Svet bez predsudkov. Majú sa učiť deti od dospelých alebo naopak?

pt, 8. augusta 2023 o 05:58

Jednou z najvzácnejších detských čŕt je, že dokážu vnímať svet a ľudí bez predsudkov. Neznáme veci či odlišných ľudí síce neskrývane skúmajú, ale nehodnotia ani vopred neodsudzujú. Až neskôr, od dospelých preberajú tieto postoje, hoci by bolo lepšie, keby to bolo naopak, a dospelí sa v tomto učili od detí.

Postoje k hendikepovaným či inak vyčleneným ľuďom deti často preberajú podľa svojich rodičov.

Foto: shutterstock

Viesť deti k vnímavosti je oveľa ľahšie, ako v nich neskôr odstraňovať predsudky, zhodujú sa psychológovia. Malé deti dokážu úplne prirodzene akceptovať vecí a ľudí takých, ak sú a vyrovnať sa s inakosťou – či už ide o farbu pleti, excentrický imidž, chudobu, zdravotné postihnutie a podobne.

Ako však rastú, tak kultúra a určité sociálne vzorce správania ich nútia všímať si rozdiely medzi ľuďmi a hodnotiť ich. To, aké sa k tomu postavia, závisí od postojov rodičov, ale aj ďalšieho okolia. Preto záleží na tom, ako dokážu dospelí s deťmi o rozmanitosti hovoriť, aký postoj im prezentujú a predovšetkým – aký ho majú oni samotní.

Je jednoduchšie, ak deti s inakosťou prichádzajú do kontaktu denne. Ak napríklad vyrastajú v multikultúrnom prostredí, nie sú na vnímanie odlišností tak citlivé, sú pre prirodzenou súčasťou života, približuje detská psychologička Mária Balážová, ktorá pracovala aj s deťmi so špeciálnymi potrebami, deťmi s vývojovými poruchami intelektu, či telesnými hendikepmi.

Ťažšie je, ak samotní rodičia nevedia celkom jednoznačne reagovať pri strete s niekým, kto vybočuje z normy, čo sa nezriedka stáva, pretože pod povrchom sú mnohé predsudky stále zakorenené.

Rada odborníkov je jednoznačná – otvorene s deťmi o inakosti hovoriť. „Tým, že budeme otvorenejší k deťom, že budeme do našich rozhovorov tieto témy prinášať, im dáme dar, ktorého benefity budú vnímať nielen deti, ale aj my dospelí. Spoločnosť, ktorá je inkluzívna a vytvára podmienky pre každého, aby mohol byť v živote prijatý, pomáha aj nám samým k lepšiemu fungovaniu,“ dodáva Mária Balážová.

Pomôcť môžu aj príbehy iných, či už v knihách alebo filmoch. Na túto tému je ich viac, napríklad známy príbeh dvoch kamarátok, z ktorých jedna nevidí, Mimi a Líza či najnovšia audiokniha Poviedky pre všetky deti, ktorá vznikla práve v rámci projektu Nadácie Volkswagen Slovakia – Naša inkluzívna škola. Sú tam príbehy rôznych autorov o rôzne vyčlenených deťoch.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

  • Obrázok Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Detský plač alebo krik patria medzi faktory, ktoré dospelých vo vzťahu k deťom najviac stresujú. A hoci sa rodičia snažia v takých situáciách ako prvé dieťa upokojiť, veľmi často to robia (hoci v dobrej vôli) neúčinným spôsobom, ktorý ich vyčerpáva a deťom nepomáha.

  • Obrázok Ako vychovať dcéru, ktorá nebude nenávidieť svoje telo

    Ako vychovať dcéru, ktorá nebude nenávidieť svoje telo

    Aj vy ste v detstve počúvali, aby ste menej jedli, lebo budete tučná? Pozeráte sa do zrkadla a nahlas nadávate na svoj vzhľad? O tom, čo všetko si dieťa zapamätá z toho, ako sa správame sami k sebe a ako naučiť dcéru milovať svoje telo, keď my samy ešte zápasíme s tým vlastným, nám porozprávala Valentína Sedileková z platformy Chuť žiť, ktorá sa venuje poruchám príjmu potravy.

  • Obrázok Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Moje učenie s otcom trvalo asi 10 minút. Ako čerstvá prváčka som si robila domácu úlohu – šikmé čiarky. Mama bola v nočnej, otcovi nakázala, nech na mňa dohliadne. Tak teda stál nado mnou, ja celá strémovaná som neustále písala zle a gumovala až bola v zošite diera. Nato otec stratil trpezlivosť: „So mnou sa tiež nikto neučil, a tu som,“ mávol rukou a odišiel si čítať noviny. Odvtedy som sa učila sama, a – tu som.

  • Obrázok 10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    „Nerob! Prestaň! Neposlúchaš. Si zlý. Buď už chvíľu ticho! Nahneval si ma. Dávaj pozor!“ Koľko z týchto pokynov či konštatovaní deťom denne hovoríme? A navyše zbytočne, keďže o chvíľu ich v podobnej situácii musíme napomenúť zas? Aké vety by deti potrebovali počuť namiesto nich?

  • Obrázok Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    S novým rokom si mnohí rodičia dávajú novoročné predsavzatia. Zmeniť prístup vo výchove, naučiť potomka plávať, čítať, bicyklovať, zlepšiť známky na vysvedčení... Čo ale vaše deti urobí naozaj šťastnými? Odborníčka na sociálnej sieti odporúča zamerať sa na týchto 13 vecí.

  • Obrázok Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Koľko darčekov si nájdete pod stromčekom? Vianoce nie sú síce len o nich, väčšina detí sa však teší práve na moment prekvapenia, čo všetko si pod stromčekom nájde. A pre väčšinu dospelých sú najväčšou radosťou práve rozžiarené detské očká. Tak si to všetci vychutnajme!

  • Obrázok Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Desia vás predvianočné davy v nákupných centrách a rýchle zháňanie darčekov pod tlakom povinnosti, čo komu ešte? O tom, ako sa z Vianoc každoročne vytráca duchovný odkaz a nahrádza ho komercia, sa hovorí už dlhé roky. Zmena je len v našich rukách a začať s ňou možno aj teraz.

Ďalšie články v rubrike >