O historických udalostiach sa deti dozvedajú z kníh a filmov, na to najcennejšie, priamych pamätníkov sa však zabúda. Práve cez príbehy blízkych sú pritom dejiny najzaujímavejšie.
Foto: shutterstock.comK tomu ich má podnietiť spomínaná nová hra Mosty do minulosti, určená žiakom 8. a 9. ročníka základných škôl. Chce ich motivovať, aby sa svojich rodinných príslušníkov pýtali, ako prežívali svoj každodenný život, ale i rôzne historické udalosti. Práve cez osobné príbehy blízkych si lepšie priblížia politické dejiny zhruba od polovice 20. storočia.
„Žiaci si pri preberaní tohto dejepisného učiva často neuvedomujú, že ide o udalosti, ktoré ich babka či dedko prežívali osobne, či už ako priami alebo nepriami aktéri,“ vysvetlila autorka projektu Simona Posch. Hra Mosty do minulosti im teda prostredníctvom spomienok blízkych môže pomôcť priblížiť veľké politické dejiny, navyše môže pozitívne ovplyvniť aj medzigeneračnú komunikáciu v rodinách.
Do svojej výučby ju zatiaľ zaradili učitelia dejepisu na šiestich základných školách v rôznych kútoch Slovenska. Skúša ju okolo 150 žiakov, prevažne deviatakov.
„Deti majú možnosť trošku nazrieť do historikovej práce, dozvedieť sa niečo o svojich najbližších a v konečnom dôsledku aj o reáliách. Možno práve teraz, keď prežili dlhšie obdobie doma so svojou rodinou, je vhodný čas na to skúmať, ako sa žilo kedysi,“ konštatoval učiteľ Jakub Behrík z Cirkevnej základnej školy Romualda Zaymusa v Žiline, ktorý sa so svojimi žiakmi zapojil do projektu.