Zakážu reklamu na umelé mlieko?

Patricia Poprocká, 22. júla 2023 o 06:24

Bábätká aj ich rodičia majú nárok na to, aby dostávali vedecké informácie o kŕmení od nezávislých expertov, lekárov, nemocníc, nie od výrobcov komerčnej umelej výživy. To je hlavné posolstvo iniciatívy českých ministerstiev zdravotníctva a priemyslu, ktoré chcú zakázať reklamu na umelé mlieko v nemocniciach a pediatrických ambulanciách.

Reklamy na umelú výživu zasahujú ženy práve v citlivom období, keď sú vyčerpané, ľahko zraniteľné či neisté.

Foto: shutterstock

Svoj návrh sa chystajú dať na pripomienkovanie na jeseň. Ako avizujú, chcú takto podporiť dojčenie a informovať rodičov o jeho dôležitosti pre zdravie – dieťaťa i matky. „Materské mlieko obsahuje všetky živiny, ktoré dieťa potrebuje pre správny rast a vývoj, je ľahko stráviteľné. Tiež posilňuje imunitný systém dieťaťa a znižuje riziko vzniku rôznych chorôb či infekcií. Dôležitá je i emocionálna a psychická väzba, ktorá sa vytvára medzi matkou a dieťaťom počas dojčenia,“ vysvetľujú dôvody iniciatívy.

Obmedzenie reklám na náhrady materského mlieka v prostredí nemocníc a ordinácií pediatrov je podľa ministerstiev dôležitým krokom k podpore prirodzeného dojčenia: „Reklamy môžu vytvárať neodôvodnený tlak na matky a ovplyvňovať ich rozhodnutie v prospech umelej výživy miesto dojčenia.“

Odborníci podporujúci dojčenie takúto iniciatívu oceňujú a uvítali by ju aj na Slovensku. Zdôrazňujú, že zákaz reklamy na umelé mlieko neznamená zákaz používania umelého mlieka, je však nepotrebná. „Rodičia potrebujú o výžive detí – o dojčení aj o kŕmení umelou výživou – vedecké a nezávislé informácie, na ktoré sa môžu spoľahnúť,“ vysvetľuje Andrea Poloková, autorka knihy Praktický návod na dojčenie a podpredsedníčka združenia MAMILA, ktoré pomáha ženám s dojčením, s tým, že reklama na umelú výživu pre rodičov ani pomoc, ani darček, hoci ju mnohí obhajujú, ako keby bola nevyhnutná. „Deje sa to preto, že reklama vytvára lojalitu voči značke. Vytvára dojem charity,“ mieni.

Nadmerne a zbytočne

V otázke zákazu reklamy na umelé mlieko ide podľa nej predovšetkým o správanie firiem, ktoré vyrábajú umelú výživu, konkrétne o spôsob, akým ju propagujú. Táto propagácia vedie k tomu, že sa umelá výživu používa nadmerne a zbytočne. Poukazujú na to aj správy Svetovej zdravotníckej organizácie a UNICEF.

„Vysoké percento nedojčených detí je priamym dôkazom, že reklama funguje. A funguje práve preto, že zasahuje ženy v zraniteľnom období, keď pochybujú, či vôbec majú dostatok mlieka, keď pri dojčení pociťujú bolesť, keď ich bábätko veľa plače, sú vyčerpané a zneistené, nevedia si rady a všetci v okolí im hovoria, že toto všetko majú vyriešiť podávaním umelej výživy,“ vraví Andrea Poloková.

A najviac reklama na umelú výživu zasahuje ženy práve prostredníctvom zdravotného systému, keď viac ako 60 % detí dostane umelé mlieko už v pôrodnici, a mnoho žien sa dozvie, že ho majú používať práve od lekárskych autorít, hoci ženy pôvodne dojčiť chceli. „Odporúčanie na umelé mlieko dostávajú ženy namiesto relevantných rád, ktoré by im pomohli s dojčením. A spoločnosť je nastavená tak, že kŕmenie umelou výživou je obhajované nesmierne emocionálnym spôsobom. Nie je to pritom vôbec otázka toho, že by boli na vine ženy, ktoré dojčia alebo nedojčia. Ženy, ktoré nedojčia, rozhodne nie sú „zločinci“ a umelé mlieko nie je „jed“, ako sa to v niektorých médiách podsúva,“ dodáva odborníčka.

Na Slovensku bez obmedzení

Slovenskí pediatri a nemocnice nie sú v prípade reklám na umelé mlieko viazaní nijakými predpismi. Tých, ktorých oslovila ahojmama.sk, by so zákazom problém nemali. „U nás v ambulancii ich ani nemáme. Myslím, že je to podobný prípad ako reklama na cigarety, umelá výživa by sa nemala propagovať. Sú ženy, ktoré dojčiť nemôžu, ale je na mne, na pediatrovi, aby som im povedala, aké mlieko je pre nich v tomto prípade vhodné, napríklad vzhľadom na zdravotné obmedzenia, potravinové intolerancie a podobne. Nie aby si vyberali na základe reklám mlieko, ktoré pre nich vhodné nie je,“ skonštatovala pediatrička z Trenčianskeho kraja, ktorá si ale neželala publikovať svoje meno v médiách.

Pediatrička Mária Poprocká z Levoče sa tiež domnieva, že by reklamy mohli byť zakázané. „Je to biznis, ktorý ovplyvňuje veľa žien. V mojej ambulancii asi len 20 percent matiek dojčí dlhšie ako tri mesiace, hoci by mohli aj ďalej, no nechcú, žiadajú si umelú výživu,“ hovorí.

Zákaz reklamy na umelé mlieko na Slovensku momentálne nie je aktuálnou témou, predovšetkým vzhľadom na blížiace sa parlamentné voľby. Bude na novej vláde, aký postoj k tomu zaujme.


ANKETA:

Súhlasíte so zákazom reklamy na umelé mlieko v nemocniciach a detských ambulanciách?

67,2%



29,9%



3,0%



0,0%



0,0%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Úrady a peniaze - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >