Výskum: Predškoláci len ťažko rozpoznajú emócie u ľudí s rúškami

TASR, 16. júna 2021 o 04:30

Tím vedcov z Talianskeho technologického inštitútu vo svojej štúdii upozorňuje, že nosenie rúšok môže ovplyvniť správny vývoj schopností detí v oblasti učenia sa sociálnej interakcii.

Deti nedokážu dobre rozpoznať emócie u ľudí s ochranou úst a nosa.

Foto: shutterstock.com

Vedci pripravili kvíz obsahujúci obrázky ľudí s rúškami alebo bez nich a na počítači, tablete alebo smartfóne ich ukázali 119 ľuďom. Medzi nimi bolo 31 detí vo veku od troch do piatich rokov, 49 detí vo veku od šesť do osem rokov a 39 dospelých vo veku od 18 rokov do 30 rokov. Títo dobrovoľníci sa mali následne, buď sami alebo v prípade najmladších účastníkov s pomocou rodičov, pokúsiť rozpoznať výrazy tváre ľudí s rúškami alebo bez nich. Tieto tváre vyjadrovali rôzne emócie, ako je šťastie, smútok, strach a hnev.

Výsledky ukázali, že deti vo veku od troch do piatich rokov boli u ľudí s rúškami schopné rozpoznať výrazy ich tváre vyjadrujúcej šťastie a smútok iba v 40 percentách prípadov. U detí vo veku od 6 do 8 rokov to bolo 55 až 65 percent a u dospelých 70 až 80 percent. Vo všeobecnosti však pri obrázkoch ľudí s rúškami vykazovali všetky vekové skupiny určitú mieru ťažkostí pri interpretácii ich emócií. Pri zvyšných dvoch emóciách boli výsledky lepšie, no najväčšie problémy s ich rozpoznávaním mali opäť predškoláci.

"Experiment sa uskutočnil v prvých fázach pandémie roku 2020, v čase, keď boli rúška pre všetkých niečím novým. Detský mozog je ale vysoko flexibilný a v súčasnosti vykonávame testy, aby sme zistili, či už deti dokážu emóciám porozumieť lepšie alebo nie," uviedla vedúca štúdie Monica Goriová. Goriová.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >