Deťom mobily do rúk vlastne - vôbec nepatria.
Foto: Shutterstock.comVedec prezentoval viacero výskumov, ktoré dokazujú neblahý vplyv mobilov na psychické zdravie človeka. Negatívami sú napríklad znížená frekvencia skutočných medziľudských kontaktov, nedostatok spánku, depresia a neschopnosť orientovať sa v priestore. Zhoršujú sa aj pamäť, koncentrácia či poznávacie funkcie, Mark Wiliams sa nebojí hovoriť doslova o hlúpnutí pod vplyvom mobilov.
„Je veľa dôkazov, že informácie, ktoré sa naučíte v digitálnom svete, sa neuchovávajú dobre a neprenášajú sa do reálneho sveta,“ vraví Mark Wiliams. „Kvôli neprestávajúcim signálom, bzučaniu a pípaniu skáčete z úlohy na úlohu a nesústredíte sa,“ popisuje.
Ak deti komunikujú s ostatnými prevažne v online svete, veľmi negatívne to ovplyvňuje ich sociálne kontakty v „offline“ prostredí. Zhoršuje sa schopnosť empatie, teda vcítenia sa do ostatných, deti prestávajú byť schopné rozoznať emócie druhých a správne si vyložiť výrazy tváre u kamarátov či rodinných príslušníkov. Nehovoriac o tom, že sa celkovo znižuje záujem o osobné stretnutia a vzájomnú spoluprácu, každý sa takpovediac hrá na svojom vlastnom piesočku.
Smartfóny pôsobia vyslovene ako drogy, používatelia sa od nich nedokážu odstrihnúť a aby dosiahli uspokojenia, musia neustále „zvyšovať dávky“, teda predlžovať svoju prítomnosť v online prostredí.
„Vzhľadom k tomu, čo vieme o vplyve smartfónov a digitálnych zariadení na naše mozgy, je desivé vidieť, že ich používajú už veľmi malé deti,“ uvádza vedec, ktorý sa o modernú techniku a jej negatívne účinky začal zaujímať, keď jeho deti začali chodiť do školy.
Profesor nesúhlasil s požiadavkou školy, aby každý žiak mal svoj vlastný mobil, ktorý by mu slúžil vo výuke. Svojim potomkom telefóny do školy jednoducho nedal a ako pripomenul, veľa podnikateľov, ktorí zbohatli na vývoji a predaji moderných technológií, vlastným deťom ich používanie zakázalo a dobre vedeli prečo. Ako príklad spomenul Billa Gatesa a zosnulého Stevea Jobsa. „Prečo by ste mali deťom dávať niečo tak návykové, ako je napríklad gamblerstvo?“ pýta sa neurovedec.
Online učenie pod paľbou kritiky
Deťom mobily, tablety či počítače do rúk patria, pretože sa ich prostredníctvom učia, tvrdia často zastánci virtuálneho sveta. Ako však upozorňuje Mark Wiliams, nič nie je vzdialenejšie realite. Ak si deti niečo prečítajú na obrazovke, zapamätajú si až o tretinu informácií menej, ako keby si to isté prečítali na papieri.Dokazuje to aj výskum z Nórska. Jedna skupina detí dostala informácie na obrazovke, druhá na papieri. Obidve skupiny pak museli ukázať, čo si zapamätali. Asi neprekvapí, že deti, ktoré mali text na starom dobrom papieri, sa toho naučili viac.
„Vie sa tiež, že ak sa na smartfóne niečo učíte, je málo pravdepodobné, že by ste znalosti mohli preniesť do skutočného sveta,“ tvrdí Wiliams a ako príklad uvádza výskum, podľa ktorého deti, ktoré sa naučili stavať kocky v digitálnom prostredí, nedokázali preniesť novú schopnosť do skutočného sveta a museli sa to učiť „od nuly“.
Učenie sa pomocou techniky je problematické aj kvôli neustálemu vyrušovaniu dieťaťa vo forme najrôznejších upozornení, notifikácií, ktoré si pýtajú jeho pozornosť. Nie je tak schopné sústrediť sa dlhšiu dobu na jednu vec. Okrem porúch koncentrácie sa deti tráviace nadmerný čas na mobile či počítači v oveľa vyššej miere stretávajú aj s poruchami pamäte.
Používanie mobilov či počítačov je síce pre deti lákavé, ale vedie k depresiám a niektoré prieskumy dokonca ukazujú vzťah medzi trávením času s technikou a sebevražednosťou detí a mladých ľudí. Snažte sa preto obmedziť blikajúce zariadenia u vašich detí, prospejete im tak viac, ako si možno myslíte.