Nerobme z detí psychopacientov, učme ich prekonávať problémy, vyzýva bývalý minister školstva

ahojmama, 31. mája 2024 o 06:13

O tom, že psychický stav našej mládeže nie je v najlepšej kondícii, niet pochýb. Pribúda detských depresií, samovrážd, prípadov sebapoškodzovania, šikany a podobne. Čo je za tým?

Čo ju trápi?

Foto: Shutterstock.com

Odborníci to vysvetľujú súbehom viacerých faktorov: nezdravý životný štýl, virtuálny život na sociálnych sieťach, nedostatok pohybu, priameho kontaktu s kamarátmi, nedostatočná komunikácia s rodičmi, a tiež dlhodobo napätá atmosféra v spoločnosti, ktorá sa začala covidovou pandémiou a nezmyselnými opatreniami vlády Igora Matoviča.

Na psychike detí a mládeže má nemalý (ak nie zásadný) podiel aj to, ako k deťom pristupujeme a ako ich berieme. Bývalý minister školstva Juraj Draxler je presvedčený, že práve v tomto smere sa to už preháňa. „Prestaňme tak intenzívne psychologizovať deti,“ vyzval nedávno na sociálnej sieti.

Spomenul článok, ktorý si prečítal v médiách o tom, ako môže atentát na premiéra Roberta Fica traumatizovať maturantov a ako k nim preto treba „citlivo“ pristupovať, s ktorým nesúhlasí. „Ak niečo takého tínedžera žerie, tak, verte mi, je to je vysokou pravdepodobnosťou x úplne iných vecí, bližšie k nemu, ako niečo, čo videl v spravodajstve. A ak majú mladí úzkosť zo spravodajských videí, tak to bude skôr tým, že im ju niekto vštepuje, napríklad úzkostliví rodičia,“ konštatuje na svojom facebookovom profile.

Ako pripomína, práve s takýmito prístupmi sa v posledom čase akoby roztrhlo vrece, čo považuje za nie dobré. „Nejaký psychológ v rozhovore vysvetľuje, ako „citlivo“ s deťmi spracúvať tému vojny na Ukrajine. Inde matka úzkostlivo vysvetľuje, ako maličkú dcéru pripravuje na to, že by sa ju mohol niekedy pokúsiť obchytkávať nejaký zlý ujo. A bol som už aj v škole, kde na každom rohu visí plagát s rozsiahlym popisom, čo v prípade šikany. To už je naozaj príliš.“

Juraj Draxler pripúšťa, že je dobré, ak majú deti k dispozícii v škole (alebo inde) psychológa pre riešenie problematických prípadov, nie však, ak sa to preháňa, resp. ak sa v deťoch samotných vyvoláva pocit, že by mali byť niečím traumatizované.

„Ak neustále deti „scitlivujeme“, úpenlivo im vysvetľujeme, že sa majú o svojich problémoch porozprávať, a celkovo sa s nimi rozprávame „psychologizujúco“, tak si akurát s najväčšou pravdepodobnosťou aktívne vychovávame bytosti, ktoré sa budú cítiť nesvoje, alebo si zo sveta spravia ihrisko pre pasívne agresívne hry a sebestredné kampane,“ myslí si bývalý minister, politológ i vysokoškolský pedagóg.

Dajme deťom vzory, nie deprimované celebrity

Juraj Draxler bol od novembra 2014 do marca 2016 ministrom školstva vo vláde Roberta Fica.

Foto: PRAVDA, Ľuboš Pilc
Pripomína zásadný fakt, a to, že život je o tom, aby sme sa naučili riešiť problémy – a práve s tým by mali deti vyrastať predovšetkým. „Človek, ktorý má nejaké vyššie ciele, tie problémy prekonáva, pretože sa potrebuje prepracovať k tým vyšším métam. Jack London este na prahu dospelého veku nevedel čítať a hladoval, neskôr sa z neho stal jeden z najznámejších spisovateľov svojej éry (a oslavoval práve nezdolnosť muža). Marie Curie-Sklodowska urobila pre ľudstvo kľúčové objavy v zložitých materiálnych podmienkach a popri starostlivosti o dve deti, z ktorých jedno vyrástlo do ďalšej nositeľky Nobelovej ceny. Sergej Koroľov skončil načas v pracovnom tábore, s ťažkými zdravotnými dôsledkami aj tak neskôr otvoril éru ľudstva v kozme,“ uviedol Juraj Draxler s tým, že práve takéto príklady by sa mali deťom pripomínať namiesto prehnanej starostlivosti o ich duševné zdravie, či náhodou nie sú niečím traumatizované.

Bohužiaľ, súčasný trend je skôr opačný – médiá sú plné článkov o depresiách a mentálnych problémoch. „Navyše sa podávajú v rámcoch typickej plytkosti doby. Táto celebrita má problémy s depresiami, aj hentá športovkyňa má záchvaty úzkosti a podobne. Na jednej strane to až tak neprekvapuje. Neuróza je typický stav modernej spoločnosti. Vyrovnávanie sa so životom v sterilných kanceláriách, so sterilnými vzťahmi, s mobilitou určenou prechádzaním jasnými koridormi a sedením v aute, potrebami uspokojenými zabaleným jedlom a nespontánnymi pokusmi o živočíšnosť, a najmä potreba vyrovnávať sa s tým, do čoho človek vyrástol v dospelosti – to všetko samozrejme vedie aj k prejavom histriónstva a hystérie, k hľadaniu náhražkového hrdinstva v zapájaní sa do nejakých politizujúcich príbehov sveta, v niektorých prípadoch večným aktivizmom pre aktivizmus samotný. A chodením k psychoterapeutovi, prípadne jedením tabletiek, samozrejme.“

Spoločnosť podľa Juraja Draxlera potrebuje viac otvorenosti, kritickosti, schopnosti čeliť výzvam. „Potrebuje sa baviť o tom, čo je pod povrchom tej umelosti mnohých životov, o kapitalistických vzťahoch, ale aj o vyšších cieľoch, o povznášajúcich životných osudoch, o civilizačných výzvach a odkazoch histórie.“ A práve o tom by bolo treba hovoriť aj s deťmi.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >