Teploty letia hore, pozor na úpal! Aká je prevencia a prvá pomoc

Gabriela Bachárová, 11. júna 2019 o 15:50

Úpal nie je žiadna banalita. Dostať ho nemusíte len na dovolenke v Chorvátsku, ale aj doma pri jazere alebo pri športovej aktivite.

V horúcich dňoch je pokrývka hlavy nutná.

Foto: Shutterstock.com

Úpal vzniká intenzívnym priamym slnečným žiarením na nechránenú hlavu a zátylok. Jeho príčinou je neschopnosť ľudského organizmu odviesť s pomocou termoregulácie z tela dostatočné množstvo tepla.

Dôsledkom je rast telesnej teploty, ktorá môže prekročiť aj 40 stupňov Celzia. Teplo sa rozširuje do jednotlivých orgánových sústav a ohrozuje ich. Na mozgu sa môže vytvoriť opuch, srdce môže zareagovať tachykardiou, teda zrýchlením pulzu alebo znížením krvného tlaku. Ďalšími prejavmi sú nevoľnosť, vracanie, slabosť, malátnosť, bolesť hlavy, povrchné a zrýchlené dýchanie. Koža je červená a veľmi teplá. Oči môžu byť krvavé.

„Ťažké formy sa môžu prejaviť stratou vedomia či orientácie, halucináciami a kŕčmi," uvádza vo svojej knihe Sprievodca detskými chorobami pediatrička Monika Antošová. V tých najťažších prípadoch dokonca hrozí až smrť, úpal preto v žiadnom prípade nepodceňujte a dbajte na prevenciu. Úpal viac hrozí u detí, starších osôb, ľudí s ochorením srdca alebo ľudí s obezitou.

Aká je prevencia úpalu?

Pokrývka hlavy nutná
„Rodičia by mali pravidelne kontrolovať, či majú deti pokrývku hlavy, kvalitné slnečné okuliare a natrieť im pokožku ochranným krémom s vysokým ochranným faktorom proti UV žiareniu. Deti mladšie ako jeden rok by sa vôbec nemali vystavovať slnečnému žiareniu," radí Úrad verejného zdravotníctva.

Oblečenie voľte voľné
„Letné oblečenie by malo byť ľahké, vzdušné, voľnejšieho strihu, skôr svetlých farieb. Syntetické materiály nie sú vhodné, pretože neumožňujú odparovanie potu," radia úrady.

Pozor na pohybovú aktivitu
„Pozor na zvýšenú fyzickú námahu – robievajte si častejšie prestávky v tieni a v čase medzi 11. až 15. hodinou sa na slnku nezdržiavajte," uvádza Úrad verejného zdravotníctva. Intenzívna pohybová aktivita v horúcich dňoch môže úpal privodiť. Pobyt na slnku obmedzte na minimum. Na pláži sa často ochladzujte sprchou.

Dôležité je veľa piť
„Dbajte na dostatočný príjem tekutín. Treba piť často, v malých dávkach," radí Monika Antošová.

Ak už k úpalu príde, postupujte takto (rady Moniky Antošovej)
1. Preneste postihnutého do tmavšej chladnej miestnosti.
2. Podávajte mu tekutiny, napríklad čaj, minerálnu vodu, džús. Mali by byť vlažné, nie studené.
3. Tekutiny striedajte so slanou vodou (jedna čajová lyžička na liter vody).
4. Nepredávkujte postihnutého čistou vodou, mohlo by prísť k otrave vodou.
5. Vyzlečte ho, ale neprikrývajte. Použite zábaly v látke namočenej do vody, ktorá má okolo osemnásť stupňov Celzia.
6. Teplotu je nutné znižovať postupne, nie náhle, preto sa neodporúčajú používať lieky na zníženie teploty.
9. Ak došlo k bezvedomiu, uložte ho na bok do stabilizovanej polohy a volajte záchranku. Nepodávajte žiadne tekutiny, bude nutná infúzia.




Zdravie - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >