Dobrý vzťah s dieťaťom si vytvárajte už od malička.
Foto: Shutterstock.comAko sa zhoršenie vzťahov prejavuje? Dieťa je menej ochotné komunikovať, uzatvára sa do seba, je plačlivé, pociťuje nejakú krivdu, má agresívne prejavy. Pýtajte sa, čo sa vlastne prihodilo, že sa vzťahy zhoršili? Dá sa to konkrétne identifikovať, alebo je to kontinuálne a ani sme nepostrehli začiatok? Za zamyslenie stojí, či zmenu mohol spôsobiť nejaký zážitok, určitá situácia. V takom prípade je vhodné porozprávať sa o tom, vysvetliť si, prečo k tomu došlo, ako to kto vidí, posudzuje a podobne.
Vekom sa deti viac odpútavajú od rodičov, môžu byť menej zdieľne, situácie riešia skôr s kamarátmi (rodičia tomu nerozumejú, majú zbytočné reči...). Túto skutočnosť musíme brať na vedomie, prílišné kontrolovanie, priveľa otázok nemusí sedieť každému.
Aj keď sa to týka menších detí, mali by sme sa pokúsiť prísť na to, čo za tým je. Urobili sme niekde chybu? Dieťa môže postrehnúť zmenu v našom správaní, čo si ani nemusíme uvedomovať, ale navonok je to zreteľné (máme ťažkosti – v práci, zdravotné, vo vzťahu k partnerovi alebo k ďalším členom rodiny). Najskôr teda skúsme nájsť príčinu zhoršených vzťahov s dieťaťom. A ak sa dá, hneď vyriešiť tento problém. Situácia možno vyžaduje urobiť pár opatrení na našej strane.
Snažte sa zachovať pokoj v náročnejších situáciách
Dieťa vycíti napätie, zneistie, čo sa prenesie do jeho správania k vám. Pokojné zvládanie rôznych ťažkostí či nepríjemností prispeje k celkovej pozitívnej atmosfére.Venujte dieťaťu viac času a pozornosti
Pre menšie deti sú prioritou hry, rozprávky, rôzne spoločné aktivity doma i vonku. Nájdime si čas na takéto činnosti, nie je to strata času. U starších ide aj o rozvíjanie ich záujmov, schopností či predpokladov v jednotlivých oblastiach. Tu by sme sa nemali spoliehať iba na mimoškolské krúžky, dieťa viac ocení, ak sa na zvolenej činnosti budeme podieľať osobne (šport, umenie) – hneď bude oveľa viac tém na rozhovor. Obvyklá odpoveď dieťaťa na otázku „Čo bolo dnes v škole?“ je „Nič“, nanajvýš „Nič moc.“ Zaujímajme sa konkrétnejšie o jeho aktivity doma, v škole i mimo školy.Viac sa s deťmi smejte
Výchova je síce vážna vec, ale veselé prežívanie každodenných udalostí robí život príjemnejším, všetkých pozitívne naladí. Prísnosť, striktné vyžadovanie toho, aby dieťa dodržovalo určené pravidlá, to môže u detí vyvolávať úzkosť, strach, negatívne pocity. Je na nás, aby sme pripravili, sprostredkovali také situácie, ktoré sú milé, kde sa môžeme zasmiať. Samozrejme, že to neznamená zľahčovanie vážnych vecí. No pri hrách, výletoch, rozhovoroch a iných spoločných aktivitách je vhodné vytvárať neformálne prostredie, ktoré umožňuje zapojiť humor, spoločne sa zabaviť. Deti to ocenia. A naša autorita tým neutrpí.Nemajte prehnané nároky
Zmena správania dieťaťa môže vyplývať aj z príliš náročných požiadaviek. Dieťa môže byť zneistené (Nezvládnem to.), znechutené (Je to otrava, nechce sa mi.), porovnáva sa s inými deťmi, na ktoré sa dané požiadavky nekladú. Náročnosť posudzujeme vzhľadom na vek dieťaťa, jeho osobnostné vlastnosti, povahové črty, schopnosti, záujmy a iné osobitosti. Všetky uvedené položky by sme mali brať do úvahy skôr, než vyslovíme požiadavky, kritiku.V snahe upraviť, zlepšiť vzťahy s dieťaťom je žiaduce prejavovať viac pochopenia pre jeho situáciu a súčasne je potrebná sebareflexia – čo najobjektívnejší pohľad na seba, svoje správanie, prejavy vo výchove, no aj vo vzťahu k druhým ľuďom.