Čo je dôležité pri detskom stravovaní. Osem dobrých rád

Patricia Poprocká, 3. decembra 2018 o 06:00

Cukrík, piškótu alebo čokoládu? Aj keď si mnohí myslia, že deti a sladkosti patria k sebe, nie je to tak. Detská strava môže byť chutná a zdravá zároveň, je len na rodičoch, čo deťom naservírujú na tanier. Dôležité je začať od samotného začiatku, ešte keď sa ešte ako bábätká oboznamujú s prvými jedlami.

Zdravá strava môže chutiť celej rodine.

Foto: shutterstock.com

To, čo dieťa začne jesť v bábätkovskom veku, môže ovplyvniť jeho stravovacie návyky v budúcnosti. Niekoľkomesačné bábätko nepozná nič iné okrem mlieka a toho, čo mu ponúknete. Všetko, čo dostane, bude brať ako prirodzené.

Ak ho teda nebudete privykať na sladké čokolády, piškóty, nebudú mu chýbať, a ako sladkosť mu postačí ovocie či medové koláčiky z ovsených vločiek, ktoré mu pripravíte.

„Je dôležité viesť dieťa k zdravému stravovaniu. Podľa predpokladov trendu obezity bude v roku 2020 obéznych 60 miliónov detí,“ varuje prezidentka obezitologickej sekcie Slovenskej diabetologickej spoločnosti Ľubomíra Fábryová.

Neodporúča spoliehať sa na hotové príkrmy, ktoré pre bábätká predávajú v obchodoch. Hoci v spotrebiteľoch vyvolávajú dojem, že poskytujú bábätku všetko, čo potrebuje, nie je to však tak. „Soľ zrejme neobsahujú, môžu tam však byť sacharidy, ktoré nie sú priaznivé pre vývoj dieťatka,“ pripomína. Nehovoriac ešte o konzervantoch, ktoré zaručujú trvanlivosť. Doktorka Fábryová dáva za príklad jablkové pyré. „Ak si ho aj kúpite v kapsičke, je chuťovo úplne iné než to, ktoré si pripravíte doma.“

Tu je ešte niekoľko tipov odborníčok, na čo všetko pri stravovaní prihliadať.

1. Sezónne a lokálne


Pri ovocí a zelenine sa držte dvoch zásad: sezónne a lokálne. Teda - žiadne polotovary ani lákavo vyzerajúce ovocie zo supermarketov. Najlepšie je kupovať od farmárov, z tržníc, takzvaný bedničkový predaj. „Suroviny, z ktorých sa jedlo pripravuje, by mali byť z chemicky neošetrených potravín,“ hovorí Anetta Vaculíková, spoluautorka knihy Prvé príkrmy. A poctivo vyrobené. „Teda normálny poctivý jogurt, nie mlieko, do ktorého sa primiešajú probiotiká v prášku,“ dodáva Eva Blaho, ďalšia zo spoluautoriek spomínanej knihy.

2. Čo najmenej éčok


Ďalšia zásada je – čo môžete, pripravte si doma. Dokonca aj také dobroty ako pribináčik či müsli. Vždy lepšie kúpiť čisté vločky a do nich si primiešať, čo chcete, ako kúpiť už hotové, s množstvom cukru, konzervovaného ovocia a – chemických prísad. Existuje množstvo receptov na detské bezéčkové a zdravé dobroty.

3. Žiaden cukor


Ak netreba, neslaďte. Ovocie má dosť cukrov samo o sebe, ide len o to, aby ste na to privykli aj detské chuťové poháriky. Ak pripravujete nejaké kašičky, celkom bez problémov stačí prisladiť samotným ovocím. Prípadne medom, či sladidlami, ktoré sa na Slovensku používali v minulosti, napríklad obilný slad. „Využívali to naše prastaré mamy, vráťte sa k tomu, Netreba sa báť upúšťať od bežných sladidiel,“ hovorí Anetta Vaculíková. Ak už cukor, tak hnedý a v malých množstvách.

4. Jedzte spolu


Aj keď privykáte na našu stravu bábätko, neservírujte mu zvlášť iné jedlo. „Deti nevyčleňujme, chcú to, čo my,“ pripomína Katarína Ovečková Medveďová, tretia spoluautorka knihy Prvé príkrmy. Napríklad zeleninový základ môže byť rovnaký aj pre obed dospelých, dieťaťu však odoberte vopred, a zvyšok dokoreňte podľa chuti. A niekedy netreba ani to. „V Indii už polročným deťom dávajú jedlo okorenené karí či kardamónom, v Mexiku zasa sladkosti s čili,“ približuje Eva Blaho. Dieťa nie je izolovaný ani hlúpy tvor. Prirodzene chce jesť to, čo ostatní pri stole. A ak uvidí, že oni majú niečo iné, hádajte, za čím sa bude ťahať?

5. Čo s mäsom?


Vegetariánstvo odborníčky neodporúčajú. Ako vraví Eva Blaho, v mäse je dôležité železo a zinok, ktoré dieťa potrebuje. Netreba však mäso mať každý deň, dva – trikrát do týždňa je až až. A aj tu platí heslo: lokálne, bez chemikálií a s jasným pôvodom.

6. Aká múka?


Zdravé varenie a pečenie je zo špaldovej či ražnej múky. Pozor ale, detský organizmus nie je zrelý na to, aby dokázal celozrnné veci stráviť, preto sa odporúča kombinovať aj s bielou múkou, a určite hladkou.

7. Nechajte rozhodovať dieťa


O tom, čo jesť, akým spôsobom a koľko, by malo rozhodnúť samotné dieťa. Časy, kedy pred nás rodičia či učiteľky v škôlkach položili plný tanier s: „A toto zješ!“, sú dávno preč. Neprinieslo to osoh ani nám, a neprinieslo by to ani teraz deťom. „Nech jedia podľa svojej chuti a ako dokážu,“ zdôrazňuje Eva Blaho. Tak sa aj najjednoduchšie naučia samostatnému jedeniu s príborom. Nebojte sa, naučia sa, i keď sa to pri pohľade na neporiadok okolo ročného dieťaťa naozaj nechce veriť.

8. Dojčenie neobmedzujte


Ak dieťa dojčíte, pokračujte i po zavedení príkrmov. Nemusíte jedlom nahrádzať dojčenie. Mlieko dávajte bábätku tak, ako pred príkrmami - kedykoľvek a koľkokoľvek si zažiada.



Zdravie - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >