Dostupnosť vždy a všade. Aj telefonovať ale treba vedieť.
Foto: shutterstockHoci je dnes pre mnohých mladých pohodlnejšia písomná komunikácia cez rýchle textové správy, je dôležité, aby ovládali aj základy etikety telefonovania. Tu sú hlavné zásady.
Pozdrav a predstavenie sa
Mala by to byť samozrejmosť, ale už ani nie je. Ak voláte niekomu na mobil a chcete s ním prebrať niečo závažné, tak je ešte dobré opýtať sa, či má volaný práve čas, resp. si s ním dohodnúť iný termín. Dieťa to môže trénovať napríklad na telefonátoch babke či iným členom rodiny.Primeraná hlasitosť
Aj keď neviete, ako má ten druhý nastavený v telefóne zvuk, platí, že do telefónu sa nekričí. Najmä ak ste v spoločnosti cudzích ľudí, napríklad v električke, reštaurácii alebo na iných verejných miestach. Hovorte pomaly, zrozumiteľne a tak hlasno, aby vás počul ten druhý, nemusia všetci naokolo. Upozorňujte na to i deti.Neskáče sa do reči
Hovoriť môže len jeden. Ak hovoria dvaja naraz, nik nerozumie, čo vlastne znie. Je to vlastne rovnako ako v rozhovore z očí do očí. Naučte deti, nech si vypočujú, čo ten druhý hovorí a potom nech hovoria svoje.Odpovedá sa
Ak aj práve nepoznáte odpoveď, povedzte to, prípadne tomu druhému oznámte, že premýšľate nad odpoveďou, nemáte slov a podobne. Skrátka opíšte momentálny stav. Vzhľadom na to, že sa navzájom ľudia nevidia, mlčanie v telefóne vyvoláva neistotu – či došlo k chybe spojenia alebo neprimeranej reakcii toho druhého.Prítomný v hovore
Ak dieťa telefonuje, skúste mu vytvoriť prostredie, aby ho nerozptyľovalo nič iné. Nech sa práve nehrá, nekreslí, neobeduje. Už samotný telefón s množstvom funkcií je veľkou skúškou jeho schopnosti sa sústrediť. Ak si dieťa zvykne, že telefonovanie je činnosť sama o sebe, ľahšie bude ovládať toto umenie i v dospelosti.Volá sa v správny čas
Iste, keď je ide o život, na čase nezáleží. S vecou, ktorá môže počkať do rána, však nie je vhodné otravovať niekoho vo večerných hodinách. Čas, kedy možno telefonovať o pracovné veci, je zhruba do siedmej, nanajvýš pol ôsmej večer. Odporúčaný čas na súkromné telefonáty, ak nejde o vyslovene najbližších ľudí, je do deviatej, resp. desiatej, podľa toho, kedy chodí človek spávať. Deti by však o takomto čase by už mali byť v posteli. Ale iste, ak chcú zaželať niekomu blízkemu cez telefón dobrú noc, treba im vyhovieť. Pokiaľ ide o nevyrušovanie toho druhého, oproti minulosti je tu dnes jedna výhoda – ak si nie sme istí, môžeme najprv poslať textovú správu, či danému človeku vyhovuje, ak by sme mu v tejto chvíli zavolali.Vecne a stručne
Platí síce, že lepšie byť v kontakte aspoň cez telefón ako vôbec, ale aj tak by sa malo telefonovať vecne a stručne. Žiadne hodinové horúce linky, aj keď vy ste možno milovníkom dlhého telefonovania, nemusí to tak byť v prípade človeka na druhom konci linky. Kedysi platilo, že hovor by nemal trvať dlhšie ako tri minúty. A napokon, vždy lepšie sa rozprávať naživo ako cez telefón.Pokiaľ sa dá, milo
Nevieme vždy, v akom rozpoložení sa nachádza človek, ktorému voláme, vieme však byť milí za každých okolností. Telefonáty v hneve či hystérii ničomu a nikomu nepomôžu, ak sme v takom stave, skúsme sa najprv upokojiť a potom telefonovať. Napokon, toto platí aj pri bežnej komunikácii, nielen telefonickej.Pozor na textové správy
Ako sme už spomenuli, mnohým ľuďom dnes textové správy nahrádzajú telefonovanie. Ich výhodou je, že nimi priamo človeka nevyrušujete, pozrie si ich, keď má čas, odpíše, keď má čas, resp. nemusí reagovať vôbec, ak nechce. Aj esemesky alebo čety by však mali byť napísané gramaticky správne. Preklep je ospravedlniteľný viac než pravopisná hrúbka.ANKETA: