Obrovská šanca na zmenu. 5 pozitívnych vecí, ktoré by rok dištančnej výučby mohol priniesť do škôl

Gabriela Bachárová, 30. júna 2021 o 05:15

Žiaci, študenti, učitelia i rodičia majú za sebou veľmi náročný školský rok. Veľká časť z neho sa odohrávala v kulisách dištančnej výučby. Dnešným odovzdaním vysvedčení by však tento rok skončiť nemal.

Škola by mala deti aj (alebo predovšetkým) baviť.

Foto: Shutterstock.com

Školský rok 2020/2021 bol bezpochyby ťažký, deti sa do veľkej miery vzdelávali bez kontaktu so spolužiakmi a učiteľmi, museli si tiež zvyknúť na dlhodobo iný spôsob výučby. To isté učitelia, ktorí svojich zverencov vyučovali virtuálne. Dištančná výučba bola náporom na nervy aj pre rodičov, tí sa zasa museli školákom venovať oveľa viac ako predtým. Ako to však býva, kríza plodí aj príležitosť. Končiaci školský rok by nemal zapadnúť medzi inými, pretože predstavuje výnimočnú príležitosť na zmenu. Podarí sa do praxe zaviesť aspoň niektoré pozitívne zmeny, na ktoré epidémia ukázala prstom? Budúcnosť ukáže.

1. Spolupráca namiesto súťaživosti a ústup známok

Súčasná škola je stále postavená na tom, že vyzdvihuje úspechy a poukazuje na zlyhania. To všetko vyjadrené známkami, ktoré však skoro nič nehovoria o skutočných vedomostiach dieťaťa, o jeho talente a ani neurčujú jeho úspech v budúcnosti. Naopak, v reálnom i profesijnom živote sa oveľa viac cení schopnosť spolupráce namiesto súťaživosti. Prečo by na to škola nemohla deti pripraviť? Rovnako ústup známkovania počas dištančnej výučby by mohol znamenať aj pokles ich hodnoty v kamennej škole.

2. Posunutie začiatku vyučovania

Kedy začínala dištančná škola vašich detí? Vždy o ôsmej? Alebo skôr o deviatej? Je zvláštne, že pri škole na diaľku nebol problém zaviesť neskorší začiatok vyučovania, ale v reálnom živote sa tomu väčšina vzdelávacích zariadení urputne bráni. Pritom je dokázané, že začiatok školy už o ôsmej neprospieva koncentrácii a celkovému výkonu žiakov. Je naozaj taký neprekonateľný problém, aby aj „reálna“ škola začínala aspoň o trochu neskôr?

3. Škola doma

Covidová kríza rozbila veľa z našich presvedčení. Mysleli sme si, že sú nemenné, ale epidémia ich sfúkla ako sviečku. Jedným z nich je, že vzdelávanie musí prebiehať jedine v škole. Päť dní v týždni sa dostaviť na pevne dané miesto a tam poslušne sedieť, počúvať a občas niečo povedať. Skúsenosť, ktorú sme zažili, nám ukázala, že realita môže byť aj pestrejšia. Napríklad škola, na ktorej sa vzdelávajú deti speváčky Lucie Šoralovej, chce časť výučby nechať aj naďalej online (viac v našom rozhovore so speváčkou na tomto odkaze).

Čas, kedy deti nebudú fyzicky prítomné v škole, by mohli využiť napríklad na individuálnu prácu, výskum, bádanie. Prípadne by sa školáci vzdelávali spolu vonku, v prírode. Alebo by si strihli „online“. Bola by to určite vítaná zmena rozbíjajúca často úmornú a demotivujúcu rutinu.

4. Viac samostatnosti do vzdelávania

Veľa učiteľov sa v online škole neobmedzovalo len na striktné osnovy, ale trochu povolilo uzdu žiackej a študentskej fantázii, čo deťom určite prinieslo viac uspokojenia ako drilovanie nudných faktov. Mohli sa viac venovať samostatnej práci a rozvinúť aspoň trochu svoje individuálne schopnosti či nadanie. Snáď nebude „návrat do normálu" znamenať aj návrat k starým školským poriadkom.

5. Viac zmysluplnejšieho učenia

Ak ste ako rodič niekedy počas dištančnej výučby počúvali, čo a ako sa deti vlastne v tej škole učia, možno vás prekvapilo, že často sú to nezmyselné veci, ktoré dieťa nebude mať v živote šancu využiť. Vlastne sa za posledné desaťročia toho v školských laviciach príliš veľa nezmenilo. Nie je už najvyšší čas zmeniť pohľad na vzdelávanie, aby mohlo konečne získať prívlastky ako tvorivejšie, zmysluplnejšie, zaujímavejšie či dokonca zábavnejšie?






Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Školák - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >