Žiaci prvého až piateho ročníka odo dneška môžu do školy.
Foto: Shutterstock.comEve Bachárovej zo Starej Turej, mamičke tretiačky Anetky a prváčky Nikolky, sa celkom pozdáva, ako sa k znovuotvoreniu postavila ich mestská škola. Páči sa jej, že deťom bude k dispozícii ranná družina a škola im už aj poslala rozpis, kedy budú jednotlivé triedy chodiť na obed. Ako problematické však vníma ranné meranie teploty: „Nemyslím si, že by meranie mohlo koronavírus odhaliť, skôr môže byť falošne pozitívne, pretože keď je vonku teplo alebo dieťa do školy veziete autom, jeho teplota môže byť vyššia. A nie je to príznak koronavírusu."
Za nevyjasnené považuje, či je nutný sprievod dieťaťa do školy alebo nie. „Poznám mamičku, ktorá kvôli tomu dieťa do školy neposlala, pretože by ho ráno pre prácu nemohla sprevádzať. Toto nebolo dobre odkumunikované. Predpokladám, že sprievod nie je nutný, veď taký piatak do školy príde aj sám. Zajtra ráno sa však na to v škole opýtame. V pokynoch ale nič takého ako povinný sprievod nebolo," hovorí. Že by sa jej dcéry mohli nakaziť, pretože v triede nebude povinnosť nosiť rúška, toho sa neobáva. „Chodia už aj na krúžky, kde rúško nemajú, napríklad na basketbal. Tak sa nebojím," vraví.
Nie všade však môžu byť rodičia s prístupom školy spokojní. Komplikáciu môže predstavovať napríklad to, že niektoré školy neotvoria v celom rozsahu jedáleň, ako to bude napríklad v Trnave. Tam nebudú základné školy poskytovať teplé obedy všetkým deťom, ale niektoré dostanú len bagetu. Časť rodičov sa proti tom postavila.
„Za súčasných podmienok, žiaľ, nie je z kapacitného, personálneho ani časového hľadiska možné vyhovieť všetkým a vydať teplý obed v stanovenom čase do troch hodín. Takýto záver vyvstal z porady riaditeľov, kde každá škola prezentovala počty prihlásených detí, svoje možnosti i prekážky, ktoré do celého procesu podávania stravy vstupujú,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa trnavskej radnice Veronika Majtánová. Z listov primátora Trnavy Petra Bročku riaditeľom škôl vyplýva, že teplé obedy dostanú deti, ktoré budú chodiť aj do školského klubu, ostatné dostanú suchú stravu.
Aj učitelia majú výhrady
Učiteľ slovenčiny a riaditeľ základnej školy na Riazanskej ulici v Bratislave Ján Papuga napísal ministrovi školstva otvorený list, v ktorom poukazuje na niektoré problémové veci. Chápe síce, prečo sa školy otvárajú, ale: „Podmienky, ktoré sa musia dodržať pri otvorení škôl sú buď neaplikovateľné, a preto neúčinné alebo výrazne obmedzujú fungovanie škôl, ktoré sa navyše pripravujú na záver školského roka, zároveň pripravujú nový školský rok a sústavne riešia prevádzkové a iné byrokratické úkony.“ Ako pedagóg upozornil, mnohé školy majú vo vedení iba riaditeľa a priemerne dvoch zástupcov, ktorí všetko momentálne riadia sami. Popritom musia pripravovať výplaty, kontrolovať domáce vzdelávanie, komunikovať s rodičmi, vypĺňať požiadavky zriaďovateľa, ktorý sa tiež potrebuje chrániť a tak ďalej.Učiteľ sa obáva toho, ako to bude ráno vyzerať pred školami: „Myslím, že čakanie na ranný filter v bežných školách budú rodičia i žiaci robiť tak, akoby stáli pred poštou. Takisto treba zvýrazniť a prikázať rodičom, aby merali teplotu a deti so zvýšenou teplotou neposielali do školy. My môžeme pri dverách merať teplotu, ale čo s deťmi, ktoré ju budú mať zvýšenú? Pustiť do školy ich nemôžeme, izolovať ich nemáme kde a pustiť domov ich tiež nemôžeme. Opäť ďalší človek, čo bude musieť vyvolávať rodičom, hygiene a popri tom vypisovať lajstrá." Ako však upozorňujú štátne úrady, meranie telesnej teploty pri vstupe do budovy školy či škôlky nie je povinné, hoci ho ministerstvo školstva odporúča.
Rovnako si školy nemusia o teplote žiakov viesť záznamy, hoci niektoré sa chystajú to robiť. „Je to práca navyše,“ povedal minister školstva Branislav Gröhling. „Ministerstvo školstva požaduje, aby školy zabezpečili ranné meranie teploty žiakov či dezinfekciu rúk pri vstupe do budovy. Záznamy o vykonaní alebo splnení všetkých úkonov a opatrení, ktoré predpisy požadujú by však boli pre školy administratívne neúnosné,“ tvrdí rezort školstva.
Ján Papuga upozornil aj na výhrady učiteliek materských škôl: „Prečo sa má dávať použité rúško po príchode do škôlky do skrinky s inými vecami, s ktorými je v kontakte aj učiteľka či upratovačka, ktoré pomáhajú deťom s obliekaním? Môže dôjsť k prenosu nákazy, ak sa predpokladá, že ju rúško zachytáva.“
Zamestnanci materských škôl sa podľa jeho vyjadrenia obávajú, že stanovené podmienky nezabezpečujú ich ochranu, pretože deti nemusia mať v triede rúško: „Uvedomujeme si, že malé deti s rúškom sú problém, avšak všetky opatrenia, ktoré už trvajú týždne, majú ochrániť zdravie. Možno povinnosť mať rúška by bránila deťom stále si dávať niečo do úst. V škôlke je kontaktný prístup k deťom prirodzený, preto je neprofesionálne umožniť nenosenie rúška. Pri dobrom pedagogickom prístupe sa to dá zdôvodniť deťom i rodičom. Avšak vaše opatrenie ohrozuje celú komunitu materskej školy.“
Rovnako dezinfekcia predmetov, s ktorými deti prídu do kontaktu dvakrát denne, je vraj utópia: „Nedá sa to ani technicky zrealizovať, keďže mnohé predmety ako lego alebo plyšové. Ak predpokladáme vstupný filter, dezinfekciu a časté umývanie rúk, minimalizuje sa šírenie nákazy, takže nie je potrebné stále dezinfikovať veci a priestory.“ Nezmyselné má byť i nariadenie, aby sa v materských školách dodržiavali odstupy medzi posteľami, keď v iných situáciách je priam nemožné zachovať rozostup medzi deťmi.
Školy otvorili pre žiakov prvého až piateho ročníka, a to na dobrovoľnej báze. V triede môže byť maximálne dvadsať žiakov. Ráno by sa im mala merať teplota a mali by si dezinfikovať ruky. V triede deti nebudú musieť nosiť rúška, mimo nej však už áno.