uľahčuje cestu zbližovania novej rodiny, v našej rubrike Tento týždeň píše predsedníčka OZ MAMILA MUDr. Lucia Kantorová.

  • Obrázok Misha: Odísť od konzumu bolo moje najlepšie rozhodnutie v živote

    Misha: Odísť od konzumu bolo moje najlepšie rozhodnutie v živote

    Za čím sa náhlime? Čo je naozaj dôležité a prečo na to v našich životoch tak často zabúdame? O šialenej dobe, jej absurditách, ale aj o možnostiach, ako z toho von píše v našej pravidelnej rubrike speváčka a fotografka Misha. Jej osobný príbeh, ako dala zbohom šoubiznisu a potom i konzumu hlavného mesta, je sám o sebe inšpiráciou.

  • Obrázok Eva Marková z organizácie Jeden rodič radí, čo robiť, ak má rodina iba jeden príjem

    Eva Marková z organizácie Jeden rodič radí, čo robiť, ak má rodina iba jeden príjem

    Ako vyžiť, keď je v rodine len jeden príjem? Prečítajte si nový článok Evy Markovej z neziskovej organizácie Jeden rodič, ktorá sa snaží zlepšovať situáciu jednorodičovských domácností na Slovensku. Dnes píše o finančných starostiach a ako im čeliť.

  • Obrázok Pôrodník Jozef Záhumenský: Dobrú nemocnicu poznáte paradoxne aj podľa toho, že hlási viac problémov ako ostatné

    Pôrodník Jozef Záhumenský: Dobrú nemocnicu poznáte paradoxne aj podľa toho, že hlási viac problémov ako ostatné

    „Hoci by malo platiť, že čím viac má pracovisko hlásených nemocničných nákaz, tým je jeho kvalita starostlivosti menšia, opak je pravdou. Rozpoznanie a hlásenie nákaz je ukážkou kvality pracoviska," uvádza vo svojom druhom článku v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše uznávaný pôrodník a gynekológ, prednosta II. gynekologicko-pôrodníckej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Univerzitnej nemocnice Bratislava v Nemocnici Ružinov Jozef Záhumenský .

  • Obrázok Známky nie sú podstatné, chváľme deti za úsilie, nie za výsledok

    Známky nie sú podstatné, chváľme deti za úsilie, nie za výsledok

    Ako pristupujete k školským úspechom svojho potomka? Viete, kedy je dobré dieťa pochváliť a naopak, kedy slovami uznania toho viac pokazíte? O škole, zdravej motivácii detí a známkach v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše rodičovská poradkyňa Katarína Winterová z portálu Mamedeti.sk.

  • Obrázok Ukradnuté dojčenie

    Ukradnuté dojčenie

    Systém ani celá naša spoločnosť nevytvárajú podmienky pre úspešné dojčenie, ženy však za nedojčenie často obviňujú seba. Hnevajú sa, ospravedlňujú, cítia pod nátlakom... Neoprávnene. Kde je problém a ako k nemu pristupovať, píše predsedníčka OZ MAMILA MUDr. Lucia Kantorová v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše.

Ďalšie články v rubrike >