Smartfóny nás robia hlúpejšími, depresívnejšími, zábudlivými a nespavými – tak prečo ich dávame deťom?

Gabriela Bachárová, 29. októbra 2019 o 04:49

Práve takto sa v článku na webe austrálskej Macquarie univerzity pýta neurovedec Mark Wiliams, ktorý varuje pred nadmerným používaním mobilov nielen dospelými, ale predovšetkým deťmi: „Keď vieme, ako veľmi im používanie moderných technológií ubližuje, ako je možné, že k nim majú často neobmedzený prístup?“

Deťom mobily do rúk vlastne - vôbec nepatria.

Foto: Shutterstock.com

Vedec prezentoval viacero výskumov, ktoré dokazujú neblahý vplyv mobilov na psychické zdravie človeka. Negatívami sú napríklad znížená frekvencia skutočných medziľudských kontaktov, nedostatok spánku, depresia a neschopnosť orientovať sa v priestore. Zhoršujú sa aj pamäť, koncentrácia či poznávacie funkcie, Mark Wiliams sa nebojí hovoriť doslova o hlúpnutí pod vplyvom mobilov.

„Je veľa dôkazov, že informácie, ktoré sa naučíte v digitálnom svete, sa neuchovávajú dobre a neprenášajú sa do reálneho sveta,“ vraví Mark Wiliams. „Kvôli neprestávajúcim signálom, bzučaniu a pípaniu skáčete z úlohy na úlohu a nesústredíte sa,“ popisuje.

Ak deti komunikujú s ostatnými prevažne v online svete, veľmi negatívne to ovplyvňuje ich sociálne kontakty v „offline“ prostredí. Zhoršuje sa schopnosť empatie, teda vcítenia sa do ostatných, deti prestávajú byť schopné rozoznať emócie druhých a správne si vyložiť výrazy tváre u kamarátov či rodinných príslušníkov. Nehovoriac o tom, že sa celkovo znižuje záujem o osobné stretnutia a vzájomnú spoluprácu, každý sa takpovediac hrá na svojom vlastnom piesočku.

Smartfóny pôsobia vyslovene ako drogy, používatelia sa od nich nedokážu odstrihnúť a aby dosiahli uspokojenia, musia neustále „zvyšovať dávky“, teda predlžovať svoju prítomnosť v online prostredí.

„Vzhľadom k tomu, čo vieme o vplyve smartfónov a digitálnych zariadení na naše mozgy, je desivé vidieť, že ich používajú už veľmi malé deti,“ uvádza vedec, ktorý sa o modernú techniku a jej negatívne účinky začal zaujímať, keď jeho deti začali chodiť do školy.

Profesor nesúhlasil s požiadavkou školy, aby každý žiak mal svoj vlastný mobil, ktorý by mu slúžil vo výuke. Svojim potomkom telefóny do školy jednoducho nedal a ako pripomenul, veľa podnikateľov, ktorí zbohatli na vývoji a predaji moderných technológií, vlastným deťom ich používanie zakázalo a dobre vedeli prečo. Ako príklad spomenul Billa Gatesa a zosnulého Stevea Jobsa. „Prečo by ste mali deťom dávať niečo tak návykové, ako je napríklad gamblerstvo?“ pýta sa neurovedec.

Online učenie pod paľbou kritiky

Deťom mobily, tablety či počítače do rúk patria, pretože sa ich prostredníctvom učia, tvrdia často zastánci virtuálneho sveta. Ako však upozorňuje Mark Wiliams, nič nie je vzdialenejšie realite. Ak si deti niečo prečítajú na obrazovke, zapamätajú si až o tretinu informácií menej, ako keby si to isté prečítali na papieri.

Dokazuje to aj výskum z Nórska. Jedna skupina detí dostala informácie na obrazovke, druhá na papieri. Obidve skupiny pak museli ukázať, čo si zapamätali. Asi neprekvapí, že deti, ktoré mali text na starom dobrom papieri, sa toho naučili viac.

„Vie sa tiež, že ak sa na smartfóne niečo učíte, je málo pravdepodobné, že by ste znalosti mohli preniesť do skutočného sveta,“ tvrdí Wiliams a ako príklad uvádza výskum, podľa ktorého deti, ktoré sa naučili stavať kocky v digitálnom prostredí, nedokázali preniesť novú schopnosť do skutočného sveta a museli sa to učiť „od nuly“.

Učenie sa pomocou techniky je problematické aj kvôli neustálemu vyrušovaniu dieťaťa vo forme najrôznejších upozornení, notifikácií, ktoré si pýtajú jeho pozornosť. Nie je tak schopné sústrediť sa dlhšiu dobu na jednu vec. Okrem porúch koncentrácie sa deti tráviace nadmerný čas na mobile či počítači v oveľa vyššej miere stretávajú aj s poruchami pamäte.

Používanie mobilov či počítačov je síce pre deti lákavé, ale vedie k depresiám a niektoré prieskumy dokonca ukazujú vzťah medzi trávením času s technikou a sebevražednosťou detí a mladých ľudí. Snažte sa preto obmedziť blikajúce zariadenia u vašich detí, prospejete im tak viac, ako si možno myslíte.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

  • Obrázok Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Moje učenie s otcom trvalo asi 10 minút. Ako čerstvá prváčka som si robila domácu úlohu – šikmé čiarky. Mama bola v nočnej, otcovi nakázala, nech na mňa dohliadne. Tak teda stál nado mnou, ja celá strémovaná som neustále písala zle a gumovala až bola v zošite diera. Nato otec stratil trpezlivosť: „So mnou sa tiež nikto neučil, a tu som,“ mávol rukou a odišiel si čítať noviny. Odvtedy som sa učila sama, a – tu som.

  • Obrázok 10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    „Nerob! Prestaň! Neposlúchaš. Si zlý. Buď už chvíľu ticho! Nahneval si ma. Dávaj pozor!“ Koľko z týchto pokynov či konštatovaní deťom denne hovoríme? A navyše zbytočne, keďže o chvíľu ich v podobnej situácii musíme napomenúť zas? Aké vety by deti potrebovali počuť namiesto nich?

  • Obrázok Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    S novým rokom si mnohí rodičia dávajú novoročné predsavzatia. Zmeniť prístup vo výchove, naučiť potomka plávať, čítať, bicyklovať, zlepšiť známky na vysvedčení... Čo ale vaše deti urobí naozaj šťastnými? Odborníčka na sociálnej sieti odporúča zamerať sa na týchto 13 vecí.

  • Obrázok Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Detský plač alebo krik patria medzi faktory, ktoré dospelých vo vzťahu k deťom najviac stresujú. A hoci sa rodičia snažia v takých situáciách ako prvé dieťa upokojiť, veľmi často to robia (hoci v dobrej vôli) neúčinným spôsobom, ktorý ich vyčerpáva a deťom nepomáha.

  • Obrázok Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Koľko darčekov si nájdete pod stromčekom? Vianoce nie sú síce len o nich, väčšina detí sa však teší práve na moment prekvapenia, čo všetko si pod stromčekom nájde. A pre väčšinu dospelých sú najväčšou radosťou práve rozžiarené detské očká. Tak si to všetci vychutnajme!

  • Obrázok Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Desia vás predvianočné davy v nákupných centrách a rýchle zháňanie darčekov pod tlakom povinnosti, čo komu ešte? O tom, ako sa z Vianoc každoročne vytráca duchovný odkaz a nahrádza ho komercia, sa hovorí už dlhé roky. Zmena je len v našich rukách a začať s ňou možno aj teraz.

  • Obrázok Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Kto ako dieťa nemiloval vianočné pečenie? Spomienky na byt prevoňaný sladkými dobrotami, spoločnú prácu s mamou v radostnom očakávaní Vianoc si mnohí preniesli aj do dospelosti. Ak sa práve chystáte na pečenie medovníkov či iných pochúťok, určite zapojte aj deti. Aby ste všetko zvládli bez zbytočných stresov, ponúkame niekoľko tipov, ako sa im vyhnúť.

Ďalšie články v rubrike >