Tablety a mobily deťom neprospievajú, klasické bábiky či autíčka áno. Zistili to pediatri

ČTK, gb, 12. decembra 2018 o 12:20

Zatiaľ čo detské izby stále viac plnia elektronické hračky, Americká akadémia pediatrov varovala, že deti by ich nemali používať ako náhradu za tradičné hračky a hry. Tie rozvíjajú ich predstavivosť a môžu sa do nich zapojiť aj rodičia, čo je veľmi dôležité.

Plyšový medvedík a autíčko lepšie ako mobil či tablet.

Foto: Shutterstock.com

„Hračky sa v priebehu rokov vyvíjali a reklamy môžu vyvolávať v rodičoch dojem, že tie s virtuálnou či digitálnou platformou sú výchovnejšie a viac vzdelávajú,“ povedala pediatrička Aleeya Healeyová, hlavná autorka správy amerických pediatrov. „Výskum nám ale hovorí, že najlepšie hračky nemusia byť ani okázalé, ani drahé, a ani nemusia mať žiadnu aplikáciu. V tomto prípade je naozaj jednoduchosť lepšia,“ doplnila. Hračky sú kľúčové na rozvoj detského mozgu, sociálnej interakcie, reči či motoriky.

Správa Americkej akadémie pediatrov sa zamerala hlavne na deti do piatich rokov a uvádza, že najlepšie hračky sú tie, ktoré korešpondujú s vývojovým štádiom dieťaťa a zároveň podporujú rozvoj nových schopností. Rodičia by mali vyberať hračky, ktoré deťom umožnia používať predstavivosť, a pritom nie sú nadmerne stimulujúce.

„Najlepšie hračky sú tie, ktoré podporujú spoločnú hru rodičov s deťmi, hranie si na niečo a spoločnú interakciu,“ dodal spoluautor správy, doktor lan Mendelsohn. „Tablet či obrazovka rovnaký prínos nemajú,“ upozornil. „Keď sa deti hrajú s rodičmi, stane sa ozajstný zázrak, a je jedno, či sa hrajú s figúrkami, spoločne si stavajú kocky alebo skladajú puzzle.“

Mnoho novodobých hračiek, vrátane videohier, počítačových programov či aplikácií v reklamách uvádza, že majú vzdelávací prínos. Ale podľa amerických pediatrov sú také tvrdenia neopodstatnené. „Čím viac toho vieme o ranom vývoji mozgu, tým viac chápeme potrebu hry založenej na ľudskej interakcii,“ uviedla americká lekárka. „Žiadna obrazovka, počítačová hra či aplikácia nenahradí vzťah vytvorený nad hračkami.“

Americkí pediatri tiež vydali odporúčanie, koľko času by dieťa v závislosti od veku malo tráviť pred obrazovkou nielen tabletu či počítača, ale aj televízie. Deti mladšia ako 18 až 24 mesiacov pred obrazovku nepatria vôbec. Od dvoch rokov by im mohli rodičia povoliť menej ako hodinu denne. Počítačové hry či videohry by mali hrať len v prítomnosti rodičov a iba vo veku, kedy ich už dokážu pochopiť.

Medzi tradičné kategórie hračiek pediatri radia bábiky, plyšové zvieratá, autíčka, lietadlá, kuchynské riady a podobne. Tieto hračky umožňujú hrať si na niečo, predstierať, zapojiť predstavivosť, čo je zásadná súčasť sociálneho a emočného vývoja dieťaťa.

Kocky, tvary, skladačky a vláčiky, tieto hračky zasa učia deti riešiť problémy, rozvíjať jemnú motoriku a zlepšovať rozvoj reči a mozgu. Kartové či stolné hry, knihy a skladacie písmenká zasa ponúkajú možnosti na interakciu medzi rodičmi a dieťaťom, a rovnako pomáhajú rozvíjať rečové schopnosti. Digitálne hračky ako napríklad elektronický plyšový medvedík či mobilné hry s virtuálnymi hráčmi by nikdy nemali nahradiť čítanie či hru s rodičmi.

Medzi klasické hračky tiež patria rôzne vozíčky, lopty či trojkolky, ktoré pomáhajú rozvíjať motoriku a fyzickú zdatnosť. Pri hre s inými deťmi potom tieto hračky zlepšujú schopnosť fungovať v kolektíve, napríklad dohodnúť si pravidlá hry. Jemnú motoriku a naviac tvorivé schopnosti rozvíjajú tiež maľovanky či obyčajný papier s pastelkami.



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >