Viete, čo by mal ovládať každý budúci školák? Písmenká ani číslice to nie sú

Patricia Poprocká, 23. mája 2021 o 05:03

Je dôležité, aby prváčik pred nástupom do školy vedel rozpoznať písmenká, číslice či niekoľko anglických slovíčok? Niektorí rodičia aj školy na to dbajú, v skutočnosti sú však oveľa dôležitejšie zručnosti, ktoré by budúci prváci mali mať. Viete aké?

Pri písaní a kreslení sa aktivuje 200 svalov a to, ako dieťa drží písacie potreby, ovplyvňuje aj jeho rečové schopnosti.

Foto: Shutterstock.com

Na čítanie, počítanie i angličtinu bude v škole času dosť a každé dieťa sa to skôr či neskôr naučí. Čo by si však už malo sebou do prvého ročníka priniesť, sú návyky ako správne sedenie za stolom, držanie tela a pera či ceruzky. Na učenie sa týchto zručností nie je už v škole čas, navyše – zvyk je železná košeľa, čiže čím dlhšie dieťa sedí či píše nesprávne, tým ťažšie si od toho bude odvykať a robiť to správne.

S nesprávnym držaním pera či ceruzky bojuje takmer polovica predškolákov a s tým úzko súvisí aj nevhodné sedenie za písacím stolom či lavicou. Tieto alarmujúce zistenia potvrdzujú špeciálni pedagógovia, ktorí sa venujú ergonómii písania a grafomotorike. „Pri písaní a kreslení sa zapája 200 svalov ľudského tela. Ruka je prepojená s orofaciálnou oblasťou, čo znamená, že to, ako dieťa drží písacie potreby, priamo ovplyvňuje aj jeho rečové schopnosti a celkový výraz tváre,“ vysvetľuje špeciálna pedagogička Mgr. Svetlana Drábová.

Úchop troma prstami

Ruka, ktorá nie je uvoľnená, ale napätá, spôsobuje podľa nej stuhnutie čeľuste a jazyka, čo má potom vplyv na výrazné spomalenie myšlienkových procesov. „To sa môže následne odraziť na celkovom školskom prospechu,“ varuje odborníčka.

Začať s nácvikom správneho úchopu (troma prstami) treba už keď deti okolo troch – štyroch rokov začínajú fixovať pastelky v ruke. Je oveľa náročnejšie nesprávny úchop odstrániť, než ho správne naučiť. Ako?

Ak vidíte, že má sklon držať ceruzu nesprávne, vezmite malý kúsok vreckovky či menšieho papierika a dajte ho dieťaťu pod prstenník a malíček. Do zvyšných troch prstov mu dajte ceruzku, ktorá je ergonomicky vytvarovaná a takto úchop precvičujte.

Hry nie sú len na zábavu

Samozrejme, podporujte ho v písaní a kreslení, a to aj prostredníctvom hier. „Pri písaní či kreslení vykonávame pohyby, ktoré podliehajú koordinácii ruky a očí. S vývojom grafomotoriky sa táto koordinácia zdokonaľuje, čím umožňuje dieťaťu spontánny grafický prejav a neskoršie aj písanie. Preto, aby sa grafomotorika vyvíjala správne, je veľmi dôležitá koordinácia rúk a teda jemná motorika, ktorá sa dá s deťmi jednoducho trénovať rôznymi hrami,“ vysvetľuje Svetlana Drábová. Odporúča hry ako puzzle, vystrihovanie obrázkov, stavanie hradov či veží z kociek. A plastelínu, ako obľúbenú „posilňovňu“ pre detské rúčky a prsty.

„Aby mohol školák správne držať pero, musí najskôr ovládať jemné svaly v prstoch a na to je plastelína ideálna pomôcka. Modelovanie podporuje vývoj svalov v ramene, lakti a v zápästí, ktoré sú pre písanie najdôležitejšie”, dodáva špeciálna pedagogička.

Pekne, rovno, zdravo

Čo sa týka sedenia, tu sa treba vyvarovať zlozvykov ako nahrbenie chrbtice, skrčenie nôh pod seba alebo ich obtáčanie okolo stoličky. Nevhodné je tiež podopieranie si hlavy či polihovanie na stole, prispieva to k tomu, že sa dieťa nedokáže dostatočne koncentrovať.

„Správny sed je taký, že obe chodidlá sú opreté o podlahu, ruky o písací stôl, telo je mierne naklonené dopredu, pričom sa nedotýka hrany stola,” vysvetľuje Svetlana Drábová. Aby si dieťa zvyklo takto sedávať, potrebuje k tomu stolík a stoličku primerané jeho veľkosti.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Školák - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >