7 zásad, ako správne užívať vitamín D. Spolu s tukom, horčíkom i káčkom. A pozor na nadmerný príjem!

Gabriela Bachárová, 25. februára 2021 o 05:00

Na konci zimy je hladina mimoriadne dôležitého vitamínu D kvôli nedostatku slnečného žiarenia v ľudskom organizme veľmi nízka, a tak sa ho často snažíme doplniť s pomocou rôznych prípravkov z lekárne. V súčasnej dobe ho veľa ľudí užíva aj kvôli strachu z ochorenia Covid-19.

Vitamín D patrí k najdôležitejším vitamínom, je však nutné používať ho správne.

Foto: Shutterstock.com

Podľa niektorých výskumných prác totiž môže jeho dostatočná koncentrácia pôsobiť ako prevencia pred ochorením, prípadne zabrániť ťažkému priebehu, ak nákaza prepukne. Výživový doplnok s obsahom vitamínu D možno v súčasnosti nájsť asi vo väčšine slovenských domácností. Je však dôležité vedieť, ako ho správne užívať, pretože inak veľa prospechu neprinesie a dokonca vás jeho nadmerný príjem môže i zdravotne poškodiť.

„Vitamín D som začala užívať už na konci leta minulého roka, predovšetkým kvôli hrozbe koronavírusu. Prijímala som ho ako súčasť multivitamínového prípravku, ktorý sa na obale dokonca chválil, že ho obsahuje veľké množstvo. Aké však bolo moje prekvapenie, keď som sa začiatkom januára z krvného rozboru dozvedela, že moja hladina vitamínu D je extrémne nízka… Lekárka sa vyjadrila tak, že v podstate žiadne déčko v organizme nemám,“ vraví 35-ročná Zuzana. „Naštudovala som si, ako déčko správne užívať a verím, že ho už mám snáď v organizme viac. Teším sa už ale hlavne na slniečko, to bude spoľahlivým zdrojom déčka pre všetkých,“ dodáva.

Vitamín D je nevyhnutný pre správne fungovanie imunity, vstrebávanie vápnika zo stravy, udržanie dobrého stavu kostí a zubov a normálnej činnosti svalov. U detí je veľmi dôležitý pre rast a vývin kostí. Jeho nedostatok spôsobuje depresívne stavy, časté infekcie, bolesti svalov a kĺbov, rednutie kostí, ale i napríklad vypadávanie vlasov.

Zásady pre správne užívanie vitamínu D

1. Spolu s tukmi
Vitamín D je rozpustný v tukoch. Je preto veľmi dôležité prijímať ho spolu s tukovou zložkou potravy, inak ho telo nebude môcť dobre vyžiť. Doplnok stravy konzumujte napríklad s chlebom namazaným maslom či s tučným syrom, tučným jogurtom alebo keď si pochutnávate na orechoch či avokáde. Prípadne si vitamín D položte na lyžicu s olivovým olejom a napite sa.

2. Vo forme oleja
Ďalšou možnosťou je prijímanie vitamínu vo forme kvapiek alebo rybieho oleja. Severské národy sú známe dlhou tradíciou užívania rybieho oleja. Aj vďaka nemu majú paradoxne obyvatelia severu vo svojich telách vitamínu D dostatok, hoci slnečný svit ich navštevuje ešte oveľa menej ako nás.

3. Káčko je dôležité
Možno vás zaujme informácia, že déčko je dobré užívať spolu s vitamínom K (existujú výživové doplnky, ktoré oba vitamíny ponúkajú v jednom). Prečo? Vitamín D je dôležitý pre využitie a vstrebanie vápnika a fosforu do krvného obehu. Vitamín K pomáha vápnik prepraviť tam, kde je to treba a zabraňuje tomu, aby sa ukladal v cievnych stenách a spôsoboval ich vápenatenie (takzvaná arteriálna kalcifikácia).

4. Horčík je parťák
Pre dobré vstrebanie vitamínu D je dôležité mať v organizme dostatok minerálu horčíku, ktorý tiež môžete prijímať vo forme doplnkov stravy, ale aj v strave (mäso a ryby, strukoviny, mlieko a mliečne výrobky, semienka a orechy, otruby, ananás, banán, čučoriedky, broskyne, ďatle, hrušky, brokolica, cibuľa, hlávkový šalát, kel, karfiol, huby...)

5. Vyhnite sa extrémom
Nadmerný príjem vitamínu D môže byť pre ľudský organizmus toxickým, avšak muselo by ísť o extrémne dávky. Je ale nutné povedať, že veľa ľudí dnes denne tieto nadmerné dávky užíva vo viere, že ich to ochráni pred Covidom-19. Zaťažuje to však obličky (možný vznik obličkových kameňov) a spôsobuje hyperkalcémiu, teda nadbytok vápnika v organizme, čo sa môže prejaviť nevoľnosťou, vracaním, vredovou chorobou, zápchou, pankreatitídou, ďalej poruchami centrálnej nervovej sústavy (bolesti hlavy, poruchy vedomia), slabosťou a bolesťou svalov, ale i nebezpečnými poruchami srdcovej činnosti.

6. Správne dávkovanie
Ľudia by si nemali vitamín D „ordinovať“ len tak od oka, ale mať informáciu o koncentrácii déčka vo svojom organizme a podľa toho postupovať (krv vám môže vziať praktik, odborný lekár, niektoré laboratória to poskytujú ako platenú službu). Deti do dvoch rokov by mali preventívne prijímať 1 000 IU déčka denne (IU je skratkou pre medzinárodnú jednotku – International Unit). V prípade jeho nedostatku deti i dospelí od 2 000 IU do 10 000 IU – podľa toho, akým veľkým deficitom trpia.

7. Nezabúdajte na stravu
Väčšinu vitamínu D čerpáme zo slnečného žiarenia, len asi 20 percent nám môže zabezpečiť strava. Neznamená to však, že na príjem z potravy rezignujeme. Déčko nájdete napríklad v týchto potravinách: losos, makrela, sleď, pstruh, tuniak, sardinky, treščia pečeň, rastlinný a rybí olej, vajcia, mlieko a mliečne výrobky či kvasnice.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Zdravie - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >