Mrkva, jogurt, džús, čokoláda – koľko kociek cukru obsahujú a čo robia s našimi zubami?

pt, 20. mája 2019 o 05:48

Väzba medzi množstvom cukru v potrave a vznikom zubného kazu je známa. Čím viac cukrov prijímame, tým viac sa zuby kazia. Pritom platí, že kazivosť zubov v detstve má vplyv aj na stav chrupu v dospelosti. Ako sa teda stravovať? Hlavná rada je jednoznačná: Obmedzte cukor, neslaďte! Aj bez toho majú potraviny cukru dostatok.

Čistá voda v pohári a veľa ovocia a zeleniny na tanieri. Základ zdravých zubov, a nielen zubov.

Foto: shutterstock.com

Podľa vedeckých štúdií je pri stravovaní a pití rozhodujúci podiel cukrov na celkovom príjme energie za deň. Celkový príjem energie je vlastne je súhrn všetkých prijatých kalórii z potravín a nápojov. Ak je príjem voľných cukrov vyšší ako desať percent, zvyšuje sa aj výskyt zubného kazu. Samozrejme, škodí organizmu aj inak, nielen zubom.

Konštatujú to poprední slovenskí dentálni odborníci v publikácii Zastavme zubný kaz, čo je akýsi súhrn odporúčaní pre deti aj dospelých, ako sa dopracovať k čo najzdravšiemu chrupu.

Voľné cukry definuje Svetová zdravotnícka organizácia ako všetky mono- a di- sacharidy pridané do stravy, či už výrobcom, kuchárom alebo aj samotným konzumentom. Tiež sa tam rátajú aj cukry, ktoré sa prirodzene vyskytujú v mede, sirupoch, ovocných džúsoch a v ich koncentrátoch. Voľné cukry sú pre chrup (ale aj celkovo pre organizmus) najnebezpečnejšie.

Lepšie sú na tom prirodzené cukry, napríklad z obilia, ovocia a zeleniny alebo v mlieku a mliečnych produktoch (mliečne cukry). V ich prípade nie sú dôkazy o tom, že by mali negatívny vplyv na tvorbu zubného kazu.

Preto sa odporúčania odborníkov čo do úpravy stravy vzťahujú na voľné cukry. Svetová zdravotnícka organizácia ich odporúča redukovať vo všetkých obdobiach života. Negatívny efekt zubného kazu je totiž kumulatívny, začína sa v detstve a vyvíja sa aj v dospelosti. To znamená, že aj malé zníženie výskytu zubného kazu v detstve má priaznivý vplyv na chrup v neskorších rokoch.

U detí aj dospelých odporúča znížiť obsah voľných cukrov na menej ako 10 % celkového energetického príjmu, u skupín s vysokým rizikom zubného kazu na úroveň piatich percent.

Ak sa zväčší príjem voľných cukrov v strave, najmä vo forme sladených nápojov, zvýši sa celkový príjem energie a na úkor cukrov sa môže zredukovať príjem iných zdravých a potrebných výživných látok.

Pozrite si tabuľku, koľko cukru obsahujú jednotlivé často servírované jedlá a nápoje:
  • Kola – 27 kociek cukru

  • 100-percentný pomarančový džús – 19 kociek

  • Liter polotučného mlieka – 10 kociek

  • Liter ľadového čaju – 14 kociek

  • Šálka horkej čokolády – 5,5 kociek

  • Ovocný jogurt – 4 kocky

  • 100 gramov čokoládovej torty – 16

  • Polievková lyžica kečupu – 4,5 kociek

  • Tri knedle na tanieri – 10 kociek

  • 100 gramov varených zemiakov – 1 kocka

  • 100-gramová biela bageta – 14 kociek

  • 100 gramov bielych varených cestovín – 5 kociek

  • Kopček zmrzliny – 5 kociek

  • Jablko – 2 kocky

  • Hruška – 2 kocky

  • Banán – 4 kocky

  • Mrkva – 1 kocka

  • Paradajka – 1 kocka cukru

  • Strapec hrozna – 3 kocky

  • 100 gramov sušených marhúľ – 8,5 kociek cukru

  • (Zdroj: Národné odporúčania Zastavme zubný kaz)



    Zdravie - ďalšie články

    Ďalšie články v rubrike >