Tresty vo výchove nefungujú, TOTO je na nich najhoršie. Ale ide to aj bez nich, a to celkom ľahko. Tu je návod

Patricia Poprocká, 5. septembra 2024 o 05:59

Výchovná metóda odmena–trest sa teší u mnohých rodičov obľube. Dáva im logiku – za dobré sa odmeňuje, za zlé sa trestá a dieťa sa to naučí rozoznávať. V skutočnosti je to však inak a tresty dieťaťu nepomáhajú vyrásť v spokojného a sebaistého dospelého človeka.

Za trest na dlážku! Tresty si možno mnohí pamätajú z detstva, nefungujú však.

Foto: shutterstock.com

Disciplína má vo výchove určite svoje miesto, má však deti pozitívne formovať, nie deptať. Rodičia by ju nemali vyžadovať násilím, pomocou trestov. Ako upozorňujú odborníci z českého centra zameraného na prevenciu rodinného násilia LOCIKA, trestanie detí zvyšuje riziko agresívneho správania a psychických problémov v budúcnosti. Zhoršuje vzťah s rodičmi, vedie k užívaniu návykových látok, ťažkostiam v škole a sklonu podriaďovať sa autoritám. Zároveň v detskom vnímaní legitimizuje konanie z pozície moci, ktoré si potom prenášajú aj do dospelosti.

Čo je zlé na trestoch?
Sú postavené na moci a autorite rodiča.

Upozorňujú len na to, čo je zle a rodič je v úlohe toho, kto dieťa kontroluje.

Tresty zdôrazňujú, že dieťa „neposlúcha“ alebo „hnevá“, pretože sa nespráva podľa očakávania rodiča.

V dieťati vyvolávajú dojem podmienečnej lásky, že je milované len za určitých podmienok.

Vyvolávajú strach.

Dieťa v snahe sa im vyhnúť, skúša sklamať, maskovať alebo upravovať realitu.

Stavajú dieťa do pasívnej úlohy, nedávajú mu možnosť sa naučiť, ako naozaj riešiť problémy a napraviť chyby.

Ako by mala vyzerať výchova bez trestov? Tu sú rady odborníkov:
Zamerajte sa na to, kde je príčina problematického správania dieťaťa – je unavené, vystresované, hladné, je mu zima – a riešte túto príčinu.

Ak je dieťa pod vplyvom emócií, je zbytočné s ním čokoľvek riešiť, a už vôbec nie trestať. Aj v tomto prípade platí, že riešte tento stav – pomôžte mu sa upokojiť.

Potom s ním hovorte, vecne, trpezlivo, pokojne.

Povedzte dieťaťu, čo urobilo zle s tým, že odsudzujete jeho správanie v tú chvíľu, nie dieťa samotné.

Povedzte dieťaťu, čo má urobiť, resp. ako to má nabudúce urobiť správne. Teda nielen to, čo robiť nemá.

Skúste nájsť spolu možnosti, ako situáciu napraviť.
(Zdroj: LOCIKA)





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >