Chcete superzdravé, sladké a chutné raňajky? Skúste tieto ľanové, môžu chrániť aj pred rakovinou

pt, 19. novembra 2018 o 08:39

Nebaví vás stále dookola riešiť otázku, čo zasa deťom na raňajky? Nemusíte natierať chlieb, ani vymýšľať nové kaše, ľanové raňajky sú hotové za pár minút, a okrem toho, že môžu mať každé ráno inú príchuť, sú aj veľmi výživné.

Ľanové raňajky sú hotové aj zjedené za 15 minút.

Foto: Patricia Poprocká

Aj keď má väčšina ľudí voči ľanu predsudky, najmä pre jeho horkastú príchuť, pri správnom podávaní môžu semiačka aj olej chutiť výborne.

Význam ľanu opísala nemecká vedkyňa Dr. Johanna Budwigová, ktorá za svoje štúdie o jeho liečivých účinkoch najmä pri onkologických pacientoch bola sedemkrát nominovaná na Nobelovu cenu. Správne podávaný ľan v kombinácii s vhodnými bielkovinami totiž podľa jej zistení prispieva k rozkladaniu nádorov.

Práve preto, že je ľahko stráviteľný, nezaťažuje organizmus, a dodáva telu energiu, je ideálnym pokrmom na raňajky.

Ak chcete využiť priaznivé účinky ľanu, nemusíte nútiť deti každý deň prehĺtať lyžicu ľanového oleja. Základom ľanového jedálnička podľa Dr. Budwigovej sú pomleté semiačka a chutný sladký krém pripravený z tvarohu, resp. bieleho jogurtu a ľanového oleja. Táto kombinácia proteínov a nenasýtených mastných kyselín napomáha proti hromadeniu toxínov v ľudských tkanivách.
Ľanové raňajky v skratke
  • Pomeľte ľanové semiačka – nepomleté tráviaci systém nedokáže rozložiť a vyťažiť z neho živiny

  • Na semiačka dajte ovocie

  • Zalejte krémom – dve lyžice bieleho jogurtu alebo tvarohu vymiešajte s lyžicou ľanového oleja, kým sa zmes nespojí.

  • Dochuťte ako chcete – medom, vanilkou, škoricou, kakaom

  • Pozor – jedlo pripravte vždy čerstvé a skonzumujte ho do 15 minút – na vzduchu stráca priaznivé účinky


  • Doktorka Budwigová odporúča na raňajky pomlieť ľanové semiačka a v mištičke ich zasypať ovocím podľa vlastného výberu – od jabĺk, jahôd bez banány, slivky, broskyne, či čučoriedky. Celé to potom zalejte spomínaným krémom. Ten sa pripravuje v pomere jedna ku dvom – čiže jedna dávka oleja sa zmieša s dvomi dávkami tvarohu alebo jogurtu (najčastejšie ide o polievkové lyžice). Dochutiť krém možno rôzne - medom, škoricou, vanilkou, kakaom, popučeným banánom.

    Základ je rovnaký, keď sa však zmenia prísady, každý deň môžu byť raňajky iné. Pre zmenu chuti možno niekedy k semiačkam pridať oriešky či mandle.

    Pozor však na to, aký ľanový olej použijete. Tie lacnejšie bývajú spravidla nekvalitné a naozaj horké. Oplatí sa kúpiť kvalitný bio olej, lisovaný za studena.

    Takéto raňajky nabijú človeka energiou, zároveň sa však po nich necíti prejedený, ale zdravo sýty. Navyše v nich nie sú žiadne stabilizátory, emulgátory, ani cukor, čo je v dnešnej dobe takmer vzácnosť.

    Zdravý dresing
  • Ľanový krém je možné dochutiť aj naslano – soľou, bylinkami, korením, citrónom, čímkoľvek. Takýto môže slúžiť ako zdravá náhrada dresingov alebo tatarskej omáčky k cestovinám, ryži či zemiakom. Aj v tomto prípade platí, že ho treba skonzumovať do 15 minút.

  • Zdravému dospelému človeku by mali postačiť dve lyžice ľanového oleja denne (teda krém pripravený zo štyroch lyžíc tvarohu), chorým Dr. Johanna Budwigová navrhla špeciálne upravenú diétu. Kompletný jedálniček udáva vo svojej knihe Ľanový olej, kuchárka a diéta.




  • Zdravie - ďalšie články

    Ďalšie články v rubrike >