V počítači či na papieri? Pri učení vyhrávajú staré dobré vlastné zápisky

Patricia Poprocká, 27. októbra 2018 o 14:22

Hoci vo voľnom čase nepustia mobil z ruky, a ich životné udalosti sa často merajú predovšetkým množstvom lajkov na sociálnych sieťach, predsa len pri učení dnešní teenageri nedajú dopustiť na staré dobré poznámky na papieri.

Technika je dnes súčasťou vyučovania, študenti však nezanevreli ani na vlastné poznámky.

Foto: shutterstock.com

Digitalizácia a informatizácia, na ktoré šlo nemálo peňazí, naše školstvo posunuli vpred, keď však ide do tuhého, teda pri príprave na skúšky, zostávajú študenti pri zošitoch a papieroch, tak ako generácia ich rodičov a starých rodičov.

Podľa prieskumu, ktorý robila spoločnosť M3 v Spojených štátoch, si drvivá väčšina, až 90 percent študentov robí poznámky ručne. Tie potom najčastejšie využívajú aj pri učení. 85 % teenagerom sa učí najlepšie, keď majú k dispozícii digitálne nástroje, zároveň však aj klasické zošity, či papiere. Dokonca aj úlohy splnia skôr vtedy, keď si ich môžu zapísať na papier.

Slovenskí školáci sú na tom podobne. „Väčšinou využívam svoje poznámky, lepšie sa mi učí zo zošita, keď mám všetko prehľadne pred sebou a môžem sa k tomu kedykoľvek vrátiť,“ hovorí napríklad Klaudia Nemcová, študentka strednej zdravotníckej školy. Techniku však v škole využívajú, učitelia im aj úlohy či zadania posielajú neraz elektronicky. „Aj v tomto prípade si to vytlačím, nech to mám na papieri. Čomu nerozumiem, si farebne vyznačím, mám už v tom systém,“ dodáva.

Učiteľka dejepisu a slovenčiny na osemročnom gymnáziu Zuzana Baričová techniku využíva najmä pri približovaní histórie. „Pozeráme dokumenty, deti pripravujú vlastné prezentácie na danú tému,“ vysvetľuje. Poznámky na papieri sú však aj podľa nej nenahraditeľné. „Mám už svoje osnovy na tú ktorú hodinu, deťom ich vytlačím, aby to mali na papieri. Keď nemusia písať, získame viac času na rozprávanie sa,“ spresňuje.

Digitálne pomôcky sa využívajú aj inak - na niektorých bilingválnych gymnáziách napríklad mobily slúžia na hodinách ako rýchle slovníky.

Technika, ak neslúži práve ako učebná pomôcka, však podľa spomínaného prieskumu študentov často nežiaduco rozptyľuje. 61 percent opýtaných napríklad uviedlo, že mobily na vyučovaní im oslabujú pozornosť, sami si ich vypínajú, aby sa dokázali lepšie sústrediť. Viaceré slovenské školy mobily deťom nepovoľujú vôbec – jednoducho ich deti ráno odovzdajú do krabice a po skončení vyučovania si ich môžu vyzdvihnúť.

Tam, kde sú mobily povolené, musia učitelia riešiť posielanie esemesiek či zverejňovanie správ na sociálnych sieťach. Niektorí si dokonca na internete vyhľadávajú aj správne odpovede... Aj Američania, ktorí majú počas vyučovania zapnutý mobil, sa menej venujú škole, 78 % opýtaných sa priznalo k posielaniu textových správ a správ na sociálnych sieťach. Viac ako polovica z nich často.


ANKETA:

Kedy ste dali dieťaťu do školy mobil?

54,5%



18,2%



9,1%



18,2%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Školák - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >