Ľubomíra Honíšková verí, že deti môžeme motivovať k čítaniu aj tvorbou príbehov na mieru.
Foto: Beba PhotographyPrečo je dôležité deťom čítať, čo všetko to u nich rozvíja?
V prvom rade ide o krásny rituál, pri ktorom sa rodičia s deťmi zbližujú a upevňujú vzťahy. Čítanie pred spaním naviac deti prirodzene uvádza do prvej fázy spánku, takzvaného REM spánku, čo zaisťuje omnoho kvalitnejší spánok. Rozvíja sa ním ale aj kreativita, zlepšujú neskoršie jazykové schopnosti rovnako ako výslovnosť, trpezlivosť, pamäť a logické myslenie – séria schopností, ktorá sa v živote hodí každému z nás. Deti vďaka príbehom vnímajú okrem iného príčinu a dôsledky, učia sa tvoriť scenáre a vyvodiť závery.
Možno deťom čítať už od narodenia, hoci ešte nemôžu rozumieť tomu, o čom sa im číta?
Malé detičky možno ešte nerozumejú slovám, ale rozumejú mamičkinmu hlasu, intonácií a vnímajú celkovú atmosféru pozornosti a lásky. Čítanie a prezeranie kníh im pomáha pri poznávaní farieb, tvarov a rytmu reči v tej najprirodzenejšej forme. Okrem toho deťom môžu mamičky čítať už aj v tehotenstve. Prenatálna komunikácia predstavuje prvý kontakt s dieťatkom a má v jeho živote obrovský zmysel.
Ako deťom čítať, aby ich to zaujalo?
Pri čítaní novej knižky si môžu rodičia s drobcami prezerať najprv obal, diskutovať o tom, čo sa v knihe asi dočítajú a tak navodiť ich pozornosť. Je potrebné čítať pomaly a robiť malé pauzy, ukazovať obrázky a meniť tón reči. Rodičia tiež môžu kedykoľvek prerušiť čítanie a pýtať sa detí, čo si asi myslia, že sa stane ďalej.
Ľubomíra Honíšková, autorka osobných kníh pre deti Príbehovo s bratom Dominikom.
Foto: Beba PhotographyMali by rodičia čítať deťom aj vtedy, keď už samé vedia čítať? Je to dôležité?
Dieťa aj samotný rodič by sa podľa mňa mali rozhodnúť sami, akú kombináciu samostatného a spoločného čítania preferujú. Ak dieťa čítať ešte len začína, nechajte ho trochu trénovať a potom za odmenu čítajte s ním. Je to pre neho motivácia, ako sa zlepšovať. Zároveň sa snaží napodobňovať čítanie rodiča, plynulosť aj tón reči. Väčšie deti, ktoré by sme už nemali nútiť do čítania rozprávok, môžeme k čítaniu motivovať aj tým, že doma budeme jednoducho čítať vlastné knihy.
Ako viesť deti k tomu, aby si začali čítať samé a robili to s chuťou?
Mali by sme im ukázať, že čítanie „je cool“. Že nič nenahradí ten pocit, keď sa ponoríte do sveta fantázie, úžasných príbehov, ktoré si môžete vysnívať a potom v nich tak trochu žiť. Mali by sme im poskytnúť zaujímavé čítanie. Ak sa orientujeme na nekvalitné, nudné knihy, ťažko dieťa presvedčíme o tom, že svet kníh je zábavný. Pre mňa sú v tomto ohľade naozaj dobrým nástrojom osobné knihy.
Čo je to osobná knižka a čo môže priniesť dieťaťu?
Je to kniha, ktorej príbeh je o konkrétnom dieťatku a je písaná každému drobcovi na mieru. Povedzme, že mamička malej Evky chce Evičku podporiť v čítaní. Kúpi jej teda osobnú knihu o rovnakej Evičke, dobrodružstvách s jej rodičmi a kamarátmi a naviac s poučným príbehom, veselými doplňovačkami a krásnymi obrázkami. Malá Evka sa už nevie dočkať, čo na ďalší deň v knihe zase vyvedie a na čítanie sa vďaka personalizácii teší, domýšľa si vlastné závery a rozvíja sa tak jej vzťah ku knižkám. Naviac vyfarbovanie a doplňovačky v osobných knihách Príbehovo rozvíjajú aj jej jemnú motoriku a celé čítanie sa tak pre ňu stáva veľkým zážitkom.
Autorku k tvorbe osobných kníh Príbehovo motivovali rodinné skúsenosti.
Foto: Beba PhotographyMôžete našim čitateľom odporučiť najlepšie knižky podľa vášho výberu od narodenia až dajme tomu do veku 15 rokov? Také, ktoré im môžu čítať rodičia a neskôr deti samé?
To je naozaj veľké časové rozmedzie (úsmev). Každé dieťatko má iný názor, iný vkus a tiež iné názory. V našej rodine „frčala“ u najmenších Moja prvá knižnica, klasické rozprávky ako Mach a Šebestová či Opice z našej police od Kristy Bendovej. Skvelá bola aj séria Grázlik Gabo, no a potom kultové príbehy Harryho Pottera. Keď sme ale začali tvoriť osobné knihy, stali sa u nás automaticky jednotkou.