Online výučba je náročná pre deti i učiteľov, ale často prináša zábavné momenty.
Foto: Gabriela BachárováSledovať ako rodič online vyučovanie svojich detí je vskutku zábavné, ale často končí konštatovaním: „Tak toto by bolo nad moje sily.“ Deti často ani len netušia, aký predmet práve majú a ak to náhodou tušia, nevedia, na akej strane sa preberá učivo, čo treba čítať, vypočítať či povedať, prípadne položia otázku úplne mimo preberanej témy, na ktorej sa trieda zasekne na ďalších desať minút.
Samostatnou kapitolou je ticho, ktoré sa „ozýva“ po vyvolaní konkrétneho žiaka. Keď sa školák konečne po piatich výzvach ozve, často len preto, aby oznámil, že sa mu pani učiteľka „seká“, že nič nepočul, prípadne, že bol na wc, zohrieval si jedlo alebo bol otvoriť kuriérovi, ktorý priniesol zásielku. No a keďže nie je nik iný doma, tak jednoducho musel.
Deti niekedy namiesto odpovede na otázku ukazujú domáce zvieratá (hitom sú tie menej tradičné), plyšiakov (čím väčší, tým lepšie, obdiv spolužiakov zaručený) alebo čokoľvek, čo by mohlo online osadenstvo zaujať (nová hračka, detská izbička…). Menej sebavedomý učiteľ má dosť práce triedu „umravniť“.
Učitelia sa musia niekedy vyrovnávať aj s „neželanými hosťami“. To keď do deja vstúpia rodičia s úplne nesúvisiacimi otázkami, prosbou alebo kritikou. Na nervy vtedy nie sú len učitelia, ale aj úbohé deti, pre ktoré sa od istého veku (približne od ôsmich rokov vyššie) rodič stáva trápnou postavou, ktorá ho len znemožňuje pred kamarátmi. Ktovie, ako raz budú naše deti na online výučbu spomínať...
Zozbierali sme pre vás perličky z online vyučovania na prvom i druhom stupni základných škôl. Prinášame ich v originálnom znení, vrátane pravopisných chýb. Aj tie vypovedajú, aký má pandémia dopad na základné vedomosti detí. Chýbajúce čiarky sme pre lepšiu orientáciu v texte doplnili.
Ako by ste reagovali na mieste učiteľov vy?
„Dobry ďeň, ja som vas počul na hodine, keď ste ma vivolavaly, ale mi spadol telefon pod posťeĺ,“ napísal deviatak po skončení online hodiny.
„Dobry deň, že ako keď budem mať v teste nieake chyby, ktoré nemajú zmysel, tak ja som to robil na mobile a mne to samo prepisuje na blbosti,“ upresňujúca poznámka k zaslanému textu od siedmaka.
Úloha na slovenčine: Z každého uvedeného slovesa utvor pomocou predpôn tri nové slovesá – kúpiť, skočiť, liať. Vypracovanie: „trikúpiť, triskočiť, triliať“
Úloha na slovenčine: Pomenuj zloženým slovom, ako nazývame človeka, ktorý
a) sedí doma
b) miluje ľudí
c) váľa buky
Vypracovanie: „domased, ľudomil, bukovaľač“
Čo s takouto písomkou? „Dobry vecer pani učiteľka, kde sa stala chyba, pozrel som si test a tam nesú vypracované úlohi, keď som všetky spravil.“
Alebo s takouto: „Dobry deň pani učiteľka, mne zmyzla pisomka, čo ste dali.“
Ako vznikajú najčastejšie nové slová? „Obchodovaním“. Odpoveď je „odvodzovaním“.
„Pani učiteľka, ja nemôžem písať, naša mačka mi sedí na zošite,“ hlási žiak.
„No tak ju odožeň," dáva dobrú radu pedagogička.
„Ale to nejde, ona ma poškriabe," pridáva žiak nespochybniteľný argument.
„Pani učiteľka, robím si obed, môžem si ísť, prosím, nakrájať cibuľku?" tak toto by sa v škole veru nestalo, maximálne tak na hodinách varenia.
„Prepáčte, ja som asi zaspal," ospravedlňuje sa žiak, ktorý sa síce k online vyučovaniu pripojil, ale dal si na pár minút „šlofíka".
„Pani učiteľka, prosím, myslíte, že by som si mohol dať chlieb s maslom a syrom? Nestihol som totiž raňajkovať a mám veľký hlad," zahlásil nenajedený žiak. Povolenie dostal.