Riaditeľ revúckej základnej školy Emil Valko verí, že ľudia sa k pestovaniu postupne vrátia.
Foto: ZŠ J. A. Komenského RevúcaNa výučbu kedysi bežného, dnes unikátneho predmetu podľa riaditeľa revúckej školy Emila Valka musia byť učitelia ochotní venovať sa pestovateľským prácam. Vedenie školy zasa musí jeho výučbu musí podporiť.
„U nás sme to podporili a učitelia k tomu vzťah majú. Deťom vôbec nevadí, že idú von a robia. Baví ich to, pokiaľ im to ukážete a vediete ich k tomu,“ povedal.
Žiaľ, ani v ich škole to však už nie je tak celkom to, čo bývalo. „Nie je to však už klasické rýľovanie veľkých plôch, ako to bolo za našich čias, ale aspoň ukážka toho, že s pôdou sa dá robiť, deti si môžu niečo vypestovať a bude to výsledok ich práce,“ povedal Emil Valko.
Pestovateľské práce dnes už nie sú povinnou súčasťou školských osnov ako pred štyridsiatimi rokmi. V rámci predmetu Technika, ktorá sa na ZŠ vyučuje od 5. do 9. ročníka, je ale niekoľko rôznych tematických celkov a jedným z nich je i starostlivosť o rastliny.
Mnohé školy však po roku 1989 zlikvidovali školské dielne a takmer všetky zlikvidovali aj pozemky na pestovanie. „My sme však časť pozemku na tento účel zachovali a dodnes ho využívame,“ vraví riaditeľ Valko, ktorý verí, že ľudia sa k starostlivosti o pôdu vrátia.
„Maličké záhrady budú časom vznikať viac ako teraz. Možno ľudia začnú pestovať aj v mestách, vo vnútroblokoch činžiakov,“ zakončil.
Na pestovateľských prácach sa už nerýľuje vo veľkom, aj malé políčka sú však lepšie než nič.
Foto: ZŠ J. A. Komenského RevúcaANKETA: