Ako chrániť deti pred chorobami? Desatoro zdravej imunity

Patricia Poprocká, 29. septembra 2020 o 04:05

Aj bez druhej vlny koronavírusu býva toto obdobie záťažovým testom detskej imunity. Ochladenie vonku, stretávanie sa detí v školách či škôlkach, s tým súvisiace kašle, soplíky či iné infekcie sú typické pre každú jeseň. Ako si s tým poradiť?

Soplíky v detskom veku sú normálne, dôležité je ich fúkať a mať dostatok pohybu na čerstvom vzduchu.

Foto: shutterstock.com

Odborníci pripomínajú, že detský organizmus potrebuje byť vo vhodnej miere vystavený podnetom, aby na ne dokázal reagovať. „Detská imunita sa s väčšinou ochorení stretáva prvý raz a niektoré jej môžu dať viac zabrať, keďže na ne organizmus ešte nepozná vhodnú odpoveď. Preto imunita dieťaťa potrebuje správne stimuly a byť vo vhodnej miere vystavovaná podnetom, aby sa na ne učila reagovať,“ vysvetľuje odborník na imunitu Adrián Doboly z biotechnologickej spoločnosti Natures.

Samozrejme, neznamená to, že ak detský organizmus rieši nejaké ochorenie, hoci mierne, vystavíme ho ďalším infekciám, napr. ovčím kiahňam. Treba dieťa nechať vysporiadať sa s jedným problémom, nepridávať ďalšie.

Deti do jedného roka by sme dokonca nemali nákazám vystavovať vôbec, keďže ich imunita je ešte veľmi nezrelá. (Vyvíja sa postupne tak, ako sa všetky ostatné schopnosti dieťaťa – plaziť, sedieť, chodiť, hovoriť, čítať či písať.)

Čiže pri maličkých deťoch a ich nezrelej imunite môže aj bežné ochorenie môže v niektorých prípadoch spôsobiť vážnejšie problémy či trvalé následky, ktoré v útlom veku nemusia byť hneď zjavné. Najlepšou ochranou pre tieto deti je dojčenie, materské mlieko obsahuje množstvo dôležitých prvkov aj probiotík. Platí, že čím viac rokov je dieťa dojčené, tým pre jeho imunitu lepšie.

10 tipov

Posilňovať obranyschopnosť organizmu starších detí môžeme aj v každodennom živote. Nejde o nič špeciálne, stačí upraviť niektoré zvyky, prípadne zaviesť nové. Tu je 10 rád odborníkov, čo robiť.

1. Stretávať sa s inými, relatívne zdravými deťmi a byť v psychickej pohode

2. Mať dostatok pohybu, ten je pre kondíciu organizmu i imunitu nesmierne dôležitý

3. Jesť vyváženú stravu obsahujúca všetky vitamíny, stopové prvky a vlákninu

4. Dostatočný pitný režim, ale pozor – nápoje bez pridaného cukru alebo kofeínu (čiže žiadne koly, kofoly ani sladené limonády)

5. Dostatok spánku, žiadne ponocovanie malých školákov do desiatej večer

6. Správna hygiena, najmä umývanie rúk, teraz v čase korony naň treba klásť dôraz vždy, nielen pred jedlom či po návšteve toalety.

7. Trošku špiny prospeje tiež – v zmysle nedržať dieťa v sterilnom prostredí, pretože vtedy imunita nemá výzvy, na ktoré by reagovala, a nemôže sa trénovať

8. Smrkať nos – ak to dieťa ešte nevie, treba sople odsávať. V sopľoch sa držia infekcie, a keď zatekajú do hrdla, infekcie postupne osídľujú čoraz väčšiu plochu
a viac orgánov. Bežný soplík sa tak znenazdajky zmení na chorobu s teplotami.

9. Otužovanie. Každému podľa pocitov. Neobliekať dieťa zbytočne nahrubo, ochladzovať vodu počas sprchovania, postupne aspoň na záver ochladiť celkom

10. Neprekurovať miestnosti – spanie pri otvorenom okne zlepšuje kvalitu spánku i posilňuje organizmus, miestnosti v bytoch tiež netreba vyhrievať na 24 stupňov, aby sme mohli chodiť v tričkách, postačí menej a komu je chladno, radšej nech si dá na seba sveter.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Zdravie - ďalšie články

  • Obrázok Covid dráma v košickej pôrodnici: Kde zostala ľudskosť?

    Covid dráma v košickej pôrodnici: Kde zostala ľudskosť?

    Víkendový prípad z košickej pôrodnice ukázal, do akých krajností až môžu zájsť vybičované vášne, ktoré lomcujú našou spoločnosťou dlhé týždne. Rodiaca mamička, ktorá odmietla testovanie na koronavírus a štátne inštitúcie, ktoré sa jej snažili silou-mocou nanútiť dodržiavanie pravidiel ešte viac rozdelili ľudí. Tí, ktorí sa nechcú podrobiť nariadeniam proti tým, ktorí ich za to nenávidia. Komu to prospieva?

  • Obrázok Napätie stúpa, linky dôvery lámu rekordy. „Odložme na chvíľu konflikty,“ vyzýva psychológ z terénu

    Napätie stúpa, linky dôvery lámu rekordy. „Odložme na chvíľu konflikty,“ vyzýva psychológ z terénu

    Narastajúce čísla nakazených koronavírusom, rozhádaní politici, chaotické vyhlásenia plné arogancie a nenávisť šíriaca sa sociálnymi sieťami i spoločnosťou oberajú o psychickú pohodu čoraz väčšie množstvo ľudí. Psychológovia na krízových linkách zaznamenávajú rekordné počty klientov, ktorí toto napätie už nezvládajú. Ako z toho von? Tu sú odporúčania toho najpovolanejšieho priamo z terénu, psychológa Mareka Madra.

  • Obrázok Nakazená učiteľka si neberie pred ústa servítky: Nemáte úctu k životu

    Nakazená učiteľka si neberie pred ústa servítky: Nemáte úctu k životu

    Laxný prístup mnohých Slovákov, ktorí zľahčujú pandémiu a odmietajú rešpektovať opatrenia, vytočil učiteľku prvého stupňa na základnej školy, ktorá momentálne s nákazou sama bojuje. Adresovala im tvrdé slová.

  • Obrázok „Bojovala som o každý nádych, popieračom by som dala pár faciek.“ Mladá mamička si nákazou prešla s celou rodinou

    „Bojovala som o každý nádych, popieračom by som dala pár faciek.“ Mladá mamička si nákazou prešla s celou rodinou

    Koronavírusu sa snažili vyhnúť, ako sa len dalo. Nakoniec ochorela celá rodina. Mladá mamička (32) mala ťažký priebeh a ani po viacerých týždňoch nie je stále v poriadku. „Chorobu neprajem ani najväčšiemu popieračovi epidémie, ale pár faciek áno a k tomu exkurziu na najbližšiu JIS-ku, a to bez rúška!" vraví.

  • Obrázok ROZHOVOR Michal Holáň: Strážca sŕdc nenarodených detí

    ROZHOVOR Michal Holáň: Strážca sŕdc nenarodených detí

    Zakladateľ prenatálnej kardiológie na Slovensku Michal Holáň išiel na medicínu takpovediac proti svojej vôli. A kardiológia detí pred narodením ho definitívne chytila za srdce, keď vyšetroval opičku, ktorú jeho kolega-lekár prepašoval z Thajska v lietadle pod svetrom. Prečo je také dôležité skontrolovať plodu pred narodením srdce? Ako oznámiť budúcim rodičom zlú správu? Nie je fotografovanie a filmovanie budúceho dieťaťa pre odborníka strata času? Vysvetľuje v rozhovore.

  • Obrázok Petra Slezáková radí: Tipy a triky, ako neplytvať potravinami a správne ich skladovať

    Petra Slezáková radí: Tipy a triky, ako neplytvať potravinami a správne ich skladovať

    „Buď kreatívny pri varení, aby si využil všetky zbytky a odrezky. Zo zbytkov zeleniny urob rizoto alebo polievku, prípadne rôzne zbytky zapeč s cestovinami a syrom," radí našim čitateľom Petra Slezáková, propagátorka bezodpadového života a zakladateľka iniciatívy Zero Waste Slovakia. Toto je jej prvý príspevok v našej nedeľnej rubrike Tento týždeň píšem ja.

  • Obrázok Ako sa nenakaziť koronavírusom alebo dostať čo najmenšiu dávku

    Ako sa nenakaziť koronavírusom alebo dostať čo najmenšiu dávku

    V boji proti chorobe Covid-19 nie ste bezbranní. Ak budete dodržiavať zopár jednoduchých, ale účinných opatrení, môžete riziko, že sa nakazíte, výrazne obmedziť.

Ďalšie články v rubrike >