Psík Vilko.
Foto: ZŠ KostolnéZákladná škola v Kostolnom (okres Myjava) sa stala inšpiráciou pre mnohé iné školy na Slovensku. Je dôkazom toho, že prítomnosť zvieraťa priamo v priestoroch školy, pokiaľ má svojho pána, ktorého poslúcha, nie je vôbec problematická.
„Spolu s asistentkou Jankou k nám v tom čase prišiel aj Robin. Ráno stihol pobehať celú triedu, pozdravil deti, nechal sa pohladkať. Po zvonení si ľahol niekomu k nohám alebo na svoju podložku a čakal na prestávku,” hovorí Inka Plešová, riaditeľka školy. Po čase začali deti chodiť so psíkom na prechádzky, aj na školské výlety. „Deti sa učili o zvieratko starať a jeho prítomnosť nám priniesla veľa radosti. Po roku potom odišiel z našej školy do rodiny, kde žije nevidiaci chlapec,” vraví riaditeľka.
Psík pomohol prekonať smútok
Asistentka Janka Ovčarovičová spomína dojemné chvíle, ktoré deti s psíkom prežili: „Neraz si utierali slzavé oči do jeho kožúška alebo si k nemu ľahli a v spoločnom klbku, bez pohnutia, vydržali veľmi dlho. Deti vyhľadávali Robinovu prítomnosť, keď boli nešťastné a smutné. Robili to bezprostredne a zo svojej iniciatívy. Samu ma dojímalo, ako deti fantasticky, až intuitívne, na psa reagujú. A s údivom som sledovala ich premenu z frustrácie a neistoty na pokoj a pohodu.”A hoci na začiatku venovali deti psíkovi pozornosť aj počas vyučovania, čo ich vyrušovalo v sústredení sa na učivo, neskôr si na jeho prítomnosť zvykli. Škola musela vylúčiť možné alergie na zviera, no ďalšie prekážky v tom, aby na škole bol psík, riaditeľka školy podľa vlastnej skúsenosti nevidí. Je to o správnom nastavení a presvedčení, že pravidelný kontakt detí so zvieratami ich učí pochopeniu, zodpovednosti a starostlivosti. Pre psíka je zase dôležitá socializácia, kontakt s deťmi, pretože v budúcnosti bude asistenčným psom.
O zvieratách sa učí len stavba tela
Keď do školy prišli na prednášku zástupcovia iniciatívy Zvierací ombudsman, zvieratko si so sebou brať nemuseli, Vilko ho dokonale zastúpil. „Deti sa učia v škole o zvieratách len z pohľadu biológie, anatómie. Vedia, akú stavbu má telo zvieraťa, čím sa líši od človeka, no pohľad na zviera ako cítiaceho živého tvora vo vzdelávacom systém v súčasnosti chýba,” hovorí Nikola Ďurčíková, právnička iniciatív.Ako dodáva: „Deti by mali vedieť, aké majú zvieratá potreby, ako sa o nich starať, správať sa k nim, čo robiť, ak vidia, že sa druhí nesprávajú správne voči zvieratám. My im toto všetko na našich stretnutiach v rámci projektu vysvetľujeme a častokrát sú prekvapení aj samotní učitelia. ”
Na nedostatok empatie u detí doplácajú nielen ich spolužiaci, ale aj zvieratá. Agresiu si prenášajú neskôr do dospelosti. Iniciatíva Zvierací ombudsman podala návrh na zavedenie povinného vzdelávania detí v oblasti ochrany zvierat do školských osnov.
„Zvieratá, najmä tie domáce sprevádzajú ľudí od ich začiatku. Pomáhali ľuďom prežiť, zjednodušovali im prácu a boli ich spoločníkmi. Naša spoločnosť sa však dostala do bodu, kedy veľakrát zabúda na dôležitú a nezameniteľnú úlohu zvierat v živote človeka. Sú sprievodcami v starobe, chorobe, upokojujú i tešia v čase smútku a obáv. Ak v detstve chýba interakcia so zvieratami a empatia k nim, láskavý prístup v dospelosti nemožno očakávať. Vzájomná interakcia so zvieraťom motivuje deti, okrem iného, aj k lepším fyzickým a mentálnym výsledkom,” tvrdí iniciatíva.
Školy môžu priblížiť deťom svet zvierat
Školy majú na výber z viacerých možností, ako deťom priblížiť tému zvierat. Jarmila Virágová z Výcvikovej školy pre vodiace a asistenčné psy uvádza niekoľko tipov spolupráce medzi školskými zariadeniami a organizáciami, ktoré sa venujú výcviku psov so špeciálnym výcvikom, prípadne výcviku psov pre terapeutické účely, alebo pre intervencie s prítomnosťou psa.„Možností je mnoho, napríklad interaktívne workshopy pre deti s prítomnosťou psa, zážitkové hodiny s rôznymi témami, pri ktorých budú deti aktívne komunikovať so psami aj s lektorom vo vybraných oblastiach, zaujímavo spracované kvízy, aktivity, kde deti ako praktizujúci kynológovia dávajú psovi jednoduché povely pod dohľadom psovoda,” hovorí Jarmila Virágová.
Ako konštatuje, „vzájomný kontakt detí a psov prináša mnohé pozitíva a je zároveň základným predpokladom pri predchádzaní prípadných negatívnych interakcií detí so psom z dôvodu nedostatku empatie a nepochopenia zvieraťa. Kontakt so psami taktiež rozvíja u detí dôležitú schopnosť vnímať neverbálnu komunikáciu, pôsobí upokojujúco a motivuje ich k lepším fyzickým a mentálnym výsledkom.”
A takto to vyzerá, keď je Vilko v škole.