Ocenenie Vnímavá škola dostala aj maďarská základka v Moldave nad Bodvou. Začlenila rómske a sociálne znevýhodnené deti

gb, 16. decembra 2018 o 12:31

Ocenenie Vnímavá škola získalo deväť škôl z rôznych regiónov Slovenska. Nezisková organizácia Eduma tak vyzdvihla školské zariadenia, ktoré sa snažia začleniť do vzdelávania aj žiakov s hendikepom, inou etnicitou alebo s poruchami učenia.

Slávnostné vyhlásenie ocenení.

Foto: EDUMA

Jednou z ocenených škôl je aj Základná škola s vyučovacím jazykom maďarským v Moldave nad Bodvou. Navštevuje ju 500 žiakov, ktorí pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia a sú prevažne z rómskych rodín. „Naša škola prešla premenou. Keď sa stala školou pre ďalšie spádové oblasti v našom meste, obávali sme sa kultúrnych rozdielov, konfliktov a toho, či bude možné pokojné spolunažívanie detí. Túžili sme po tom, aby bolo školské prostredie prospešné pre každého žiaka, aby dokázalo zohľadniť jeho individualitu a zároveň naplniť jeho potreby. Neboli sme si istí, či zvládneme situáciu a zabezpečíme plnohodnotný a férový prístup ku každému a či sa samotné deti dokážu vzájomne akceptovať a začleňovať,“ hovorí riaditeľka školy Andrea Papp.

„Zamerali sme sa predovšetkým na motiváciu, rozvíjanie nadaných žiakov, podporu individuálneho začlenenia žiakov a na zvyšovanie všeobecnej vzdelanosti. Teší nás, že sme presvedčili aj samotných rodičov, aby bolo vzdelávanie ich detí prioritou. To však nestačí, usilujeme sa rozvíjať našu školu ďalej,“ dodáva riaditeľka.

Medzi Vnímavými školami sú aj Základná škola na ulici Juraja Fándlyho v Seredi, Základná škola s materskou školou na ulici Komenského v Smoleniciach, Základná škola na ulici Železničná v Bratislave, Základná škola s materskou školou vo Vištuku, Základná škola s materskou školou na ulici Školská v Pečovskej Novej Vsi, Súkromná základná škola s materskou DSA v Lučenci, Základná škola na ulici Na dolinách v Trenčíne a Základná škola Pribinova v Novákoch. Každá z nich hľadá spôsoby, ako začleniť do vzdelávania aj žiakov s hendikepom, inou etnicitou alebo s poruchami učenia. Sú to školy, ktoré o inklúzii nielen hovoria, ale ju aj zavádzajú do praxe.

V rozvíjaní inkluzívneho prístupu na jednotlivých školách pomáhali aj mentorky a odborníčky na inklúziu, ktoré ich pravidelne navštevovali. Okrem toho pracovali na mapovaní inklúzie na školách, čo doteraz nikto na Slovensku nerobil. „Školy trápi nedostatok financií na inkluzívne tímy alebo na pedagogických asistentov. Ale tiež oveľa viac vnímam unavených učiteľov, riaditeľov i zástupcov škôl. Počas mentorovania som stretla vynikajúcich učiteľov, ktorí denne odovzdávajú deťom maximum. V triede, kde má učiteľ rôzne skupiny žiakov a rozdeľuje úlohy, funguje v móde ako dispečer na letisku. Učiteľom veľmi chýba podpora a supervízia,“ vysvetľuje jedna z mentoriek Zuzana Révészová, ktorá sa rozprávala s mnohými učiteľmi i žiakmi.

Zaujímavé tiež je, ako vidia svoje školy samotné deti. „Prajú si, aby si niekto vypočul ich názory. To nám vyšlo aj z rozhovorov na školách. Sú všeobecne málo vypočuté – doma, aj v škole. Dostávajú úlohy, pokyny, príkazy, ale rodičia aj učitelia sa s nimi málo rozprávajú. Nikto nemá čas. Rodičia veľa pracujú, učitelia zasa musia preberať učivo. Myslím, že učitelia by tiež radi prijali viac času a pohody na vyučovaní,“ dodáva mentorka.

Organizácia Eduma odovzdala aj ďalšie ocenenia – Vnímavá firma a Vnímavá inštitúcia. Vnímavou firmou sa stali dve spoločnosti – Adient Slovakia a Kovotvar, výrobné družstvo, Kúty. Adient Slovakia sa od začiatku svojho pôsobenia snaží o podporu komunít a tento rok sa rozhodla adoptovať školu zapojenú do programu Vnímavá škola. Kovotvar získal ocenenie za pozitívny prístup v zamestnávaní Rómov a za prístup k rómskym zamestnancom, ktorí tvoria až tretinu Kovotvaru, čo je pre firmu významné číslo.

Vnímavou inštitúciou sa stali Detský domov Studienka v Bratislave a Detský domov Macejko z Malaciek. „Sú to inštitúcie, ktoré sa roky snažia o kvalitnejší život detí a mladých ľudí v detských domovoch, sústavne vzdelávajú svojich zamestnancov a profesionálnych rodičov a ak je to čo i len trocha možné, snažia sa o návrat detí do rodín,“ vysvetľuje riaditeľka organizácie Eduma Andrea Haršányová.






Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Hendikepy - ďalšie články

  • Obrázok Mladá mamička prakticky nevidí, ale veľmi sa teší zo života: Som hrdá, aká som a čo som dokázala

    Mladá mamička prakticky nevidí, ale veľmi sa teší zo života: Som hrdá, aká som a čo som dokázala

    Majka Ondrejkovičová (39) z Martina je prakticky nevidiaca. Trpí takzvaným rúrkovitým videním, čo znamená, že dokáže ako tak vidieť len periférne, a aj to len za pekného slnečného počasia. Napriek tomu však zdarne vychováva dve malé dcérky a tretie dieťatko očakáva.

  • Obrázok Dáma s hranostajom od postihnutej Aničky je v dražbe na pomoc hendikepovaným

    Dáma s hranostajom od postihnutej Aničky je v dražbe na pomoc hendikepovaným

    Obdivujete Dámu s hranostajom alebo slávne Slnečnice? Svetoznáme obrazy v Leonarda da Vinciho a Vincenta van Gogha síce získať nemôžete, ich unikátne repliky, ktoré namaľovala Anička Huťová s Downovým syndrómom však áno. Na obe diela prebieha v týchto dňoch dražba, ktorej výťažok pôjde na umeleckú terapiu postihnutých detí i dospelých.

  • Obrázok Keď zviera dokáže viac ako lekár

    Keď zviera dokáže viac ako lekár

    Keď nevládze človek, nastupujú zvieratá. Platí to aj v liečbe, kde sú psy či kone vďačným a nenahraditeľným pomocníkom. Pomáhajú zlepšovať fyzický aj psychický stav, podľa odborníkov sa však stále nevyužívajú v maximálnej možnej miere.

  • Obrázok Dojímavé video chlapčeka, z ktorého ide obrovská sila. Všetci sa môžeme učiť

    Dojímavé video chlapčeka, z ktorého ide obrovská sila. Všetci sa môžeme učiť

    Človeku sa tisnú do očí slzy, zároveň sa však od dieťaťa má čo učiť. Z postihnutého chlapčeka, ktorý si sám bez reptania pokojne nasadzuje protézu, akoby to bola detská skladačka, ide úžasná sila. Schopnosť prijať realitu taká, aká je, zbytočne nelamentovať nad niečím, čo sa nedá zmeniť a venovať sa tomu, čo možné je. Kto z nás to dokáže?

  • Obrázok Má 12 rokov a život bez budúcnosti. Chlapca zničil matkin alkoholizmus

    Má 12 rokov a život bez budúcnosti. Chlapca zničil matkin alkoholizmus

    Túži po láske, ale nevie ju prijať, túži po kamarátoch, ale nedokáže s nimi vychádzať. Michal má 12 rokov, a pred sebou žiadnu budúcnosť. Za jeho smutný osud môže alkohol, ktorému prepadli jeho rodičia, a ktorý si matka neodoprela ani v tehotenstve.

  • Obrázok Mamička Johanky s Downovým syndrómom: Náš život je veľmi bohatý

    Mamička Johanky s Downovým syndrómom: Náš život je veľmi bohatý

    Oravčanka Johanka Kondelová sa narodila s Downovým syndrómom, jej rodičia však nechceli, aby sa vzdelávala v špeciálnych školách, ale bežných. A išli si za tým sebavedomo už od škôlky. „K tomuto rozhodnutiu sme dospeli po uvedomení si, čo je pre Johanku dôležité. Bolo jasné, že potrebuje zdravé vzory v správaní či reči. Tieto deti sa totiž rýchlo učia napodobňovaním,“ vraví v rozhovore Johankina mamička Viera.

  • Obrázok Na vozíku a sám vychoval dve deti: „Je jedno, či chodíte, alebo nie. Dôležité je, ako žijete svoj život“

    Na vozíku a sám vychoval dve deti: „Je jedno, či chodíte, alebo nie. Dôležité je, ako žijete svoj život“

    Optimizmus a radosť zo života by mohol vyučovať na vysokej škole. Hoci je Jan Lacko už 26 rokov na vozíku, sám dokázal po rozvode perfektne vychovať dve deti. Ľudia ho za to potľapkávali po pleciach, on však nechápal, čo je na tom obdivuhodného. „Či na vozíku, alebo nie, o deti som sa postarať musel,“ vraví rozhodne.

Ďalšie články v rubrike >