S najmenšími školákmi sa môžu učiť aj rodičia.
Foto: Shutterstock.com„Ako sa učiť, tento problém sa rieši asi v každej domácnosti so školopovinným dieťaťom. V škole aj doma deti počúvajú iba Uč sa, uč sa, uč sa, ale nikto im už nepovie, ako sa majú efektívne naučiť,“ konštatuje školská psychologička PhDr. Gabriela Herényiová, PhD., ktorá pôsobí na Katedre psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
Aj učiť sa je treba sa naučiť. Inak bude domáca príprava na vyučovanie trvať dieťaťu dlho a neprinesie dobré výsledky. „S prváčikom by sme sa mali učiť spoločne každý deň, ale sedenie nad úlohami nemá trvať dlhšie ako dvadsať tridsať minút. Ideálny je rovnaký čas dňa, stále miesto a najmä pokojná atmosféra. Nie krik a zlosť z toho, že paličky nie sú rovnaké a podobne,“ hovorí psychologička. Dieťa by sa malo naučiť sadať si pravidelne na jedno miesto, tam sa rýchlo naučiť a potom mať pokoj. Samozrejme, nie vždy je možné to dodržať a sú aj deti, ktoré takýto režim nepotrebujú, ale naučia sa ľahko kedykoľvek a kdekoľvek.
„Keď sú deti už väčšie, mali by dodržiavať rovnaké pravidlá, ale už bez rodičov, sami a bez donútenia. Jasné, že vyvetraná miestnosť, dostatok pitia a nie plný žalúdok sú veľmi dôležité. Učiť sa hneď po výdatnom obede nie je vhodné,“ odporúča odborníčka.
Najlepšie je, ak si dieťa napíše úlohu v deň, keď ju dostalo. To má ešte v pamäti pokyny učiteľky a vedomosti, ktoré zachytilo v škole. Učenie je dobré začať predmetom, ktoré dieťa nemá rado či mu robí problémy. V skutočnosti si ho však veľa žiakov necháva úplne nakoniec, keď sú už unavení, nekoncentrovaní a nechce sa im.
Dnešné deti majú často problémy s koncentráciou, nedokážu sa sústrediť na učivo, stále od neho odbiehajú. Ako im pomôcť? Obmedzte maximum rušivých vplyvov a vysvetlite dieťaťu, že ak sa rýchlo a sústredene naučí, bude mať viac času na hru a zábavu. Zároveň od potomka nechcite, aby sa koncentroval neobmedzene dlhý čas, to nedokážu ani dospelí, udáva sa, že dospelý človek sa dokáže sústrediť najviac dve hodiny vkuse, potom jeho pozornosť nevyhnutne upadá.
Prváci a druháci by sa nemali doma učiť a robiť si úlohy dlhšie ako tridsať minút, tretiaci a štvrtáci najviac jednu hodinu, žiaci piatej a šiestej triedy 90 minút a starší žiaci maximálne dve hodiny. Medzitým je samozrejme dobré robiť si kratšie prestávky, ktoré môže dieťa využiť napríklad tak, že si trochu zacvičí alebo sa pretiahne.
Ako si učivo lepšie zapamätať?
Gabriela Herényiová upozorňuje, že si zapamätáme:20 percent z toho, čo sme počuli,
30 percent z toho, čo sme videli,
50 percent z toho, čo sme počuli aj videli,
90 percenti z toho, čo sme sami predviedli alebo zažili.
„Z toho vyplýva, že sa oplatí pri učení zapojiť sluch i zrak naraz, teda učiť sa s ceruzkou v ruke a nahlas,“ odporúča školská psychologička. Keď sa teda vaše dieťa učí napríklad dejepis a potrebuje si zapamätať mená panovníkov a roky, v ktorých vládli, nech si údaje zapíše na papier a zároveň si ich hovorí nahlas.
Učiť sa počas chôdze
Deti sa väčšinou učia v sede, prípadne pri tom ležia, čo je tá najmenej vhodná poloha. Ako veľmi efektívne sa však ukazuje učenie počas chôdze. Ako je známe, pri pohybe sa okysličuje mozog. Ak si váš potomok potrebuje zapamätať učivo, môže si ho čítať a potom hovoriť spamäti tak, že bude pochodovať po byte.1. Stanov si harmonogram dňa i týždňa, v ktorom ale nebude chýbať čas na relaxáciu a odpočinok.
2. Aktívny odpočinok počas učenia je oveľa efektívnejší ako pasívne pozeranie do mobilu, nahraď ho pohybom.
3. Prestávky medzi učením by mali byť krátke, aby si nemusel opätovne štartovať mozog.
4. Pozor na hudbu, ani nie rýchla, ani nie pomalá, hlavne by nemala byť hlasná.
5. Nájdi si v každom predmete aspoň niečo pozitívne, neznechucuj si učenie vopred.
6. Neuč sa poležiačky – ležanie je relaxačná poloha.
7. Dobré osvetlenie v miestnosti je taktiež dôležité.
8. Ak pri učení zívaš, môže to byť nedostatok kyslíka v miestnosti alebo pohybu.
9. Pracovný stôl by nemal byť plný elektronických vymožeností súčasnej doby – mobilný telefón si daj naticho.