Ako sa vyvíja detská morálka. Čo dokáže chápať sedemročné, čo 12-ročné dieťa?

Patricia Poprocká, 28. júna 2021 o 04:46

Sú zákerné, robia nám naschvály alebo len jednoducho nepoznajú dôsledky toho, čo práve činia? Deti naozaj dokážu vystrojiť kadejaké neplechy a len málokto z rodičov si v duchu nikdy nepovedal: „Toto robí náročky, chce ma nahnevať, skúša, koľko vydržím...“ Ako to naozaj je?

Zbytočne sa nerozčuľujte, platí to pre debatu s dieťaťom v akomkoľvek veku.

Foto: shutterstock.com

Detská morálka, rozpoznanie dobrého a zlého sa vyvíja postupne. My dospelí sa im to snažíme vysvetľovať na rozprávkach či rôznych príbehoch, neraz však naše snahy o vštepenie „toho správneho“ končia tým, že dieťa síce prikývne, ale aj tak si urobí „po svojom“. K zúfalstvu rodiča.

Zúfať však netreba, ako upozorňuje rodičovská koučka z Mamedeti.sk Katarína Winterová, o fungovaní sveta a pravidlách v ňom sa deti učia postupným dozrievaním a sociálnym učením. Pre každú vekovú kategóriu je schopnosť vnímania vlastných skutkov a ich dôsledkov iná.

V tejto súvislosti pripomína odborníčka švajčiarskeho psychológa Jeana Piageta, ktorý hovorí o takzvanom morálnom vývine dieťaťa v troch štádiách podľa veku. Do 7 rokov, do 11 rokov a staršie. Čo je pre ktorú skupinu typické?

Deti do 7 rokov

Morálne pravidlá sú u nich závislé od autority. „To znamená, že počúvajú a poslúchajú pretože im to povedala autorita (rodič, učiteľ, starý rodič...). Takisto hodnotia svoje správanie aj správanie druhých ľudí na základe hodnotenia dospelej osoby/autority,“ vysvetľuje Katarína Winterová. Deti tejto vekovej kategórie teda nevedia vlastným myslením posúdiť, či niekto konal správne alebo nie, potrebujú k tomu dospelého.

Spomína príklad, ak dieťa aj povie, že sa niečo „nesmie“, resp. „to sa nerobí“, odôvodní to najčastejšie tým, že „lebo tak povedala maminka/pani učiteľka“. „Akceptujú pravidlá dospelých, správnym sa stáva každé správanie, ktoré je v zhode s pravidlami a každé konanie, ktoré porušuje pravidlá, považujú deti za zlé,“ vraví rodičovská koučka.

Deti 7-11 rokov

Sú v procese, kedy sa samy učia vyhodnocovať správnosť a vhodnosť jednotlivých činov. „Čím sú staršie, tým častejšie a jasnejšie vedia, prečo sa niečo môže robiť a prečo niečo nie je správne,“ vysvetľuje Katarína Winterová.

Autoritu dospelého už nepotrebujú pri všetkom, začínajú chápať dohody, ktoré dobrovoľne akceptujú. Vedia aj odhadnúť niektoré reakcie na ich konanie.

Deti od 12 rokov

Tu Jean Piaget hovorí už o tzv. autonómnej morálke detí. „Tieto a staršie deti – tínedžeri vedia, že pravidlá sú vecou dohody, že je ich možné meniť a prispôsobovať,“ vraví Katarína Winterová.

Názor na to, čo je správne a čo nie si už robia vlastný, bez ohľadu na názor dospelého. Majú tiež zvnútornené normy hodnôt, čiže vedia, čo a prečo (s akým motívom) robia. „V tomto štádiu vývinu morálky sa postupne začína poslušnosť a rešpekt preklápať na cit pre spravodlivosť,“ dodáva. O to dôležitejšie je s nimi hovoriť ako s partnermi, nie z pohľadu autorít.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >