9 rád, ako po rozvode začať znova podľa Evy Markovej zo združenia Jeden rodič

Eva Marková, združenie Jeden rodič, 23. augusta 2020 o 04:33

„Pravdepodobne si budete po rozvode prechádzať tými najhoršími emóciami, beznádejou, smútkom, depresiou. Čo s tým? V prvom rade to berte ako fakt," vraví Eva Marková, ktorá vedie združenie Jeden rodič. Prinášame vám jej prvý príspevok v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše. Venuje sa v ňom téme, ako čo najlepšie zvládnuť porozvodové obdobie a úspešne začať znovu.

Eva Marková radí rodičom, ako po rozvode znovu nadobudnúť vnútornú stabilitu a spokojnosť.

Foto: archív Evy Markovej

„Rozpadla sa vám rodina a čo teraz? Ste vyčerpaní, cítite sa vnútorne slabí? Nemáte chuť do ničoho! Lenže rozvodom, rozpadom vzťahu život nekončí. Ako sa teda poskladať a žiť ďalej? Obdobie po rozpade rodiny je náročné. Ak ste zistili, že váš ex nie je ani gentleman, ani férový chlap a dokonca ani dobrý otec, nezostáva vám nič iné, ako sa s tým vysporiadať.

Namiesto dvoch príjmov máte len jeden a namiesto štyroch rúk iba dve. Aj na rodinnú logistiku ste zostali sama. Stretávam mužov aj ženy, ktoré pred rozvodom boli aktívni, darilo sa im v práci, v podnikaní, boli plní elánu, mali spoločné plány a ciele. Vedeli, čo v živote chcú. Prišiel ťažký rozvod a hádky. Mesiace a roky doťahovačiek. Zostalo prázdno, nechuť, vyčerpanosť a letargia. Aj keď sa na selfie snažíte vyzerať akokoľvek dobre, vidno to. Hlboko vo svojom vnútri sa cítite zranení.

Ako sa vyrovnať s rozvodom

Podľa odborníkov je rozvod veľká stresová záťaž. Aj keď sa vyslobodíte z negatívneho vzťahu, tak je to, hneď po úmrtí v rodine, považované za veľký stres. Prvé pocity, hoci sa vám uľaví, sú negatívne. To, ako sa rozvediete, ma samozrejme obrovský vplyv na váš stav po rozvode. Táto životná skúsenosť nie je pre nikoho víťazstvom. Snažte sa preto, aby celý tento proces prebehol rozumným spôsobom. Hľadajte dohodu a zmierenie.

Každá nepekná skúsenosť má svoje následky. Pravdepodobne si budete prechádzať tými najhoršími emóciami, beznádejou, smútkom, depresiou... Čo s tým? V prvom rade to berte ako fakt. Je to už raz tak! Jednoducho ste rozvedená a inak to už nebude. Tým, že budete plakať do vankúša alebo na plece niekoho, smútiť, uzatvárať sa pred svetom, sa na situácií nič nezmení. Ak sa cítite ponížená, neznamená to, že sa tak budete cítiť stále. Všetko sa časom upokojí a príde obdobie, keď sa začnete cítiť lepšie. Hlavne na seba netlačte. Ale majte na pamäti, že pomoc len tak nepríde. Nikto vás nebude ľutovať večne. Aj keby sa vám podarilo zbaliť nového chlapa, ktorý je ochotný vás „zachrániť“, po čase mu začnete liezť na nervy a odplašíte si ho. Realita je taká, že sa musíte z toho dostať sama. Inak uviaznete v celoživotnom smútku a sebaľútosti.

Zamerajte svoju pozornosť na seba. Je náročné začať fungovať zo dňa na deň sama, najmä, ak ste boli manželia a niekoľko rokov ste o veciach rozhodovali spoločne. Ak chcete zmeniť vašu aktuálnu situáciu a posunúť svoj život dopredu, musíte začať tým, že sa zameriate na seba. Zmeňte pohľad na túto vzácnu príležitosť, aby ste znova objavili, kto ste.

1. Ste veľkolepá

Premýšľajte o tom, aká veľkolepá naozaj ste! Časom ste mohli zabudnúť na svoje jedinečné vlastnosti. Dlho ste prijímali poznámky, aká ste neschopná, nešikovná a možná aj nemožná. Nastavte si však nový zámer. Založte si zošit a vypíšte si do neho všetky svoje dobré vlastnosti. Čítajte si ho každý deň, aby ste si uvedomili, kým vlastne ste. Čítajte dovtedy, kým v ne neuveríte. Príklady: usmievavá, láskavá, starostlivá, pracovitá, vtipná... a pokračujte. Váš zoznam je nekonečný. Keď zaostríte na svoje dobré vlastnosti a uveríte v ne, časom znova pocítite svoju hodnotu.

2. Desať minút denne venujte sebe

Smutná tvár, stres a hnev v tvári. Mnohí cítia potrebu zamestnať svoju myseľ, aby ju udržali mimo tohto stresujúceho obdobia. Ak chcete zmenu, pre seba a zároveň pre svoje deti, tak majte na pamäti, že čas venovaný sebe je tá najlepšia investícia. Hoci len 10 minút denne. Príklady: prechádzka na čerstvom vzduchu, čítanie knihy, ranný strečing, tvárové cvičenie. Teraz je ten správny čas naučiť sa niečo nové. Dovoľte si to. Čím budete šťastnejší vy, tým šťastnejšie budú vaše deti spolu s vami.

3. Naučte sa veci púšťať

Držanie sa ľútostí a zatrpknutosti vás v živote bude hádzať vždy len na začiatok. Váš vnútorný hlas pracuje stále dookola a zakaždým je tam: Čo keby...? Čo ak...? Keby som...? Buďte pokojná. Je dobré opýtať sa seba: Ako sa cítim? Pomáhajú mi tieto myšlienky cítiť sa lepšie? Ak tieto myšlienky nezastavím, zmení sa niečo v mojom živote? Treba si uvedomiť, že naša myseľ sa s nami hrá. Angličania majú na to výraz „mind playing“. Ak túžite po zmene a chcete posunúť svoj život dopredu, je dôležité, aby ste sa poučili z minulých skúseností a dokázali svojim blúdiacim myšlienkam povedať: Stop! Stačilo, choďte preč, dajte mi pokoj! Ak to inak nepôjde, povedzte si to nahlas. Vy ste sa už vnútorne rozhodli, preto je potrebné upratať si aj svoju myseľ, skrotiť svoje vnútro, ktoré chce, aby ste sa dookola ľutovali a zapodievali sa minulosťou.

4. Rozveseľte sa

Život po rozvode zvyčajne prináša zvýšenú zodpovednosť vo všetkých smeroch. Ak žijete s deťmi v domácnosti sám alebo sama, prípadne ste mama alebo otec so striedavou starostlivosťou, alebo ste jediný, kto sa o všetko stará sám, otázkou je, ako to zvládať tak, aby ste neuviazli v strese a vyčerpanosti pod hŕbou povinností. Možno sa vám to bude zdať smiešne, ale veľmi dobre to funguje a miniete na to presne nula eur. Začnite tým, že sa znova naučíte smiať. Vážnych, vyčerpaných a utrápených ľudí bez nadhľadu nemá nikto rád. A potom, ako vyzeráte pred vašimi deťmi? Aký obraz života im v takomto stave chcete odovzdať? Vaše deti si takého otca alebo mamu určite neželali.

Napríklad: nechcite mať tak dokonale upratané, nechcite byť tak dokonale perfektný, na všetky situácie dokonale pripravený..., prosto, neberte sa tak vážne. Naučte sa zasmiať sa na maličkostiach. Máte deti – tie sú studnica vtipných príhod. Prípadne ich len pozorujte. Vychutnajte si ich úsmevy. Dajte im objatie. Pozrite sa na skutočnú krásu toho, kto sú, a oceňte ich za to, že sa stali súčasťou vášho života. Chodíte do práce – tam sa dá nájsť toľko paródie. Niečo ste pobabrali? Neprekáža! Zasmejte sa na tom, aká ste popleta. Vaša veľkosť má byť v tom, aby ste sa zo svojich chýb poučili, získali nad nimi nadhľad a nechali ich tak. Veď ste urobili, čo bolo vo vašich silách. Nechcite mať nad všetkým kontrolu. Naučte sa žiť v súčasnosti. Urobte si čas, aby ste ocenili všetku krásu, ktorá už existuje okolo vás. Včerajšie obavy sú navždy preč a zoznam zajtrajška môže pokojne počkať. Cieľ je rozveseliť seba teraz.

5. Nájdite svoj kompas a určite si azimut

Čo si myslíte, že je váš skutočný zmysel v živote? Ak by vám niekto položil túto otázku, ako by ste na ňu odpovedali? Prečo je tak dôležité mať jasno v tom, čo v živote chcete? Keď neviete, po čom túžite, tak blúdite, meníte svoje rozhodnutia. Ak viete, čo chcete, pôsobíte rozhodnejšie, sebaistejšie, okolie si vás viac cení a vy máte zo seba dobrý pocit. V podstate ste vnútorne pokojný. Situácie, ktoré sa dejú, vám dávajú zmysel a vy ich lepšie dokážete vyhodnotiť a rozhodnúť sa. Vezmite si čas, aby ste sa sústredili na to, na čom vám naozaj záleží. Pri situáciách, ktoré sa vám v živote dejú, vnímajte, ako reagujete, aké emócie prežívate. Sú dobré? Zlé? Ste nadšený? Podľa toho môžete zistiť, po čom skutočne túžite. Všetko je vo vás, zapíšte si to.

6. Vysielajte správne vlny

Možno ste to už počuli: „Čo vysielate, to prijímate.“ Alebo: „Čomu venujete pozornosť, to sa vám aj stane, to si priťahujete.“ Všímajte si, na čo myslíte. Uvedomte si, aké situácie sa vám dejú a aké emócie prežívate. Zistite, aké emócie vám škodia, a aké vás dobíjajú. Možno budete prekvapený alebo aj šokovaný, keď sa spoznáte. Vaše zistenie o sebe vám veľa napovie. Napríklad emócie, ktoré škodia: stres, strach, odpor a pocit nedostatku (nedostatok času alebo peňazí). Emócie, ktoré vás posúvajú, vpred: radosť, hojnosť, šťastie, láska a súcit. Ste skutočne takto nastavení? Ak nie, odporúčam, udržať si pozitívnu emóciu čo najdlhšie. Ak nie, vyhľadajte odbornú pomoc, ktorá vám na tejto ceste pomôže.

7. Buďte voči sebe fér

Rozvod je rozkladač sebahodnoty. Prepadávajú vás rôzne pochybnosti o vašom konaní? Neveríte si? Alebo na všetko hovoríte áno a potom nemáte čas venovať sa svojim veciam? Situácie, ktoré ste predtým zvládali s ľahkosťou, teraz tak nezvládate. Príde vám ťažké rozhodnúť sa. Odporúčam, počúvajte svoju intuíciu. Keď počúvame seba, sme v súlade sami so sebou a potom sa ľahšie naučíme hovoriť nie tomu, čo nechceme.

8. Upracte si svoje vzťahy

Máte pekný vzťah s deťmi, susedmi, priateľmi, rodičmi alebo kolegami v práci? Máte sami seba radi a prijímate sa vo svojej prirodzenosti? Ak to tak nie je, teraz je vhodný čas na zmenu. Naučte sa lepšie komunikovať s okolím. Mať dobré a priateľské vzťahy je dôležité. Odporúčam začať so susedmi, tí sú s vami v dennom kontakte. Susedské návštevy sú príjemné a detské oslavy sú skvelou príležitosťou, ako sa lepšie spoznať. Časom si budete pomáhať navzájom. Ak máte zlý alebo žiadny vzťah s rodinou, nechajte to na neskôr, keď budete mať dostatok síl na úprimný a pokojný rozhovor.

9. Nehľadajte hneď nový vzťah, všetko má svoj čas

Zrazu máte veľa voľného času, tak ho využite. Napríklad šport je výborným riešením. Vyčistí vám hlavu a zlepší náladu. Akákoľvek fyzická námaha je veľkým prínosom. Urobte si radosť, splňte si niečo, po čom ste dlho túžil či túžila. Kúpte si napríklad bicykel a vyrazte na výlet s priateľmi. Nezostávajte sami, ale navštívte známych, priateľov. Rozvod však nie je vhodná téma, tak sa jej vyhnite. Ak sa vy cítite zle a nemáte energiu pre nový vzťah, tak doň nechoďte. Nový vzťah by sa nerozvíjal pekne a druhá strana si takýto „nijaký“ vzťah nezaslúži. Hlavne to platí pre ľudí, ktorí si myslia, že priateľ s benefitmi to vyrieši. Pozor na alkohol a podobné záležitosti. Tie nič dobré v tomto období sebareštartovania neprinesú.

Na záver

Rozvod alebo rozchod je veľká zmena vo vašom živote. Ak ste zistili, že niečo vo vás nie je v poriadku, nebojte sa vyhľadať odbornú pomoc. Bolo by nezodpovedné a nefér voči vám samotným, ak by ste si mysleli, že chyba bola len vo vás alebo len v expartnerovi. Nečakajte a nespoliehajte sa na náhodu, prípadne ezoterické sily alebo iné „osvietenie“. Nič také neexistuje! Realitu si tvoríme sami. Prídu skúšky, ktoré vás preveria, či ste svoj návyk, svoje správanie naozaj zmenili."





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Tento týždeň píše - ďalšie články

  • Obrázok Pôrodník Jozef Záhumenský: Dobrú nemocnicu poznáte paradoxne aj podľa toho, že hlási viac problémov ako ostatné

    Pôrodník Jozef Záhumenský: Dobrú nemocnicu poznáte paradoxne aj podľa toho, že hlási viac problémov ako ostatné

    „Hoci by malo platiť, že čím viac má pracovisko hlásených nemocničných nákaz, tým je jeho kvalita starostlivosti menšia, opak je pravdou. Rozpoznanie a hlásenie nákaz je ukážkou kvality pracoviska," uvádza vo svojom druhom článku v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše uznávaný pôrodník a gynekológ, prednosta II. gynekologicko-pôrodníckej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Univerzitnej nemocnice Bratislava v Nemocnici Ružinov Jozef Záhumenský .

  • Obrázok Známky nie sú podstatné, chváľme deti za úsilie, nie za výsledok

    Známky nie sú podstatné, chváľme deti za úsilie, nie za výsledok

    Ako pristupujete k školským úspechom svojho potomka? Viete, kedy je dobré dieťa pochváliť a naopak, kedy slovami uznania toho viac pokazíte? O škole, zdravej motivácii detí a známkach v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše rodičovská poradkyňa Katarína Winterová z portálu Mamedeti.sk.

  • Obrázok Ukradnuté dojčenie

    Ukradnuté dojčenie

    Systém ani celá naša spoločnosť nevytvárajú podmienky pre úspešné dojčenie, ženy však za nedojčenie často obviňujú seba. Hnevajú sa, ospravedlňujú, cítia pod nátlakom... Neoprávnene. Kde je problém a ako k nemu pristupovať, píše predsedníčka OZ MAMILA MUDr. Lucia Kantorová v našej pravidelnej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Zuzana Krišková zo Ženských kruhov: Nie je to zadarmo, platíme zdravím

    Zuzana Krišková zo Ženských kruhov: Nie je to zadarmo, platíme zdravím

    „Súčasťou práva na zdravie je aj ochrana zdravia pred nekalými marketingovými praktikami. Vedú k nepotrebného nákupu a používaniu výrobkov, ktoré upierajú ženám aj deťom právo na dojčenie," upozorňuje Zuzana Krišková, predsedníčka združenia Ženské kruhy v našej každotýždňovej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Rodič nemusí byť dokonalý, stačí keď je „dosť dobrý“

    Rodič nemusí byť dokonalý, stačí keď je „dosť dobrý“

    Prečo je dôležité byť niekedy s dieťaťom „len tak“, a ako sa na detskej psychike môžu podpísať priveľké rodičovské očakávania, tlak na výkon, perfekcionizmus a hodnotiaca atmosféra... Na príbehu 16-ročného Kristiána, ktorý sa strácal v zápase o dokonalosť seba a svojich rodičov, vysvetľuje klinická psychologička a psychoterapeutka Oľga Šupalová v rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Zákazmi to nepôjde, dajme ženám možnosť tešiť sa na pôrod!

    Zákazmi to nepôjde, dajme ženám možnosť tešiť sa na pôrod!

    Zámer koalície sprísniť podmienky interrupcií, o ktorých bude parlament hovoriť po prázdninách, je krokom späť. Ak chceme naozaj ženy presvedčiť, aby nepodstupovali interrupciu, treba riešiť niečo celkom iné. Čo? Vysvetľuje zakladateľka združenia slovenských dúl Ľuba Lapšanská v našej rubrike Tento týždeň píše.

  • Obrázok Adriana Kráľová: Pokrok odcudzil matky od svojich detí

    Adriana Kráľová: Pokrok odcudzil matky od svojich detí

    Ľudské mláďa potrebuje to, čo všetky ostatné – pocit bezpečia, vôňu matky a materského mlieka. Nosenie detí je tá najprirodzenejšia cesta prechodu z maminho bruška na tento svet. Nosenie lieči, nosenie zbližuje. O prirodzených potrebách a dôležitosti ich napĺňania píše v dnešnej rubrike Adriana Kráľová, predsedníčka OZ VŽDY SPOLU.

Ďalšie články v rubrike >