Každá generácia má svoje špecifiká, detská, i tá rodičovská. Kým naše babičky pristupovali k materstvu vyslovene pragmaticky, aby dokázali skĺbiť starostlivosť o dieťa s množstvom roboty okolo gazdovstva, naše mamy sa nechali ovplyvniť inštitúciami, ktoré sa snažili zaškatuľkovať potreby dieťaťa do odborných tabuliek a ženy čo najskôr vrátiť do práce. A čo dnešní rodičia?
Pod vplyvom internetu, s väčším prehľadom i životnými skúsenosťami, to sú niektoré typické znaky dnešných rodičov.
Foto: shutterstock
Každého ovplyvňuje doba a jej fenomény, ktoré sa rýchlo menia. Tá dnešná dáva rodičom naozaj široké možnosti, ako žiť a vychovávať deti. A práve aj tým im vytvára niekoľko typických čŕt.
Vyšší vek
Odkladanie rodičovstva do vyššieho veku je fenoménom už dlhé roky. Kým kedysi sa žartom vravievalo, že deti majú deti, dnes je bežné, ak sa človek stane rodičom po dovŕšení 35 rokov. Zo zdravotného hľadiska je to podľa lekárov už rizikovejší vek, na druhej strane sú však rodičia už zrelší, s jasnými prioritami, skúsenosťami i s materiálnym zabezpečením. Pre dieťa tak dokážu vytvoriť stabilnejší domov i viac si rodičovstvo vychutnať.
Rozbehnutá kariéra
Čo je pre niekoho výhodou, pre druhého príťažou. Ako nedávno upozornila Lenka Žofajová, autorka knihy Sprievodca rodiča dnešného i online kurzu s rovnakým názvom, rodičovstvo vo vyššom veku znamená neraz zásah do rozbehnutej kariéry i koníčkov. Pre mnohých rodičov je potom po narodení dieťaťa o to ťažšie preladiť na iný štýl života a mnohé najmä matky si navyše vyčítajú, ak sa v materstve necítia celkom šťastné, prípadne že im chýba predchádzajúci život.
Vplyv sociálnych sietí
„Sú dobrý sluha, zlý pán,“ pripomína o sociálnych sieťach Lenka Žofajová. Sociálne siete síce rodičom dávajú množstvo informácií a inšpirácií o rôznych otázkach, ktoré ich práve trápia, na druhej strane ich však odpútavajú od reálneho života, zaberajú čas a vytvárajú druhú, fiktívnu realitu. Najmä ak vznikne priestor na porovnávanie sa s inými či celebritnými rodičmi. Na sociálnych sieťach sa ľudia často delia o výnimočné, prípadne idylické obrázky, čo v druhých môže vyvolať pocity nespokojnosti s vlastným životom.
Atak reklám
Rodičia boli žiadanou cieľovou skupinou výrobcov umelej výživy a iných produktov pre deti odjakživa. Situácia sa však v priebehu rokov nezlepšila, naopak. Ataku reklám čelia dnes rodičia takpovediac na každom kroku, v médiách, lekárňach, nemocniciach, dokonca už i na oddeleniach šestonedelia. Zabúda sa často, že reklamy sledujú v prvom rade záujmy výrobcov, na vyriešenie skutočných problémov rodičov je potrebné nezávislé odborné poradenstvo.
Skúšanie nového
Skúsenosti z vlastného detstva primäli mnohých rodičov viesť svoje deti inak. Aj keď nevedia celkom presne, čo chcú, jasno majú v tom, čo nechcú. Výchova je často o improvizácii a aj keď sa nie vždy všetko darí podľa predstáv, dôležité je, že hľadajú nové, lepšie prístupy.
Rôzne životné štýly
Život na lazoch, učenie sa doma, prípadne v komunitných školách, žiadne plasty, žiadne mäso... Kedysi nepredstaviteľné štýly života sú dnes síce považované za „alternatívne“ či podivínske, sú však možné. Rodičia majú naozaj na výber, akú cestu životom si zvolia, a kým jedna skupina stavia na komerčné istoty, druhá sa utieka k prírode, cestovateľskému či športovému životu. Možností je veľa, čo je dobre. Je na rodičoch, aby našli svoju cestu, ktorá ich bude napĺňať.