Vysvetľujete, gestikulujete, možno i zvyšujete hlas, márne. Aj tak vás nepočuje.
Foto: shutterstock.comZostať v emočne vypätých situáciách ticho je prospešné pre deti i dospelých. Ako vysvetľujú psychológovia, slová v takýchto prípadoch slúžia skôr na ventiláciu pocitov dospelých, nie na porozumenie si s dieťaťom. Navyše, v takýchto chvíľach sa dieťa z nich ani nič nenaučí, a to z jednoduchého dôvodu – nepočúva, nevníma.
„Slová nie sú hlavným spôsobom zvládania emócií v detstve,“ vysvetľuje združenie Tisíc tvárí radosti na sociálnej sieti. Dospelí na to ale zabúdajú, pretože práve pre nich sú slová hlavným nástrojom na to, aby sa upokojili a poradili si so svojimi emóciami. Takže dieťaťu vysvetľujú, prikazujú, zakazujú či sa dokonca vyhrážajú, no v skutočnosti to slúži len na to, aby zabránili vlastnému pocitu úzkosti či bezmocnosti.
Dieťa v emočne vypätej situácii totiž nepočuje. „Nie preto, že nechce, ale preto, že nemôže. Stupeň vývoja jeho mozgu neumožňuje vnímať slová, keď je zahltené emóciami. Jeho mozog slová jednoducho neprijíma, je potrebné najprv upokojiť poplachovú reakciu detského organizmu,“ vysvetľuje združenie. Dieťa teda na to, aby dokázalo vnímať slová, potrebuje v prvom rade znížiť pocit ohrozenia, prestať sa brániť a cítiť sa v bezpečí.
Čo je teda najlepšie vo vypätej situácii urobiť? Dať dieťaťu to, čo v danej chvíli potrebuje. Teda pocit prijatia, dotyk, pohladenie, úsmev, objatie. A zostať zúčastnene ticho, poskytnúť dieťaťu len našu prítomnosť, v ktorej ho nehodnotíme ani neodmietame.
Sedem výhod mlčania
1. Zostávame v spojení s vlastnou vnútornou silou a neberieme ju dieťaťu2. Zlepšujeme vlastné sebaovládanie
3. Zastavujeme nezdravé vzorce správania, ktoré sme si priniesli z vlastného detstva a neprenášame ich už ďalej na deti
4. Nezaťažujeme dieťa vlastnými emóciami vo chvíli, keď majú problém zvládať tie vlastné
5. Dávame dieťaťu dobrý vzor – ukazujeme mu vlastnú silu, zároveň mu neberieme jeho, môže sa upokojiť, pretože nepotrebuje s nami bojovať
6. Ak nemusí vzdorovať, jeho mozog sa môže učiť, pamätať si
7. Získa skúsenosť, že každá emócia prichádza a odchádza, rovnako aj priestor na nájdenie vlastných riešení situácie