Darčeky na Vianoce si dávame ako symbol, že nám na sebe záleží. Tie prvé priniesli Traja králi Ježišovi krátko po narodení. Takto ich videla v roku 2018 osemročná Letícia Schmalhofferová z Michaloviec, víťazka detskej výtvarnej súťaže Pravdy Moje najkrajšie Vianoce.
Foto: kresba Letície SchmalhofferovejVeľa netreba
Ak máte darčekov v tomto roku pomenej než zvyčajne, vôbec nevadí, naopak. „Darčekov by nemalo byť príliš, pretože hrozí, že dieťa im nevenuje náležitú pozornosť a jeho prirodzená zvedavosť ho ženie otvárať ďalšie a ďalšie,“ pripomína psychologička z Alma centra Dana Comas.Ako vysvetľuje, pri veľkom množstve balíčkov dieťa zvyčajne nedokáže doceniť jednotlivé darčeky. „Darujúci sú sklamaní a doma sa nám kopia veci, s ktorými sa dieťa nakoniec nestíha hrať. To, čo sa často nazýva nevďačnosťou a rozmaznanosťou, vlastne nechtiac spôsobujeme my dospelí,“ vraví Dana Comas.
Spomaľme
Darčekov sa však napriek dobrým úmyslom často aj tak nakopí, najmä ak trávi sviatky spolu širšia rodina – niečo od rodičov, niečo od prarodičov, niečo od tiet, strýkov či súrodencov... V takom prípade Dana Comas odporúča spomaliť. „Ak má dieťa tendenciu sústrediť sa na množstvo a rozbaľovanie darčekov, môžeme trochu pomôcť v tejto situácii. Spomaľme fázu rozbaľovania, buďme účastní, pomôžme dieťaťu sústrediť sa a chvíľu zotrvať pri rozbaľovanom darčeku,“ radí.Dosiahnuť to môžeme napríklad tým, že sa budeme dieťaťa pýtať, čo to je, ako to bude používať alebo ako sa s tým bude hrať, či má už s takým niečím má skúsenosť a podobne.
V takom prípade je tiež dobré, ak sa darčeky rozbaľujú postupne, teda že nerozbaľuje každý svoje, ale vždy len jeden člen rodiny jeden darček. Takto sa celá fáza rozbaľovania môže predĺžiť a dieťa sa sústredí aj na darčeky ostatných, nielen na tie vlastné.
Učme deti obdaruvávať
S tým úzko súvisí aj ďalšie pozitívum – naučiť deti obdarovávať ostatných, aby sa vedeli tešiť z ich radosti. „Takto môžeme viesť už i maličké deti, zhruba od troch rokov,“ vraví Dana Comas. Deti môžu niečo nakresliť alebo vyrobiť. A potom pri stromčeku sledovať, ako sa z ich darčekov obdarovaní tešia.„Samozrejme nemali by sme to prinášať ako povinnosť, ale keď deti k tomu od mala vedieme, prirodzene sa učia myslieť aj na iných a nesústrediť sa len na seba,“ pripomína psychologička z Alma centra.
Predísť sklamaniu
Ak dieťa očakáva veľký počet darčekov, je dobré o tom hovoriť vopred, ešte napríklad v čase, keď sa píšu listy Ježiškovi. Rozhovor o množstve darčekov môže byť podľa Dany Comas dobrý štart na otvorenie témy ozajstných hodnôt a významu Vianoc.Čo sa týka optimálneho počtu darčekov, odporúča 3-4 darčeky, aby ich deti vedeli všetky vstrebať a venovať im pozornosť. Niekedy postačí aj jeden, po ktorom dieťa napríklad dlhšiu dobu túžilo. Dohodnúť sa takto dá najmä so staršími deťmi.
To, či dieťa ocení jeden väčší darček alebo viac menších, závisí podľa psychologičky už od povahy dieťaťa a tú najlepšie pozná rodič. „Zo skúsenosti vieme, že dieťa skoro vždy nakoniec zakotví pri jednom a venuje mu pozornosť,“ konštatuje Dana Comas.
Urobiť radosť
Popri tom všetkom majme na pamäti, že vianočné obdarovávanie je na to, aby sme si uctili ľudí, ktorých máme radi a urobili im radosť. „Vo vianočnej nádielke by mal byť aspoň jeden darček, o ktorom sme si úplne istí, že ho dieťa ocení a poteší ho,“ vraví Dana Comas. „Ďalšie môžu byť aj z oblasti užitočné, ale stále by to malo byť niečo, čo bude pre dieťa zaujímavé a vítané,“ dodáva. Ako vhodný darček môže byť podľa nej napríklad kniha s tematikou blízkou obdarovanému a jedno aspoň malé prekvapenie.Je ťažké nadchnúť dieťa, ktoré „má všetko“. Preto je dobré na to myslieť už počas roka. „Rodičia vedia urobiť Vianoce čarovnými i tým, že dieťaťu dajú možnosť po niečom túžiť a nekúpia mu počas roka všetko čo si zažiada,“ hovorí Dana Comas.