Smartfóny nás robia hlúpejšími, depresívnejšími, zábudlivými a nespavými – tak prečo ich dávame deťom?

Gabriela Bachárová, 29. októbra 2019 o 04:49

Práve takto sa v článku na webe austrálskej Macquarie univerzity pýta neurovedec Mark Wiliams, ktorý varuje pred nadmerným používaním mobilov nielen dospelými, ale predovšetkým deťmi: „Keď vieme, ako veľmi im používanie moderných technológií ubližuje, ako je možné, že k nim majú často neobmedzený prístup?“

Deťom mobily do rúk vlastne - vôbec nepatria.

Foto: Shutterstock.com

Vedec prezentoval viacero výskumov, ktoré dokazujú neblahý vplyv mobilov na psychické zdravie človeka. Negatívami sú napríklad znížená frekvencia skutočných medziľudských kontaktov, nedostatok spánku, depresia a neschopnosť orientovať sa v priestore. Zhoršujú sa aj pamäť, koncentrácia či poznávacie funkcie, Mark Wiliams sa nebojí hovoriť doslova o hlúpnutí pod vplyvom mobilov.

„Je veľa dôkazov, že informácie, ktoré sa naučíte v digitálnom svete, sa neuchovávajú dobre a neprenášajú sa do reálneho sveta,“ vraví Mark Wiliams. „Kvôli neprestávajúcim signálom, bzučaniu a pípaniu skáčete z úlohy na úlohu a nesústredíte sa,“ popisuje.

Ak deti komunikujú s ostatnými prevažne v online svete, veľmi negatívne to ovplyvňuje ich sociálne kontakty v „offline“ prostredí. Zhoršuje sa schopnosť empatie, teda vcítenia sa do ostatných, deti prestávajú byť schopné rozoznať emócie druhých a správne si vyložiť výrazy tváre u kamarátov či rodinných príslušníkov. Nehovoriac o tom, že sa celkovo znižuje záujem o osobné stretnutia a vzájomnú spoluprácu, každý sa takpovediac hrá na svojom vlastnom piesočku.

Smartfóny pôsobia vyslovene ako drogy, používatelia sa od nich nedokážu odstrihnúť a aby dosiahli uspokojenia, musia neustále „zvyšovať dávky“, teda predlžovať svoju prítomnosť v online prostredí.

„Vzhľadom k tomu, čo vieme o vplyve smartfónov a digitálnych zariadení na naše mozgy, je desivé vidieť, že ich používajú už veľmi malé deti,“ uvádza vedec, ktorý sa o modernú techniku a jej negatívne účinky začal zaujímať, keď jeho deti začali chodiť do školy.

Profesor nesúhlasil s požiadavkou školy, aby každý žiak mal svoj vlastný mobil, ktorý by mu slúžil vo výuke. Svojim potomkom telefóny do školy jednoducho nedal a ako pripomenul, veľa podnikateľov, ktorí zbohatli na vývoji a predaji moderných technológií, vlastným deťom ich používanie zakázalo a dobre vedeli prečo. Ako príklad spomenul Billa Gatesa a zosnulého Stevea Jobsa. „Prečo by ste mali deťom dávať niečo tak návykové, ako je napríklad gamblerstvo?“ pýta sa neurovedec.

Online učenie pod paľbou kritiky

Deťom mobily, tablety či počítače do rúk patria, pretože sa ich prostredníctvom učia, tvrdia často zastánci virtuálneho sveta. Ako však upozorňuje Mark Wiliams, nič nie je vzdialenejšie realite. Ak si deti niečo prečítajú na obrazovke, zapamätajú si až o tretinu informácií menej, ako keby si to isté prečítali na papieri.

Dokazuje to aj výskum z Nórska. Jedna skupina detí dostala informácie na obrazovke, druhá na papieri. Obidve skupiny pak museli ukázať, čo si zapamätali. Asi neprekvapí, že deti, ktoré mali text na starom dobrom papieri, sa toho naučili viac.

„Vie sa tiež, že ak sa na smartfóne niečo učíte, je málo pravdepodobné, že by ste znalosti mohli preniesť do skutočného sveta,“ tvrdí Wiliams a ako príklad uvádza výskum, podľa ktorého deti, ktoré sa naučili stavať kocky v digitálnom prostredí, nedokázali preniesť novú schopnosť do skutočného sveta a museli sa to učiť „od nuly“.

Učenie sa pomocou techniky je problematické aj kvôli neustálemu vyrušovaniu dieťaťa vo forme najrôznejších upozornení, notifikácií, ktoré si pýtajú jeho pozornosť. Nie je tak schopné sústrediť sa dlhšiu dobu na jednu vec. Okrem porúch koncentrácie sa deti tráviace nadmerný čas na mobile či počítači v oveľa vyššej miere stretávajú aj s poruchami pamäte.

Používanie mobilov či počítačov je síce pre deti lákavé, ale vedie k depresiám a niektoré prieskumy dokonca ukazujú vzťah medzi trávením času s technikou a sebevražednosťou detí a mladých ľudí. Snažte sa preto obmedziť blikajúce zariadenia u vašich detí, prospejete im tak viac, ako si možno myslíte.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

  • Obrázok Nenahraditeľná blízka duša, ktorej si môžeme vyliať srdce. Päť znakov, podľa ktorých ju spoznáme

    Nenahraditeľná blízka duša, ktorej si môžeme vyliať srdce. Päť znakov, podľa ktorých ju spoznáme

    Niet nad dobrú kamarátku, bútľavú vŕbu, ktorej sa môžeme vyžalovať, keď sa nám zdá, že nám všetko akosi prerastá cez hlavu. Niekedy naozaj stačí iba sa vyrozprávať, aby nám bolo lepšie, niekedy ale rozhovor nepomôže, dokonca naopak, cítime sa ešte horšie. Dôvod? Možno sme sa jednoducho nerozprávali s tou správnou osobou. Ako rozpoznať dobrého poslucháča, pred ktorým si môžeme takpovediac vyliať srdce?

  • Obrázok 10 silných stránok introvertných detí

    10 silných stránok introvertných detí

    Mať doma introvertné dieťa, z toho nie je nadšený asi žiadny rodič. Častá je obava, že toto psychické nastavenie potomkovi v živote skôr ublíži ako prospeje. Veď je tiché, nepriebojné, má málo kamarátov, ujdú mu všetky príležitosti... Rodičia sa často snažia malého introverta prerobiť. Núkajú mu spoločnosť iných detí, postrkujú ho dopredu - a ono to, samozrejme, nezaberá. Namiesto potlačovania introvertnosti je lepšie vyzdvihnúť jej pozitíva.

  • Obrázok Ako sa stať asertívnym rodičom, ktorého budú deti rešpektovať

    Ako sa stať asertívnym rodičom, ktorého budú deti rešpektovať

    Agresívny rodič na dieťa kričí, ponižuje ho a neváha svoje argumenty podporiť bitkou. Pasívny rodič dovolí, aby mu potomok skákal po hlave. Najlepší výchovný prístup má asertívny rodič. K dieťaťu sa správa s rešpektom a ohľadom na jeho potreby, nedovolí však, aby ho ovládalo.

  • Obrázok Čo treba deťom k šťastiu. Okrem lásky a pozornosti aj týchto sedem vecí

    Čo treba deťom k šťastiu. Okrem lásky a pozornosti aj týchto sedem vecí

    Šťastné deti. Čo potrebujú k tomu, aby boli šťastné? Okrem našej lásky, pozornosti či darčekov k sviatkom sú dôležité aj ďalšie záležitosti. Na prvý pohľad môžu pre ne predstavovať nekomfort, pre zdravý vývoj a ich sebahodnotu sú však dôležité.

  • Obrázok Krásne zamyslenie pediatričky: „Kričať na deti a biť ich, to je ako rozšliapať im lego...“

    Krásne zamyslenie pediatričky: „Kričať na deti a biť ich, to je ako rozšliapať im lego...“

    Hnevá, dostane jednu na zadok a je vybavené. Výchova „ručne stručne“ má u nás stále dosť zástancov, hoci o jej škodlivom vplyve už bolo povedaného a napísaného naozaj veľa.

  • Obrázok Štyri kroky k vnútornému šťastiu podľa veľkého čínskeho mysliteľa. Budete prekvapení, aké to sú

    Štyri kroky k vnútornému šťastiu podľa veľkého čínskeho mysliteľa. Budete prekvapení, aké to sú

    Peniaze, drahé auto či mobil v nás možno vyvolajú chvíľkový pocit šťastia, ktorý však s tým ozajstným nemá veľa spoločné. Rád, ako dosiahnuť vnútornú vyrovnanosť a radosť, je dnes ako maku, starodávny čínsky filozof Lao-c‘, jeden zo zakladateľov taoizmu, vidí cestu v týchto štyroch zásadách.

  • Obrázok Čo ak sa raz bude hodiť... Veľký prehľad liniek pomoci, kam môžu volať deti v kríze

    Čo ak sa raz bude hodiť... Veľký prehľad liniek pomoci, kam môžu volať deti v kríze

    Duševný stav slovenských detí nie je dobrý, zhodujú sa odborníci na psychické zdravie. Pribúda dokonca pokusov o samovraždu, je viac depresií aj porúch správania. Rýchla odborná pomoc však u nás zaostáva za vyspelým svetom, na detských psychiatrov sa čaká dlhé mesiace, ak sa vôbec podarí nejakého zohnať. V kritických chvíľach však môže pomôcť obyčajný telefón.

Ďalšie články v rubrike >