Je vaše dieťa ľavák alebo pravák? Podľa tohto to najľahšie rozoznáte

Patricia Poprocká, 31. augusta 2020 o 04:06

Jasné to môže byť od najútlejšieho veku a rodičia to nemusia vôbec riešiť. Ľavorukosť nie je hendikep, môže sa ním ale stať, ak by ľaváka chcel niekto pretvárať na praváka. To môže viesť k tikom, zajakaniu, pomočovaniu či poruchám učenia.

Ľavák alebo pravák? A záleží na tom?

Foto: shutterstock.com

Je dobré poznať, ktorú ruku vaše dieťa uprednostňuje, aby ste mu mohli dostatočne vyjsť v ústrety. „Ak je dieťatko pravák, dominantná a vedúca hemisféra mozgu je ľavá. Ak je pravák, dominantná je hemisféra pravá,“ vysvetľuje Barbora Horváthová zo sociologicko-pedagogickej poradne Astarté v príručke Rodičia a ja.

Aj keď sa v minulosti ľudia mylne domnievali, že ľaváctvo je choré a neprirodzené, nie je to tak. Ľaváci existovali odjakživa, už v dobe kamennej, o čom svedčia archeologické nálezy nástrojov, používaných výlučne ľavákmi, pripomína Barbora Horváthová. Aj dnes sú niektoré predmety vyrábané špeciálne pre ľavákov, napríklad perá, pravítka, peňaženky, nože a podobne.

Precvičovať ľavákov na pravákov netreba, najlepšie je nechať dieťa, nech si samé vyberie, čo mu je prirodzenejšie. Okrem jednoznačnej ľavorukosti (laterality) sa však vyskytuje aj lateralita neurčitá, nevyhranená dominancia, keď dieťa používa prednostne raz ľavú a raz pravú ruku. Aj to by mali rodičia nechať tak.

Ľavorukosť dieťaťa rozoznáte podľa nasledovných prejavov:
- Ak sa dieťa pri uchopení hračky, ktorú má na pravej strane, radšej celé otočí, len aby si ju mohlo zobrať ľavou rukou
- Pri kreslení uprednostňuje ľavú ruku
- Keď kladie kocky na seba, uprednostňuje tiež svoju dominantnú ruku, pretože je to jemná činnosť
- Keď zopne ruky tak, že sa navzájom prepletú prsty, na 70 percent ostane hore palec dominantnej ruky a keď ich človek prehodí, cíti sa neprirodzene
- Necháme dieťa nakresliť domček ľavou i pravou rukou – nakreslený dominatnou rukou bude očividne krajší
(zdroj: Barbora Horváthová)

„Dieťa má mať od malinkého malička možnosť slobodne a bez obmedzovania používať dominantnú rúčku. Žiak si má zásadne sám zvoliť, ktorou rukou bude písať a učiteľ ho v tom má bez ohľadu na predsudky podporovať,“ zdôrazňuje Barbora Horváthová s tým, že ľaváctvo je rovnocenné praváctvu a rovnako prirodzené.
Pri nútení používať druhú ruku sa u dieťaťa môžu vyskytnúť tieto problémy:
+ fyzický a psychický nepokoj, nesústredenosť
+ zmena správania – agresivita, neurotickosť, utiahnutosť
+ neurózy, úzkostlivosť, negativizmus
+ nočné pomočovanie – napätie vznikajúce potláčaním vôle písať prirodzene zvolenou rukou sa v spánku takto dostane von
+ tiky v tvári, zmiznú, ak dieťa prestaneme nútiť
+ odpor ku škole, nechuť učiť sa, strácanie pomôcok, zhoršený prospech
+ poruchy reči, koktavosť a zajakávanie sa a tiež oneskorený vývoj reči
(zdroj: Barbora Horváthová)





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >