Oddychujú či nie?
Foto: shutterstock.comAj keď je odpočinok u detí okrem spánku tiež spájaný najčastejšie s pokojovými aktivitami ako sedenie, ležanie či nejaká pokojná hra, v skutočnosti to veľmi často neznamená ozajstný relax, skutočnú regeneráciu na úrovni tela, mysle a emócií.
Ako pripomína na sociálnej sieti detská psychologička Jana Kubíčková, k fyzickej regenerácii detského organizmu dochádza, len ak má dieťa v prvom rade možnosť psychologického odpočinku. Na svojom profile Tisíc tvárí radosti vysvetľuje, že mozog dieťaťa môže odpočívať, keď sú naplnené jeho primárne potreby, keď sa cíti emočne a psychicky v bezpečí a má istotu citovej väzby s rodičom.
„Súčasne má možnosť uvoľniť nahromadenú energiu skrz prirodzený pohyb, znížiť hladinu stresu, pohnúť emóciami a spracovať svoje zážitky,“ dodáva psychologička. Cieľom je regenerovať nervový systém dieťaťa tak, aby mohlo bez uvoľňovania stresových hormónov prijímať nové podnety, učiť sa, vytvárať nové nervové spojenia, riadiť zdravý rast, uzdravovanie a obnovu tkanív.
„Preto, i keď aktivity, v ktorých prebieha neurologický, psychický a emočný odpočinok dieťaťa, nezodpovedajú bežnej predstave toho, ako má dieťa odpočívať, je ich pochopenie a zaradenie do každodenného režimu dieťaťa veľmi dôležité,“ dodáva odborníčka.
Čo teda je skutočný oddych pre dieťa?
Pohyb – fyzické vyčerpanie, hry, ktoré uvoľňujú nahromadenú energiu, zvyšujú sebadôveru a autonómiu
Spoločná hra s rodičom – pri ktorej sa môže dieťa slobodne prejaviť, podľa vlastných pravidiel
Nuda – aktívne vyhľadávanie vlastných podnetov, „len tak byť“
Voľne vedená relaxácia – ktorú si dieťa vyhľadá samé, napríklad spev, hra na hudobný nástroj a podobne
Fyzické dotyky – znižujú stresovú hladinu, patrí sem aj úsmev, pohladenie a podobne
Nasýtenie fyzických potrieb – spánok, jedlo, pitný režim, čerstvý vzduch, pohyb, krátkodobé nepohodlie spojené so zážitkami a podobne
Hľadanie niečoho – kooperatívne hry, úlohy, výzvy, pri ktorých sa niečo objavuje, dosahuje, pokusy, uspokojovanie zvedavosti, bádanie
Rozvoj fantázie – rozprávky, knihy, divadlo, čítanie, voľné tvorenie
Blízkosť rodiča – spoločný spánok
Kedy dieťa neodpočíva, hoci by sa mohlo zdať, že áno?
Nútené aktivity – keď má dieťa nakázané ležať, sedieť, ticho a pokojne sa hrať a podobne
Organizované hry – vo väčších kolektívoch podľa pravidiel dospelých, ktoré si deti samé neorganizujú
Organizovaný čas – krúžky, nariadené voľnočasové aktivity
Nútené relaxačné aktivity – ktoré dieťaťu nevyhovujú, nie je na ne pripravené
Absencia fyzických dotykov a prejavov náklonnosti – vrátane oddeleného spania v rannom detstve
Presycovanie potrieb dieťaťa – preťaženie dieťaťa nadmerným programom v snahe zabaviť ho a všestranne rozvíjať
Súťaživé hry – vyvolávajú stres, idú podľa vopred daného plánu
Pasívna zábava – sledovanie obrazovky, hranie elektronických hier – namiesto regenerácie zahlcujú nervový systém
Trávenie času bez rodičov – v izbe, hernom kútiku, v kolektívoch, keď je dieťa ešte malé
(Zdroj: Tisíc tvárí radosti, FB)