Kto je ďalší?"> Kto je ďalší?">

Nová linka má pomôcť riaditeľom a učiteľom s kyberšikanou

SITA, 27. februára 2020 o 03:11

Pomôcť školám s kyberšikanou by mohla novovzniknutá neanonymná linka pomoci Kto je ďalší?

Problém s kyberšikanou má riešiť nová linka pomoci.

Foto: Shutterstock.com

Ako informoval autor projektu a prezident občianskeho združenia eSlovensko Miroslav Drobný, linka bude pilotne v prevádzke do konca školského roka 2019/2020. Táňa Ivanič Rybanská z Linky detskej istoty povedala, že túto snahu vníma ako pokračovanie aktivít projektu eSlovensko „Bezpečnejší internet“.

Programový riaditeľ internetovej poradne pre mladých IPčko Marek Madro aj riaditeľ Linky detskej dôvery Vladimír Lichner uviedli, že vítajú každú aktivitu, ktorá môže pomôcť deťom a mládeži v online priestore a v školskom prostredí.

Neanonymná linka má pomáhať všetkým školám, od materských až po univerzity, ale aj iným vzdelávacím a výchovným inštitúciám vrátane centier pre rodiny a deti. Riaditeľ školy, učiteľ či výchovný poradca môžu nahlásiť problém cez internetový kontaktný formulár, v ktorom načrtnú problematiku. Povinné je vypísanie kontaktných údajov a meno školy.

Po nahlásení prípadu tvorcovia kontaktujú školu do 24 hodín a poskytnú im pomoc. „V prípade potreby školu navštívia odborníci,“ priblížil Drobný a dodal, že výber odborníkov bude závisieť od konkrétneho prípadu.

Dospelí sa môžu obrátiť aj na iné poradné orgány. Napríklad Linka detskej istoty prevádzkuje aj poradne pre dospelých volajúcich v záujme dieťaťa. Do sociálno-právnej poradne sa môžu dovolať každý štvrtok a v sobotu od 13:30 do 19:30 a do psychologickej poradne každú stredu v rovnakom čase.

Podľa zástupkyne riaditeľky Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Aleny Kopányiovej sa riaditelia aj učitelia v prípade šikany a kyberšikany môžu obrátiť na odborných zamestnancov v rezorte školstva. Napríklad na školského psychológa alebo na školské zariadenia - Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, ktoré sa nachádza takmer v každom okrese a v oblasti prevencie spolupracuje so školami.

Madro z poradne Ipčko poznamenal, že aktuálne sú formy násilia v online priestore na vzostupe a za mesiac zaznamenajú na svojich linkách priemerne vyše 60 prípadov. Rybanská priblížila, že na ich linke za rok 2019 zaznamenali vyše 650 hovorov, ktoré sa primárne alebo sekundárne týkali kyberšikany.

V porovnaní s rokom 2018, keď evidovali takmer 570 hovorov, tak ide o nárast. Rastie aj počet hovorov týkajúcich sa šikany. V roku 2018 zaznamenali takmer 640 hovorov, vlani to bolo o vyše 200 viac. Rybanská dodala, že s touto témou im volajú častejšie aj dospelí.

Lichner vysvetlil, že väčšina klientov, ktorí sa im ozývajú v súvislosti s kyberšikanou, sú zároveň zainteresovaní aj v problematike tradičného šikanovania. „Samotné kyberšikanovanie, bez súvislosti s tradičným šikanovaním, tvorí v našej praxi menej ako jedno percento našich kontaktov,“ priblížil.

Doplnil, že z hľadiska ich praxe je počet prípadov kyberšikanovania i tradičného šikanovania dlhodobo vyrovnaný na úrovni päť až desať percent kontaktov mesačne. Dodal, že sa mení v súvislosti s obdobím školského roka. Viac problémov zaznamenajú po začiatku školského roka, keď sa deti vrátia do škôl.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Školák - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >