Petra Slezáková radí: Tipy a triky, ako neplytvať potravinami a správne ich skladovať

Petra Slezáková, Zero Waste Slovakia, 11. októbra 2020 o 04:26

„Buď kreatívny pri varení, aby si využil všetky zbytky a odrezky. Zo zbytkov zeleniny urob rizoto alebo polievku, prípadne rôzne zbytky zapeč s cestovinami a syrom," radí našim čitateľom Petra Slezáková, propagátorka bezodpadového života a zakladateľka iniciatívy Zero Waste Slovakia. Toto je jej prvý príspevok v našej nedeľnej rubrike Tento týždeň píšem ja.

Petra Slezáková učí ľudí, ako žiť bez odpadu.

Foto: archív Petry Slezákovej


„Tretina všetkých vyrobených potravín končí v koši. Len tak. Akoby sme odchádzali zo supermarketu s tromi taškami plnými jedla a jednu by sme pred domom hodili rovno do kontajnera. Nevyhadzujeme len naše peniaze. V pozadí je obrovské neviditeľné plytvanie zdrojmi. Vyčerpaná pôda, vysychajúca voda, minutá elektrická energia a zbytočne vynaložená tvrdá práca človeka. A nebodaj pesticídy a herbicídy. Navyše takýto potravinový „odpad” vytvára na skládke metán. A toto všetko má za následok zbytočné urýchľovanie globálneho otepľovania

Ak by potravinový odpad bol krajinou, bol by tretím najväčším emitentom skleníkových plynov, hneď po Číne a USA. Preto je aj jedným z cieľov udržateľného rozvoja OSN znížiť množstvo potravinového odpadu do roku 2030 na polovicu.


A vieš, kto plytvá najviac? My! Až 42 % potravinového odpadu majú na svedomí domácnosti!

Čo s tým môžeš urobiť už dnes?

1. Vždy kupuj len toľko, čo spotrebuješ. Radšej urob viac malých nákupov počas týždňa.

2. Nakupuj sýty a so zoznamom.

3. Nauč sa správne skladovať potraviny, hlavne ovocie a zeleninu.

4. Udržuj si prehľad o zásobách. Pomôcť môže aj krabica v chladničke na tie potraviny, ktoré treba čo najskôr spotrebovať. Takto ich máš vždy na očiach.

5. Nauč sa rozlišovať dátum spotreby a dátum minimálnej trvanlivosti. Potraviny po dátume minimálnej trvanlivosti (ako cestoviny, strukoviny, ryža) sa dajú ešte dlho, dlho v pohode konzumovať. Oproti tomu dátum spotreby býva na čerstvých mliečnych a mäsových produktoch a tu sa naozaj oplatí ním riadiť (plus mínus).

6. Buď kreatívny pri varení, aby si využil všetky zbytky a odrezky. Zo zbytkov zeleniny urob rizoto alebo polievku, prípadne rôzne zbytky zapeč s cestovinami a syrom. Pokojne môžeš prihodiť aj zbytky mäsa zo včerajšieho obeda a podobne. Mňaaaam. Ja takto „vyplienim” chladničku aspoň raz za týždeň.

7. Objavuj nové recepty a var aj z častí, ktoré ostatní bežne vyhadzujú:
⇒ Vrchné časti hlúbika do polievky či rizota (karfiol, brokolica, kapusta)
⇒ Čerstvé mladé listy z reďkovky či cvikly do šalátu
⇒ Pesto alebo smoothie z vňati (mrkva, reďkovka, cvikla)
⇒ Pečené karfiolové listy
⇒ Chipsy zo šupiek

8. Čo nevládzeš zjesť, odlož si na zajtra, zamraz alebo daruj. Aspoň spoznáš susedov a možno naštartuješ vašu komunitu. Prípadne využi FB skupinu Delené.

9. Ak máš v sezóne veľké prebytky v záhrade, tak ich môžeš predať či darovať cez rôzne facebookové skupiny s farmárskymi prebytkami. Alebo vylož pred dom debničku s oznamom pre okoloidúcich/susedov, aby sa ponúkli. A samozrejme nezabudni zavárať, mraziť, sušiť či robiť ovocnú kožu. Takto ušetríš nielen peniaze (v zime nemusíš toľko nakupovať), ale aj životné prostredie (zabrániš plytvaniu jedlom a v zime nemusíš kupovať balené produkty z ďalekých krajín).

10. Ak nemáš dosť pohárov na zaváranie, tak cez facebook ich hravo zoženieš zadarmo.

11. A nezabudni všetok bio-odpad kompostovať! Viac sa o tom dozvieš tu: www.zerowasteslovakia.sk/kompostujme

Potraviny môžete skladovať aj takto.

Foto: Petra Slezáková

Z mojich workshopov viem, že najväčšie medzery máme v kreatívnom varení zo zásob a v správnom skladovaní potravín. S tým prvým ti bohužiaľ pomôže len prax, tak neváhaj a skúšaj, kombinuj, mixuj, ochutnávaj… Ale s tým druhým ti viem pomôcť aj ja.

Ako správne skladovať potraviny?

Bez vňate
Koreňová zelenina, reďkovky, cvikla – hneď po kúpe z nich odstráň vňať, ktorá zbytočne vysáva živiny a vlhkosť z koreňa. Vňať si postav do pohára s vodou a neskôr spotrebuj do šalátu či smoothie.

Trik je vo vlhkosti
Šalát a všetka listová zelenina, bylinky, vňate, ale aj karfiol, brokolica, mrkva a špargľa majú radi vlhkosť, aby ostali čerstvé a chrumkavé. Vňate, listy, špargľu a mrkvu stačí postaviť do pohára s vodou ako kytičku. Veľké hlavy ako šalát, brokolica a karfiol je najlepšie zabaliť do vlhkej kuchynskej utierky, dať na tanier a šup do chladničky. Utierku pravidelne kontroluj a navlhči, keď treba. Neuveríš, ale šalát takto ostane chrumkavý viac ako týždeň. Prípadne si môžeš mrkvu a reďkovku očistiť a ponorené vo vode zatvoriť do zaváracieho pohára. Samozrejme všetko skladuj v chladničke.

Tma a sucho
Zemiaky, cibuľa, cesnak – to sú klasické plodiny, ktoré obľubujú tmu a sucho. Ak už nemáš miesto v skrinke, tak postačí aj papierové vrecko s malými dierkami na vetranie. A ideálne je cibuľu a zemiaky skladovať oddelene, inak začnú rýchlo klíčiť. K zemiakom radšej pridaj jedno dve jablká a ostanú ti dlhšie čerstvé.

Zabudni na misu s ovocím
Nie všetky typy ovocia a zeleniny sa majú navzájom radi. Niektoré totiž uvoľňujú etylén a iné druhy v ich blízkosti začnú rýchlo hniť. Takže krásna veľká farebná misa s ovocím je úplná blbosť. Vždy skladuj osobitne hlavne jablká, hrušky, slivky, marhule, banány, melóny (iné ako červené), mango a paradajky. Tieto totiž emitujú veľa etylénu.

Chlieb bez plastového vrecka
Čerstvý chlebík uvoľňuje veľa vlhkosti, preto nie je múdre zatvoriť ho do nepriedušného plastového vrecka. Vlhkosť v ňom uviazne a chlieb začne rýchlo plesnivieť. Výskumy (a aj moja skúsenosť) ukazujú, že najlepšie je chlieb zabaliť do bavlnenej utierky a zatvoriť do chlebníka. Vlhkosť tak môže unikať a zároveň chlebík nestvrdne. Ďalšia možnosť je špeciálne ľanové vrecúško alebo vrecko s včelím voskom.

Bez kyslíka
A samozrejme všetky zbytky varených jedál, načatú či ošúpanú zeleninu a ovocie treba skladovať bez prístupu vzduchu. Inak ti všetko obschne, zhnedne, zoxiduje, napáchne a podobne. Takže všetko pekne schovaj do dózy alebo zabaľ do voskového obrúska. Fantázii sa medze nekladú.

Mrazenie v skle
Keď potrebuješ potraviny uskladniť na dlhší čas, tak najlepším riešením je mrazenie (pri väčšine jedál). Vôbec však nemusíš používať jednorazové plastové vrecúška.

Mraziť sa dá aj inak:
1. Plastové dózy (hoci aj po zmrzline). Každý ich má doma milión.
2. Hrubé plastové vrecká (ideálne tzv. zip sáčky). Dajú sa veľakrát vymyť a znova použiť.
3. Špeciálne silikónové vrecká.
4. Sklenené zavarovačky. Áno, toto je môj obľúbený spôsob. Netreba sa toho vôbec báť. Musíš len nechať cca 2cm voľného priestoru na rozpínanie tekutiny a jedlo vychladiť skôr, než ho dáš do mrazáku. Ešte mi nikdy žiadny pohár nepraskol.

Petra Slezáková
Zakladateľka iniciatívy Zero Waste Slovakia a úspešného rovnomenného blogu o bezodpadovom živote. Na svojich workshopoch vo firmách, na školách a festivaloch už motivovala tisícky ľudí k ekologickejšiemu životu. V prípade záujmu o zero waste workshop naživo či online kontaktujte Petru Slezákovú na www.zerowasteslovakia.sk.







Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Tento týždeň píše - ďalšie články

  • Obrázok Psychologička Mária Tóthová Šimčáková: Dobré rady pre rodičov, ako psychicky zvládnuť dnešné obdobie

    Psychologička Mária Tóthová Šimčáková: Dobré rady pre rodičov, ako psychicky zvládnuť dnešné obdobie

    Aj rodičia sú dnes v prvej línii. Máme na mysli prvú líniu stresu a povinností. Učiť sa doma s deťmi, starať sa o domácnosť, variť i viackrát denne, do toho samozrejme vykonávať svoje zamestnanie. Niet sa čo čudovať, že veľa mám, ale i otcov je na pokraji psychického zrútenia. Obľúbená psychologička Mária Tóthová Šimčáková má však zopár dobrých rád, ako tomu predísť. Prečítajte si jej článok v našej pravidelnej sobotňajšej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Každý z nás je pre svoje dieťa najlepším rodičom, treba len nájsť sebaistotu

    Každý z nás je pre svoje dieťa najlepším rodičom, treba len nájsť sebaistotu

    Byť rodičom nás nik neučil, a hoci nám veľa napovedajú naše inštinkty, nie vždy dokážeme reagovať tak, ako by sme si želali. Rád a odporúčaní je plný internet, tie sa však nedajú vždy zovšeobecňovať. Najdôležitejšie je nájsť odpovede v sebe, objaviť vlastnú silu a rodičovské kompetencie. K tomu má pomôcť rodičovský koučing. Ako funguje, vysvetľuje koučka Katarína Winterová z portálu mamedeti.sk v našej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Ako dohnať zameškané. Opakovať ročník alebo učiť aj v sobotu?

    Ako dohnať zameškané. Opakovať ročník alebo učiť aj v sobotu?

    Silvia Bodláková je dlhoročná učiteľka matematiky a informatiky na základnej škole Tilgnerova v Bratislave a súčasné dištančné vzdelávanie nepovažuje za dostatočné. Žiaci učivo neovládajú v požadovanej kvalite, mnohí sa dokonca neučia takmer vôbec. V našej rubrike Tento týždeň píše sa zamýšľa nad tým, ako deficit dobehnúť a vôbec sa neobáva nepopulárnych riešení.

  • Obrázok Tento týždeň píše Eva Marková: Vakcína ľudskosti

    Tento týždeň píše Eva Marková: Vakcína ľudskosti

    „Hádam všetci vo vakcíne vidíme spásu a želáme si, aby bolo všetko po starom. Ale... nestane sa tak," je presvedčená predsedníčka neziskovej organizácie Jeden rodič Eva Marková. Prečítajte si jej nový príspevok v našej každotýždňovej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Pomáha rozvoju mozgu, chráni pred cukrovkou Čo zistili vedci v tomto roku o dojčení?

    Pomáha rozvoju mozgu, chráni pred cukrovkou Čo zistili vedci v tomto roku o dojčení?

    Dojčenie zlepšuje zdravie nielen bábätkám, ale aj ich matkám. Hoci existuje stáročia, vedci stále objavujú jeho nové a nové prínosy. Čo všetko zistili v tomto roku, približuje v pravidelnej rubrike ahojmama.sk Tento týždeň píše podpredsedníčka OZ MAMILA Andrea Poloková.

  • Obrázok Tento týždeň píše Veronika Velez Zuzulová: Vážme si, že sme zdraví a spolu

    Tento týždeň píše Veronika Velez Zuzulová: Vážme si, že sme zdraví a spolu

    Vianoce mali pre lyžiarku Veroniku Velez Zuzulovú vždy špecifickú príchuť. Ako špičková pretekárka mávala na Štedrý deň neraz ešte i kondičný tréning a na Štefana sa už cestovalo na preteky. Ako vníma najkrajšie sviatky dnes ako mama a čo si myslí o tohtoročných obmedzeniach slobody pre koronavírus? O tom všetkom v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Liečivá moc rozprávky. Ako ňou zahojiť rany na detskej duši

    Liečivá moc rozprávky. Ako ňou zahojiť rany na detskej duši

    Teraz prichádza ideálny čas. Koncoročné sviatočné stíšenie vytvára priestor na to, aby sme sa viac venovali jeden druhému, viac sa rozprávali, počúvali a aj si čítali. Čítať deťom odporúčajú jednoznačne všetci odborníci. O sile rozprávky a jej pôsobení na detskú dušu je aj dnešný príspevok klinickej psychologičky Lýdie Adamcovej v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše. „Čítajte však deťom preto, že naozaj chcete, nie preto, že sa to má,“ pripomína.

Ďalšie články v rubrike >