Milé pozornosti pre rodičov či dieťa? Darčeky sú skvelá vec, ale len tie, ktoré dávame či dostávame nezištne.
Foto: shutterstockNavonok je to drobnosť „na ochutnanie“ – vzorka umelého mlieka, kniha receptov pre bábätká či zľavové kupóny na nákupy. Ale: „Firmy, ktoré vyrábajú umelé mlieko, neinvestujú do reklamy, aby bábätkám dali darček v podobe knižiek, vzoriek umelého mlieka alebo zľavových kupónov. A už vôbec nie pre to, aby podporili dojčenie, alebo aby podporili ženy, ktoré nedojčia. Do reklamy investujú, lebo veľmi dobre vedia, že tým vytvárajú silné emocionálne puto medzi ich výrobkom a ženami, a že táto ich snaha bude vnímaná ako „milé gesto“,“ vysvetľuje na svojom portáli združenie MAMILA, ktoré pomáha ženám so starostlivosťou o deti i dojčením.
Darčeky však v skutočnosti manipulujú a odkazujú niečo úplne iné.
Kniha receptov pre bábätká
Žena sa možno teší, že dostala nové nápady, čo variť. Lenže nejde len o ne. „Pointa je v tom, aby verejnosť vnímala, že je čas ukončovať dojčenie, prejsť na umelé mlieko a používať namiesto bežného jedla výrobky danej firmy – rôzne hotové kapsičky s jedlom či rozmixovaným ovocím,“ vysvetľuje MAMILA.
Vzorka umelého mlieka
Ako sa často hovorí o tom, že výlučné dojčenie má trvať šesť mesiacov, vzorka umelého mlieka, ktorú dostanú mamičky polročných detí, nasmeruje ich myseľ práve tam, kam chcú firmy. „Veď aj tak už strácam mlieko, tak aspoň budem môcť vyskúšať, ktoré umelé mlieko sa mi bude ďalej hodiť a nebudem musieť kupovať celé krabice umelého mlieka,“ uvádza príklad MAMILA. Vzápätí pripomína známy, no neraz prehliadaný fakt, že deti po 6. mesiaci umelé mlieko nepotrebujú vôbec. Reklamné kampane firiem sú ale také úspešné, že ľudia sú presvedčení, že je nevyhnutné. „Niektorí sa normálne sa zľaknú, ak sa dozvedia, že umelé mlieko po 6. mesiaci nemusia dieťaťu dávať. Dokonca si život bez umelého mlieka a fľaše ako súčasť odstavovania ani nevedia predstaviť,“ konštatuje MAMILA.
Zľavový kupón na nákup umelého mlieka
Žena to vníma ako pomoc, pochopiteľne. „V reklame sa však zľava používa na zvýšenie predaja daného výrobku, nie ako prejav súcitu s tými, ktorí si ho nemôžu kúpiť. Firme nejde o vás a vašu peňaženku, ale o jej vlastný zisk,“ odkazuje MAMILA.
Aké sú ďalšie možné argumenty žien v prospech prijímania takýchto darčekov?
„Môjmu dieťaťu chcem aj naďalej dopriať vitamíny a podporiť imunitu,“ môže byť napríklad súhlasná reakcia na spomínané vzorky a informácie. Výrobcovia umelého mlieka radi prezentujú svoje výrobky práve ako zdroj vitamínov a prostriedok na podporu imunity. V skutočnosti však ich použitie po šiestom mesiaci neprispieva k zdraviu, naopak – znižuje šance na dlhodobé pokračovanie dojčenia, pritom dojčenie imunitu dokázateľne posilňuje.
„Aj tak som plánovala dojčiť len do roka, takže toto mi prišlo vlastne vhod.“ Čo ak by žena namiesto sáčkov umelého mlieka dostala informácie o tom, prečo a ako pokračovať v dojčení? Alebo aj naopak: Ak by sa rozhodla nepokračovať v dojčení, čo keby dostala informácie o tom, ako zbytočne nevyhadzovať peniaze na výrobky, ktoré zdravie detí nepodporujú, ale o tom, ako sa dá lacno a jednoducho podporiť výživa a zdravie ?
„Aj tak už nedojčím, moje dieťa takéto mlieko už pije, takže aspoň vyskúšam prechod na iné.“ Zabúda sa na už spomínaný podstatný fakt: Nedojčené dieťa po šiestom mesiaci umelé mlieko vôbec nepotrebuje, môže konzumovať normálnu stravu. Práve tieto „darčeky“ však rodičom zabránia v tom, aby sa to dozvedeli.
Aký je teda záver? Zadarmo nie je zadarmo a darček v tomto prípade nie je darček. Rodičia by od lekárov nemali dostávať materiály, ktoré pripravili firmy, vyrábajúce umelú výživu, ale skutočné, objektívne a vedecké informácie, ktoré naozaj pomôžu s výživou dieťatka. Vrátane tých o dôležitosti dojčenia vo vyššom veku. Pretože na dojčení záleží.
ANKETA: