Tréma, stres, viete ich ovládnuť? Účinné tipy, ako sa upokojiť

Patricia Poprocká, 20. júna 2022 o 05:16

Blížiaci sa koniec školského roka predstavuje pre mnohé deti veľkú psychickú záťaž. Stres zo skúšania či slávnostných záverečných vystúpení mnohým zväzuje ruky. Viete, ako napätie zmierniť? Možno pomôže niektorá z nasledujúcich techník.

Strach zo skúšok, zlyhania, zlej známky... Pomôžte deťom zvládnuť ho, samé to neodkážu.

Foto: Shutterstock.com

Ak patrí vaše dieťa k trémistom, zrejme už máte svoje osvedčené metódy. Len máloktoré dieťa si dokáže pomôcť s touto situáciou samé, väčšinou k tomu potrebuje pomoc dospelých. Každému účinkuje niečo iné, treba len nájsť správnu techniku. Odborníci sa zhodujú, že tréma nikdy úplne nezmizne, dá sa s ňou však pracovať a výrazne ovládnuť.

Dýchanie

„Veľa sa pracuje na dychových cvičeniach, uzemňovaní chodidiel, na upokojení sa, prežiarení osobnosti,“ povedala nedávno v rozhovore pre ahojmama.sk odborná pracovníčka pre umelecký prednes Národného osvetového centra Renata Jurčová, ako zvládala trému so svojimi žiakmi, ktorých pripravovala na recitátorské súťaže.

Spresnila, že sa pracuje najmä s dychom. „Ak napríklad človek stojí na zemi a uvedomí si svoje chodidlá, začne inak vnímať svoje telo. Nádych sa spraví až do chodidiel a potom zasa naspäť. Ak je človek v strese, má totiž tendenciu dýchať plytko, zdvíhajú sa mu plecia a nevie to upokojiť. Tým, že predĺži nádych, zároveň si uvedomí pauzu medzi nádychom a výdychom, predĺži výdych a spomalí proces trémy,“ vysvetlila.

Zázračné mantry

Ruka v ruke s dýchacími cvičeniami ide aj nastavenie mysle. České centrum Locika, ktoré pomáha rodinám ohrozeným násilím, ponúka na zvládanie úzkosti nasledujúce formulácie, ktoré je dobré si pripomenúť, a podľa potreby opakovať ako mantru, keď sa dostaneme do stresovej situácie. Skúste s nimi oboznámiť vaše deti, určite si nájdu niektorú, ktorá im bude blízka.

„Tento pocit nie je síce príjemný, ale je bežný.“

„Nemusím sa naňho upínať ani sa ho snažiť riešiť.“

„Môžem si vybrať, ako sa rozptýlim.“

„Úzkosť nie je mojím pánom, mám to pod kontrolou.“

„Tento pocit je vhodnou pripomienkou, že mám zvoľniť a zhlboka dýchať.“

„Dovolím tomu pocitu, aby tu bol, pretože viem, že skoro pominie.“


Fyzická aktivita

Ďalšou z možností je vystavenie sa fyzickej záťaži. Pohyb, najmä ten na čerstvom vzduchu, pomáha k lepšej psychickej pohode a je významným protistresovým faktorom. Kto dokáže prekonať svoje fyzické limity, ľahšie si poradí i so psychickými a posilní si sebadôveru.

Psychoterapia

Pre veľkých trémistov je tu stále možnosť vyhľadať odbornú pomoc, tá spravidla ostáva, keď zlyhajú všetky možnosti a odhalí, kde sú príčiny.


ANKETA:

Viete zvládnuť trému?

13,6%



50,6%



31,8%



1,3%



2,6%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >