Psychologička Eva Farkašová: Odmeny a tresty vo výchove? Všetko s mierou!

Eva Farkašová, psychologička, 16. decembra 2018 o 13:25

Psychologička Eva Farkašová z bratislavského Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie napísala pre náš web článok o tom, ako majú rodičia pristupovať k odmeňovaniu či trestaniu dieťaťa. Vo výchove podľa nej isté miesto majú, avšak nesmú poškodiť detskú osobnosť.

Eva Farkašová

Foto: Ľuboš Pilc, Pravda

„Všetko s mierou! Aj takto by sa dalo na úvod povedať k tejto téme. Platí to aj pre ďalšie oblasti a nielen vo vzťahu k deťom. Odmeňovanie a potrestanie sa deje nielen vo výchovných situáciách, ale týka sa aj dospelých v pracovnom procese. Každý z nás sa iste poteší, keď niekto pozitívne zareaguje na náš dobrý výkon, skutok, ocení výsledok úsilia. Zo svojej skúsenosti môžeme povedať, že je to pre nás povzbudením a odmenou. Odmena pritom môže mať rôznu podobu a takisto aj trest.

Vo výchove si to uvedomujeme v plnej miere. Pozitívna i negatívna spätná väzba má svoj význam, prispieva k formovaniu osobnosti dieťaťa – k rozvíjaniu či znižovaniu sebavedomia, spokojnosti či frustrácii, budovaniu postojov, posudzovaniu okolitého sveta. Ide však o to, čo, kedy a ako sa používa.

Forma odmeňovania sa odvíja od veku dieťaťa – predstavy o tom, čo kto považuje za odmenu (benefit), sú odlišné. Forma závisí aj od zásluh: niečo náročnejšie je oceňované viac, jednoduchšie zase menej. Vo výchove stanovujeme určité pravidlá, požiadavky, očakávania, určujeme hranice, čo je tolerovateľné a čo už nemožno akceptovať. Dieťa sa učí orientovať v daných medziach, pričom samozrejme prejavuje svoje „ja“, vkladá do činností svoje názory, predstavy, vôľu, ochotu, chápanie reality. Čo očakávame od dieťaťa teda súvisí nielen s jeho vekom, ale tiež s dosiahnutou vývinovou úrovňou, osobnostnou a emocionálnou výbavou.

Za odmenu nepovažujeme iba jej materiálne formy, napríklad v podobe čokolády, novej hračky, peňazí. Významné je ocenenie verbálne, napríklad pochvala, alebo neverbálne, sem patrí napríklad pohladkanie. Typ odmeňovania zvolíme podľa veku detí.

Nemali by sme plytvať s materiálnym podmieňovaním a oceňovaním typu: „Keď si odložíš všetky veci na poriadok, dostaneš čokoládku.“ Dieťa si na to zvykne a požiadavku bude plniť, iba ak dostane odmenu, alebo s prísľubom odmeny. Stráca tak záujem, snahu plniť požiadavky rodičov, prestáva to byť preňho záväzné. Môže to zájsť až k vyjednávaniu typu: „Urobím to, ak dostanem čokoládku.“

Efektívnou býva motivácia za pomoci prísľubu nemateriálnej odmeny, spoločnej aktivity. Rýchlo si poodkladaj veci, o chvíľu začne rozprávka. Alebo: Keď šikovne zješ obed, budeme sa hrať s vláčikom.

Dôležité je aj načasovanie – odmena by mala nasledovať pokiaľ možno bezprostredne po odmieňanej aktivite, neskoršia realizácia stráca na účinnosti. U starších detí takéto „prvoplánové“ odmeny samozrejme nemožno použiť. Prednostne však využívame tiež nemateriálne formy (pochvala, povzbudenie), drobné výhody (môže sa ísť hrať s deťmi), cieľové odmeny pri rôznych príležitostiach, ak už dieťa chápe odloženie odmeny, napríklad prázdninový pobyt či výlet s atraktívnym programom, do zaujímavej destinácie nielen v zahraničí.

Nie je však vhodné bežne zaradiť finančnú odmenu či nákup povedzme značkového oblečenia napríklad za dobré vysvedčenie – nemali by sme podporovať návyky spotrebného charakteru, postupne to môže byť pre rodičov finančne dosť vyčerpávajúce.

S trestami narábajte opatrne

Pri treste ako výchovnej metóde treba veľmi citlivo zvážiť jeho nutnosť, možné dôsledky v oblasti osobnosti a emócií dieťaťa a vplyv na vzťahy rodič a dieťa.

Tresty môžu mať tiež rôznu podobu od miernych verbálnych (pokarhanie, vyhrešenie) cez intenzívnejšie (krik, rozčuľovanie sa) k miernejším neverbálnym (izolovanie dieťaťa) až po rázne (bitka), prípadne ich kombinácie. Samotné použitie a výber formy trestu závisí aj od povahových čŕt rodičov. Či sú trpezliví alebo impulzívni, chápajúci či bezradní. Účinnosť zasa závisí aj od osobnostného vybavenia dieťaťa: časté alebo intenzívnejšie formy trestov môžu v deťoch vyvolávať strach, úzkosť, ale aj negativizmus, vzdorovitosť, agresívne reakcie či konanie.

Bežným trestom býva zákaz nejakej obľúbenej činnosti alebo naopak nútenie k neobľúbenej činnosti. Aj takéto pomerne mierne formy môžu vyvolávať v dieťati odpor a neprispejú k pochopeniu svojho „previnenia“. Za nevhodné považujeme fyzické tresty, vyhrážanie sa sankciami, odmietanie komunikácie a kontaktu s dieťaťom, vyjadrenia typu „Si zlý, nemám ťa rád“ môžu spôsobiť u dieťaťa škody v citovej aj osobnostnej oblasti. Vždy treba uvážiť, ako to bude dieťa prežívať a myslieť na to, či tým naozaj dosiahneme nápravu.

Časté alebo neuvážené používanie trestania za maličkosti môže viesť k rozvoju nežiadúcich vlastností, k narušeniu vzájomných vzťahov. Časté alebo neuvážené používanie odmien rovnako za maličkosti zasa môže viesť k rozvoju nežiadúcich vlastností – egoizmus, požadovačnosť, účelové správanie a podobne.

Navyše, rodičia by mali mať navzájom zladené požiadavky a kritériá hodnotenia dieťaťa, aby vo výchove postupovali podľa rovnakých princípov. Dobré i nevhodné správanie dieťaťa, jeho úspešné i neúspešné aktivity a výkony, omyly a nedostatky – toto všetko by sme s ním mali pokojne prediskutovať, objasniť si zámer, požiadavky a výsledky, aby si dieťa postupne uvedomilo svoje silné a slabé stránky, príčiny a následky svojho pôsobenia. Kde sa stala chyba, ako je možné jej predchádzať alebo ju napraviť. To je zároveň výchova k chápaniu sociálnych situácií a k zodpovednosti za svoje skutky v dobrom i zlom."





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

  • Obrázok Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Moje učenie s otcom trvalo asi 10 minút. Ako čerstvá prváčka som si robila domácu úlohu – šikmé čiarky. Mama bola v nočnej, otcovi nakázala, nech na mňa dohliadne. Tak teda stál nado mnou, ja celá strémovaná som neustále písala zle a gumovala až bola v zošite diera. Nato otec stratil trpezlivosť: „So mnou sa tiež nikto neučil, a tu som,“ mávol rukou a odišiel si čítať noviny. Odvtedy som sa učila sama, a – tu som.

  • Obrázok 10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    „Nerob! Prestaň! Neposlúchaš. Si zlý. Buď už chvíľu ticho! Nahneval si ma. Dávaj pozor!“ Koľko z týchto pokynov či konštatovaní deťom denne hovoríme? A navyše zbytočne, keďže o chvíľu ich v podobnej situácii musíme napomenúť zas? Aké vety by deti potrebovali počuť namiesto nich?

  • Obrázok Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    S novým rokom si mnohí rodičia dávajú novoročné predsavzatia. Zmeniť prístup vo výchove, naučiť potomka plávať, čítať, bicyklovať, zlepšiť známky na vysvedčení... Čo ale vaše deti urobí naozaj šťastnými? Odborníčka na sociálnej sieti odporúča zamerať sa na týchto 13 vecí.

  • Obrázok Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Detský plač alebo krik patria medzi faktory, ktoré dospelých vo vzťahu k deťom najviac stresujú. A hoci sa rodičia snažia v takých situáciách ako prvé dieťa upokojiť, veľmi často to robia (hoci v dobrej vôli) neúčinným spôsobom, ktorý ich vyčerpáva a deťom nepomáha.

  • Obrázok Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Koľko darčekov si nájdete pod stromčekom? Vianoce nie sú síce len o nich, väčšina detí sa však teší práve na moment prekvapenia, čo všetko si pod stromčekom nájde. A pre väčšinu dospelých sú najväčšou radosťou práve rozžiarené detské očká. Tak si to všetci vychutnajme!

  • Obrázok Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Desia vás predvianočné davy v nákupných centrách a rýchle zháňanie darčekov pod tlakom povinnosti, čo komu ešte? O tom, ako sa z Vianoc každoročne vytráca duchovný odkaz a nahrádza ho komercia, sa hovorí už dlhé roky. Zmena je len v našich rukách a začať s ňou možno aj teraz.

  • Obrázok Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Kto ako dieťa nemiloval vianočné pečenie? Spomienky na byt prevoňaný sladkými dobrotami, spoločnú prácu s mamou v radostnom očakávaní Vianoc si mnohí preniesli aj do dospelosti. Ak sa práve chystáte na pečenie medovníkov či iných pochúťok, určite zapojte aj deti. Aby ste všetko zvládli bez zbytočných stresov, ponúkame niekoľko tipov, ako sa im vyhnúť.

Ďalšie články v rubrike >