Učiteľ nakrúcal pre prváčikov zábavné videá: Hodina telocviku s vysávačom si vyslúžila nadšený potlesk

Gabriela Bachárová, 5. júna 2020 o 05:00

Pri vyučovaní na diaľku chcel svojich žiakov, prváčikov na Masarykovej základnej škole v severočeskom meste Litoměřice hlavne pobaviť. Nakrútil preto zábavné videá, ktoré sa páčili nielen deťom, ale aj ich rodičom.

Ondřej Kubišta zožal s videami pre deti veľký úspech.

Foto: Gaston Etchegoyen Miguel


„Pri výučbe na diaľku bolo pre mňa najdôležitejšie deti rozveseliť," vraví obľúbený učiteľ Ondřej Kubišta. Nezabúdal však ani na učenie a celkovo pre deti nakrútil vyše sto videí. Čítal v nich zo šlabikára či učil prváčikov písať nové písmená. „Niekam sme sa vo výučbe museli posunúť, ale nechcel som všetku zodpovednosť hádzať na rodičov, majú svojich starostí a práce dosť. Preto som chcel svojimi videami pomôcť aj im," hovorí s tým, že rodičom ďakuje za domáce úsilie a starostlivosť, ktoré deťom venovali.

Zábavné videá boli pre deti vítaným spestrením výučby. Najväčší úspech malo to, v ktorom Ondřej Kubišta deťom ukazuje, ako si môžu doma zacvičiť s vysávačom a v závere im radí, aby povysávali celý byt a na dôvažok ešte utreli prach, a odbremenili tak rodičov. Na nápad prišiel, keď sám vysával byt. Pozrite sa, ako sa mu podarilo deti zaujať.



Nudné učenie je Ondřejovi Kubištovi veľmi vzdialené. Dokazuje to aj ďalšie video, v ktorom sa snažil deti naučiť kúzelníckemu triku, ako vytiahnuť z fľaše bez pomoci rúk varechu.



„Zo začiatku som si dosť uvedomoval, že videá uvidia i rodičia žiakov. Mal som obavy, aby som nepovedal nejakú hlúposť, ale stud po pár dňoch opadol," vraví v rozhovore Ondřej Kubišta, ktorý na litoměřickej škole učí už sedemnásť rokov, v súkromí vychováva s manželkou Radkou dve malé deti, päťročnú dcéru Ninu a trojročného Michala a okrem toho spieva a hrá na gitaru a klávesy v hudobnej skupine Nestel postel.

Ako vás napadlo nakrútiť výchovné a zároveň zábavné video, v ktorom ukazujete deťom, ako cvičiť s vysávačom, a zároveň ich nabádate, aby povysávali celý byt?
To je jasné, pri upratovaní bytu. Vyťahovanie nekonečnej šnúry a jej namotávanie späť je na vysávaní to najzábavnejšie (úsmev). V prvom rade som chcel nakrútiť zábavné video, výchova bola až na druhom mieste. Ak vysali celý byt a poutierali prach, bol by to vrchol môjho výchovného pôsobenia cez obrazovku (smiech). Myslím, že deti by sa mali čo najviac smiať a nielen ony, pretože som sa snažil videá nakrúcať zábavnou formou. Pri nakrúcaní hodín telocviku som sa snažil používať také cvičebné pomôcky, ktoré deti môžu nájsť doma.

Aké ste mali na video ohlasy?
Nadšené deti a pobavení rodičia boli pre mňa veľkou motiváciou, aby som v nakrúcaní pokračoval. Po zverejnení videa s vysávačom na sociálnej sieti mi písali i niektorí rodičia mojich bývalých žiakov, že som ich veľmi pobavil. Za to som veľmi rád a spätná reakcia ma veľmi potešila.

Dávali ste videá testovať svojim deťom?
Obe moje deti sú ešte malé, ale občas so mnou vysávajú, síce len s detským vysávačom, alebo mi aspoň pomáhajú tlačiť ten môj, takže ani nebolo potrebné nič testovať. Viete, koľko stojí nová hadica k vysávaču? Predsa ich nenechám skákať cez ňu ako cez švihadlo (smiech). Dúfam, že ani doma u mojich prváčikov nebolo treba kupovať novú či rovno celý vysávač.

Čo bolo na natáčaní najťažšie, najzaujímavejšie či najveselšie?
Zo začiatku som videá nakrúcal vo svojej triede v škole, ale pravidlá a nariadenia vlády v dobe krízy boli stále prísnejšie, tak som radšej zostával doma. Najťažšie bolo nájsť si na nakrúcanie čas a upratať miestnosť po svojich dvoch deťoch. Najvhodnejšia chvíľa bola, keď si najmladší syn dal okolo obeda „šlofíka“. Zo začiatku som si dosť uvedomoval, že videá uvidia i rodičia žiakov. Mal som obavy, aby som nepovedal nejakú hlúposť, ale stud po pár dňoch opadol. Deti aj rodičia mali z videí radosť, tak som to prestal riešiť. To mi dosť pomohlo. Vzhľadom na krátky čas poludňajšieho spánku syna som nakrúcal väčšinou na „prvú dobrú“, takže občas niečo nevyšlo, ako som si predstavoval. Ale keď sa človek vie zasmiať svojim chybám a urobiť si sám zo seba „srandu“, zasmejú sa aj ostatní a chybu prejdú s humorom.

Zábavné videá však neboli jediné, ktoré ste nakrúcali.
Sám som bol prekvapený, koľko som toho nakrútil. Narátal som niečo cez sto videí. Dosť ich bolo čítanie zo šlabikára, aby si deti mohli spolu so mnou nahlas čítať. Učím svojich prváčikov čítať menej známou a rozšírenou metódou Sfumato, ktorá i pre rodičov žiakov bola nová. Bolo pre mňa dôležité, aby deti mohli stále čítať správne aj doma. YouTube má skvelú vlastnosť, videá si môžete pustiť spomalene či zrýchlene, rýchlosť čítania si preto deti mohli nastaviť podľa svojich potrieb. Ďalej vznikali videá s ukážkou nových písacích písmen, kde som sa snažil deťom vysvetliť, ako dané písmeno správne napísať a akých chýb sa vyvarovať.

K tomu ešte pribudli videá, v ktorých som sa snažil trochu zábavne vysvetliť nové učivo či precvičovanie naučenej látky, ďalej diktáty, nejaké piesne na spestrenie dňa a ako taká malá čerešnička boli práve videá telocviku a ešte video k Veľkej noci a páleniu čarodejníc. To som zasa deťom prezradil pár kúzelníckych trikov.

Spájali ste sa s deťmi počas diaľkového vyučovanie aj online?
Áno, občas som sa s deťmi spojil cez Skype v menších skupinkách. Niečo mi prečítali, porozprávali sme sa spolu. Niektorí rodičia mi tiež posielali videá, ako deti doma čítajú. Úlohy som zadával vždy na týždeň dopredu a rodičia mi koncom týždňa posielali vyfotené písanky, príklady z matematiky a diktáty. Ja som ich vo fotoshope opravil a oznámkoval, pričom najhoršia známka bola jednička, a posielal späť deťom s pár motivačnými slovami a pripomienkami. Také menšie slovné hodnotenie. Deti sa doma veľmi snažili, väčšinou to preto boli slová chvály.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Školák - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >