Smartfóny nás robia hlúpejšími, depresívnejšími, zábudlivými a nespavými – tak prečo ich dávame deťom?

Gabriela Bachárová, 29. októbra 2019 o 04:49

Práve takto sa v článku na webe austrálskej Macquarie univerzity pýta neurovedec Mark Wiliams, ktorý varuje pred nadmerným používaním mobilov nielen dospelými, ale predovšetkým deťmi: „Keď vieme, ako veľmi im používanie moderných technológií ubližuje, ako je možné, že k nim majú často neobmedzený prístup?“

Deťom mobily do rúk vlastne - vôbec nepatria.

Foto: Shutterstock.com

Vedec prezentoval viacero výskumov, ktoré dokazujú neblahý vplyv mobilov na psychické zdravie človeka. Negatívami sú napríklad znížená frekvencia skutočných medziľudských kontaktov, nedostatok spánku, depresia a neschopnosť orientovať sa v priestore. Zhoršujú sa aj pamäť, koncentrácia či poznávacie funkcie, Mark Wiliams sa nebojí hovoriť doslova o hlúpnutí pod vplyvom mobilov.

„Je veľa dôkazov, že informácie, ktoré sa naučíte v digitálnom svete, sa neuchovávajú dobre a neprenášajú sa do reálneho sveta,“ vraví Mark Wiliams. „Kvôli neprestávajúcim signálom, bzučaniu a pípaniu skáčete z úlohy na úlohu a nesústredíte sa,“ popisuje.

Ak deti komunikujú s ostatnými prevažne v online svete, veľmi negatívne to ovplyvňuje ich sociálne kontakty v „offline“ prostredí. Zhoršuje sa schopnosť empatie, teda vcítenia sa do ostatných, deti prestávajú byť schopné rozoznať emócie druhých a správne si vyložiť výrazy tváre u kamarátov či rodinných príslušníkov. Nehovoriac o tom, že sa celkovo znižuje záujem o osobné stretnutia a vzájomnú spoluprácu, každý sa takpovediac hrá na svojom vlastnom piesočku.

Smartfóny pôsobia vyslovene ako drogy, používatelia sa od nich nedokážu odstrihnúť a aby dosiahli uspokojenia, musia neustále „zvyšovať dávky“, teda predlžovať svoju prítomnosť v online prostredí.

„Vzhľadom k tomu, čo vieme o vplyve smartfónov a digitálnych zariadení na naše mozgy, je desivé vidieť, že ich používajú už veľmi malé deti,“ uvádza vedec, ktorý sa o modernú techniku a jej negatívne účinky začal zaujímať, keď jeho deti začali chodiť do školy.

Profesor nesúhlasil s požiadavkou školy, aby každý žiak mal svoj vlastný mobil, ktorý by mu slúžil vo výuke. Svojim potomkom telefóny do školy jednoducho nedal a ako pripomenul, veľa podnikateľov, ktorí zbohatli na vývoji a predaji moderných technológií, vlastným deťom ich používanie zakázalo a dobre vedeli prečo. Ako príklad spomenul Billa Gatesa a zosnulého Stevea Jobsa. „Prečo by ste mali deťom dávať niečo tak návykové, ako je napríklad gamblerstvo?“ pýta sa neurovedec.

Online učenie pod paľbou kritiky

Deťom mobily, tablety či počítače do rúk patria, pretože sa ich prostredníctvom učia, tvrdia často zastánci virtuálneho sveta. Ako však upozorňuje Mark Wiliams, nič nie je vzdialenejšie realite. Ak si deti niečo prečítajú na obrazovke, zapamätajú si až o tretinu informácií menej, ako keby si to isté prečítali na papieri.

Dokazuje to aj výskum z Nórska. Jedna skupina detí dostala informácie na obrazovke, druhá na papieri. Obidve skupiny pak museli ukázať, čo si zapamätali. Asi neprekvapí, že deti, ktoré mali text na starom dobrom papieri, sa toho naučili viac.

„Vie sa tiež, že ak sa na smartfóne niečo učíte, je málo pravdepodobné, že by ste znalosti mohli preniesť do skutočného sveta,“ tvrdí Wiliams a ako príklad uvádza výskum, podľa ktorého deti, ktoré sa naučili stavať kocky v digitálnom prostredí, nedokázali preniesť novú schopnosť do skutočného sveta a museli sa to učiť „od nuly“.

Učenie sa pomocou techniky je problematické aj kvôli neustálemu vyrušovaniu dieťaťa vo forme najrôznejších upozornení, notifikácií, ktoré si pýtajú jeho pozornosť. Nie je tak schopné sústrediť sa dlhšiu dobu na jednu vec. Okrem porúch koncentrácie sa deti tráviace nadmerný čas na mobile či počítači v oveľa vyššej miere stretávajú aj s poruchami pamäte.

Používanie mobilov či počítačov je síce pre deti lákavé, ale vedie k depresiám a niektoré prieskumy dokonca ukazujú vzťah medzi trávením času s technikou a sebevražednosťou detí a mladých ľudí. Snažte sa preto obmedziť blikajúce zariadenia u vašich detí, prospejete im tak viac, ako si možno myslíte.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

  • Obrázok Výskum: Predškoláci len ťažko rozpoznajú emócie u ľudí s rúškami

    Výskum: Predškoláci len ťažko rozpoznajú emócie u ľudí s rúškami

    Tím vedcov z Talianskeho technologického inštitútu vo svojej štúdii upozorňuje, že nosenie rúšok môže ovplyvniť správny vývoj schopností detí v oblasti učenia sa sociálnej interakcii.

  • Obrázok Sedem viet, ktoré by si mal pamätať každý rodič

    Sedem viet, ktoré by si mal pamätať každý rodič

    Rodičovstvo nie je vždy jednoduché, ale zasa ani nič nezvládnuteľné. Veľa závisí od psychickej pohody rodiča, jeho mentálneho nastavenia a uhle pohľadu na ten ktorý výchovný problém. Ak máte občas pocit, že vám už všetko prerastá cez hlavu a neviete, ako ďalej, možno vám pomôže niektorá z nasledujúcich myšlienok.

  • Obrázok Historik Tomáš Hrubý o tvorbe rodokmeňov: „Slováci majú často šľachtických predkov.“

    Historik Tomáš Hrubý o tvorbe rodokmeňov: „Slováci majú často šľachtických predkov.“

    „Asi najväčšou kuriozitou bol objav, že predok skúmaného rodu pôsobil v zbojníckej družine Juraja Jánošíka," vraví historik Tomáš Hrubý, ktorý sa profesionálne venuje tvorbe rodokmeňov. V rozhovore sa dozviete, či je aj laik schopný pátrať v archívoch a matrikách, čo všetko sa pri tom o svojich predkoch môže dozvedieť a prečo by sme si ich mali vážiť.

  • Obrázok Čo je najpodstatnejšie vo výchove dieťaťa? Spokojná mama i bezpodmienečná láska

    Čo je najpodstatnejšie vo výchove dieťaťa? Spokojná mama i bezpodmienečná láska

    „Najdôležitejšia je šťastná, spokojná, vyrovnaná a primerane vzdelaná mama so zmyslom pre humor, ktorá žije v harmonickom spolužití s partnerom aj sama so sebou a ktorá si so svojím dieťaťom dokáže vytvoriť vzťah založený na láske a dôvere," tak znie jedna z výherných odpovedí v našej súťaži o päť vstupeniek na online seminár o tom, ako nás v živote ovplyvňuje detstvo. Náš web je mediálnym partnerom podujatia.

  • Obrázok Keď deti kradnú... Kedy treba spozornieť a čo robiť? 8 rád odborníčky

    Keď deti kradnú... Kedy treba spozornieť a čo robiť? 8 rád odborníčky

    Ktoré dieťa nikdy nič neukradlo? Situáciu, kedy si dieťa zobralo niečo z obchodu bez zaplatenia, muselo riešiť veľa rodičov. Dokedy je to svojím spôsobom normálne a čo robiť, ak dieťa kradne opakovane?

  • Obrázok Dažďové ihriská. Tu deťom nikto nezakazuje skákať do kaluží

    Dažďové ihriská. Tu deťom nikto nezakazuje skákať do kaluží

    „Neskáč do tej kaluže, budeš mokrý a špinavý!“ Túto, u nás tak rozšírenú vetu, vo Švédsku deti nepočujú. Z dažďa severania urobili prednosť, dokonca začali budovať špeciálne ihriská, v ktorých sa najlepšie hrá, keď vonku prší. Dobre vedia, že len máločo deti milujú viac ako skok do mláky. Len máločo pritom deti milujú viac ako pocit, keď skočia do vody.

  • Obrázok 5 vecí, ktoré sa môžeme naučiť len od detí

    5 vecí, ktoré sa môžeme naučiť len od detí

    To by tak bolo, ak by deti mohli vychovávať svojich rodičov! Všetci by sa celkom určite cítili šťastnejšími.

Ďalšie články v rubrike >